Triton TRA001 vs Auktools vs ....

thomasvh6

Nieuw lid
29 apr 2021
7
0
Belgie
Hey iedereen,

Ik zal mezelf even kort voorstellen voor ik mijn vraag stel. Ik ben Thomas, enkele jaren bezig met houtbewerking, ben momenteel een huis aan het verbouwen en later bouw ik een werkplaats (topic voor later).

Op de moment ben ik op zoek naar een frees om in een zelfgemaakte freestafel in te bouwen. Ik had mijn oog laten vallen op de triton tra001 of de auktools met variabele controller en incra freeslift.
Ik heb van beide al goed en slecht gelezen. De triton zou moeilijker zijn om precies te houden en de vergrendeling is wat minder. De auktools zou gevoeliger zijn aan stof.
Natuurlijk is er ook het grote prijsverschil. Triton met routerplate: 320 + 150 = 470
Auktools met lift: 1100 euro.

Ik zou vooral plaatmateriaal 18mm en massief hout willen frezen.

Wat is jullie gedacht/ervaring?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
Ik heb ze beiden. Ik heb de triton vervangen voor de AUK omdat ik ruzie had met de bediening van de Triton. (Dit ligt voor het grootste deel aan mezelf) En ja er zit eigenlijk geen verschil in het frees resultaat. Het instellen gaat wat makkelijker. En ja de AUK moet je vaker schoonmaken. Niet dat deze het dan niet doet maar hij gaat zwaarder op het eind. Je kunt het freesje er dan niet meer eruit krijgen. Eerst schoonmaken met een kwast dan loopt ie weer prima. Gebeurde mij ook wel met deTriton maar veel minder. Vooral met de beter kwaliteiten mdf heb ik meer last.

thomasvh6

Nieuw lid
29 apr 2021
7
0
Belgie
Is de AUK meer dan het dubbel waard? Ik zou toch ook wel wat willen zien naar het budget.
Wat liep er juist mis met de bediening van de triton?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
Ik vergat dingen los te maken en draaide hem wel omhoog. Of ik vergat de boel vast te zetten. Kon moeilijk bij de schakelaar. Allemaal kleine dingen maar ik irriteerde me eraan. En enkele jaren geleden waren ze goedkoper.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.