Triton TWSS10 tafelslijpmachine

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Ik heb een tafelslijpmachine gekocht.
Vorige week kreeg ik hem binnen, ik pak hem uit, en wil de slijpsteen erop zetten, zie ik dat er een hoekje op de rand van de steen af is.
Nu heb ik die terug gebracht, ze hebben het bekeken, en ja er zou een nieuwe bezorgd worden.
Nu heb ik de nieuwe binnen, ik denk ik bekijk eerst die steen maar eens goed, en ja hoor, zie ik dat er weer een stukje uit mist op de rand.
Het is dan wel een klein stukje.
Ik baal als een stekker, maar ik heb geen enkele ervaring met slijpmachines, dus terug brengen of is er een andere oplossing?
Of is dit normaal, wat mij niet zo lijkt als je een nieuwe koopt.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Vervelend als je dit overkomt, het zou niet moeten kunnen gebeuren, maar helaas dit is soms de waarheid. Sommige fabrikanten besteden weinig aandacht aan hun verpakking, transporteurs kunnen soms er ook wat van, maar voor de tweede keer iets beschadigd aanleveren is natuurlijk,.........(vul zelf maar in). In jou geval zou ik gewoon een nieuwe eisen, daar heb je recht op, het is toch geen tweedehands, kom zeg. Of het veel effect heeft op het slijpen is koffiedik kijken ligt er maar net aan of je de gehele breedte gaat gebruiken van de slijpsteen. Iedere keer dat je de beschadiging van de steen raakt tijdens omwenteling is er volgens mij een kans dat er een stuk kan uitbreken? Het lijkt of je hem via een website hebt besteld bij jou in de buurt, een lijfelijke winkel waar je hem kan ophalen is uiteraard het meest ideale , succes met de verdere afhandeling

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Hallo 48rmc
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb die via Toolstation gekocht. Ik dacht, misschien is dit wel normaal, maar het leek mij al sterk.
Inderdaad als je iets nieuws koopt, wil ik het wel graag onbeschadigd.
Doos was ook weer open, toen ik er naar vroeg was het, tja wij hebben alleen een webshop en sommige mensen willen het bekijken.
Maar mijn vermoeden is bevestigd, en ik ga hem terug brengen.

Tritonjpg.jpg

Nogmaals bedankt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Het hoort niet. Dus een nieuwe zou moeten. Nu is de vraag of je deze steen eerst moet afritsen voor je hem kunt gebruiken? Als de steen niet in balans is moet je hem op de machine in balans (dus zuiver rond maken) krijgen. Een enkele keer ook de zijkant. Ja dan maakt het niet uit of er een hoekje af is.
Als je geen afritser hebt zal je er een moeten kopen. Je maakt er je steen vlak mee als er een verkeerde vorm in komt. Met zachtere stenen zal je daar veel meer last van hebben. Die slijpen soms weer fijner.

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Hallo Wim.
Ik heb al heel wat filmpjes bekeken waar ze dat afritsen toepassen (ik heb geen afritser).
Daar had ik ook al aan zitten denken, zou ik ervaring hebben met dat afritsen zou ik dat doen.
Na de reactie van 48rcm heb ik de knoop doorgehakt, hij gaat terug.
Zelf was ik teleurgesteld dat er weer zo een steen bij zat (en geen nieuwe nette zonder stukjes eraf).
Stel ik had hem 2de hands gekocht, tja dan moest ik er wel mee aan de slag.
Maar goed, dinsdag eens terug brengen en eens kijken wat ze ervan zeggen.
Bedankt.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Je kunt ook de beschadigde rand afronden, dan verdwijnt het gaatje vanzelf. Met een afgeronde kant aan de slijpsteen wordt het gemakkelijker om gebogen (holle) snijvlakken te slijpen, zoals bij haalmessen en renetten.

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
@Wim Kluck Yep ik ga hem dinsdag omruilen, en maar bidden dat ik nu eindelijk eens 1 krijg die wel nieuw is, en anders maar eens zien wat ik doe, een Tormek is mij een beetje te duur.

@Kor Eerst maar nog een poging doen hem om te ruilen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
succes Knakkie wijze beslissing. Waarom zou je überhaupt de moeite nemen om de steen af te ritsen hij is toch nieuw, geen tweedehands:sneaky:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Ik denk dat dat een simpel gebrek aan kennis is. Een net geritste steen slijpt ook veel koeler, waardoor je je beitels niet zo snel verbrand.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Zo ik heb de slijpmachine terug gebracht, verkoper was het zeker met mij eens, nieuw moet ook nieuw zijn.

Ik heb bewust zo een slijpmachine genomen, waar de steen door het water loopt,
dus mag toch hopen dat de beitels niet snel heet worden.

En er staat in het eerste bericht ook, dat ik er geen enkele ervaring mee heb.
Maar goed maar bidden dat de volgende in orde is, en dan zal ik ook eens kijken voor zo een af ritser.

Nu heb ik nog wel even een vraag over dat af ritsen.
Kan dat met deze steen (die er ook bij zit)
Of moet dat echt met onderstaande?
Diamant afritser 45 mm - Baptist

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Als de slijpmachine een tormec kloon is, dan wil je de steen parallel aan de steun ritsen. Daar heeft tormec een hulpstuk voor, dat ook op jouw machine past. Zo'n ding van een tientje werkt verder prima.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Het "moet" met deze Tormek TT-50 afdraai-inrichting diamant voor de originele Tormek slijpsteen SG-250 - Baptist.
Waarschijnlijk heeft triton ook zo'n kloon.
De gradatiesteen is om de tormek steen van fijn naar grof te brengen en anders om. Of de triton stenen ook die eigenschap hebben weet ik niet. En ja je kan er ook wat mee profieleren. Omdat je met mallen slijpt is het nog belangrijker dat de steen haaks t.o.v. de leunspaan staat. Hoogwaardige houtdraaigutsen slijpen en of hss dan krijg je snel een holle steen en moet je weer profileren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.