Triton TRA001 bovenfrees defect, afhalen

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
332
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wie doe ik een plezier met een Triton TRA001 bovenfrees, die ik waarschijnlijk heb overbelast; de vlammen kwamen er uit tijdens het uitfrezen van een rond eiken blad van 40mm dikte (wel in meerdere freesgangen hoor, en met een sjieke spiraalfrees) . Waarschijnlijk motor doorgebrand want hij doet niets meer.
Misschien voor onderdelen of zelf vervangen van de motor?
Hij zit nog in de doos, uiterlijk nog als nieuw en ik heb er ook enkele verschillende maten spantangen bij.
Ik heb hem al een tijdje klaar liggen om zelf te repareren maar kom daar niet aan toe en heb al genoeg zware frezen (o.a. DeWalt DW625E) waarmee ik prettiger werk.
Ik heb de frees destijds gekocht voor het zware werk maar moest erg wennen aan de Amerikaans beveiliging en vind hem ook niet zo degelijk als ik had gehoopt.
Hij wordt heel veel aangeprezen om zijn diepteinstelling voor onder een freestafel dus wie haalt hem op, gratis....
Ophalen in Deventer, op www.ernstkuhne.nl staan al mijn gegevens

medvadze

Nieuw lid
8 sep 2022
10
1
Groningen
I have the same router burned out recently after 3 years of super light work (once a month ˜5m of 2mm MDF bevel work)... First - plastic burned smell for around a month - then sparks and a bit more smell.
I've seen the same topic here on forum regarding TRA001 before - seems like some plastic gets melted between the rotor and stator...

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
332
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
I have the same router burned out recently after 3 years of super light work (once a month ˜5m of 2mm MDF bevel work)... First - plastic burned smell for around a month - then sparks and a bit more smell.
I've seen the same topic here on forum regarding TRA001 before - seems like some plastic gets melted between the rotor and stator...
I do think there is a design error in the machine altough many other woodworkers seem to value it very high, especially as a table router.

medvadze

Nieuw lid
8 sep 2022
10
1
Groningen
I do think there is a design error in the machine altough many other woodworkers seem to value it very high, especially as a table router.
Exactly, I also bought it (I actually have CMT7E which is the same as Triton) as part of the table router and was happy with it until it broke, always with dust extraction, no load, but still failed(

Oak

Nieuw lid
5 okt 2025
3
0
Wervershoof
Goed om te weten! Had hem ook op het oog om in te bouwen, ooit, maar dan kan ik beter voor een ander merk gaan. Geen reparatie skills hier dus succes aan de gelukkige om hem te repareren.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
209
140
Kapellen (Antwerpen)
Triton gaat volgens mij wat slordig om met de kwaliteitscontrole van hun toestellen. Mijn TRA001 had ook een montagefout (een los contact waardoor die alleen ondersteboven werkte en rechtop een minivuurwerkje afschoot), de vervanging doet het intussen al heel wat jaren wel goed.
Ik heb die specifiek gekocht om in de freestafel te monteren en daar ben ik er heel blij mee, ik kan er behoorlijk precies mee werken, zelfs al moet ik de onhandige schakelaarbeveiliging dan maar voor lief nemen. Rechtop voel je het vermogen, maar is het eerder een grove machine. Gelukkig staat er hier ook een OF2020 voor het precieze werk :)

Voor mij is die TRA001 zijn prijs wel waard. Als er geen mechanische defecten aan zijn (geleideassen verbogen of zo), dan is hij doorgaans vrij makkelijk te herstellen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.