Trigger slacht een stukje hout, inzending 3

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Eaukay. Nadat @BossyRangs het niet kon laten een heel informatief filmpje te posten:

moet ik nu dus ook op zoek naar een spookschaaf. Gaat me weer geld kosten :mad:.
Maar ik heb net die zandbak gebouwd voor mijn nichtje en ik wil daar een lepeltje bij doen om met het zand te spelen.
Een tijd geleden heb ik heul stiekem een stukje hout meegenomen tijdens een boswandeling. En met meegenomen bedoel ik dat ik heel toevallig een klapzaagje en een bijltje in mijn rugzak had zitten waarmee ik per ongeluk een stukje uit een gevallen tak heb gehaald vanwege de mooie tekening.

Dat lag nu al een tijdje te liggen in mijn werkplaats, en ik besloot er wat mee te doen.

20201117_193043.jpg

Mijn maat,die mee was en Amerikaan is noemde dit 'spalted beech' en dat zou dan een soort schimmel zijn die de tekening veroorzaakt. Idealiter wil je dat het 'net begint' want als het te lang doorgaat vreet dit uiteraard het hout op. Mijn oordeel is dat dit hier wel al een beetje gaande is, maar soit. We proberen het maar.

Mijn Zweedse "Granfors Bruk" moest dienst doen als 'ontbaster' want een trekmes heb ik (nog) niet. Gelukkig houd ik deze goed scherp, want dit is mijn kampeerbijltje.

20201117_193316.jpg

Ik vind het lastig aftekenen op rond hout dus om het mezelf makkelijk te maken pleegde ik een beetje heiligschennis met de Jet. Ding staat er toch.

20201117_193959.jpg

Daarna halveren, want het moet maar een klein lepeltje worden:

20201117_194843.jpg

Na het aftekenen en de kom beginnen gutsen heb ik mijn kleine knakenlintzaagje ingezet om de grote stukken weg te halen en de grove lijn erin te maken.

20201117_195907.jpg
20201117_201038.jpg

Daarna heb ik mijn in Zweden gekochte 'Mora Kniver' ingezet om aan het echte snijwerk te beginnen.

395c4d06-bab2-42e2-9fcb-f87aaf624cbe.jpg
20201117_202314.jpg

20201117_204017.jpg

En je blijft potdorie maar snijden. En snijden. Lamme poten kreeg ik ervan :p.

Ik zal jullie de repetitie bewaren, maar daarna volgde het schuren. En schuren. SCHUREN. Zoveel schuren.
De breekschaaf mocht ook dienst doen om de bolling aan de achterkant mooi vorm te geven.

En als ik dan op korrel 400 aangeland ben mag de olie erop. Meer foto's volgen in een reactie, blijkbaar is tien foto's de max in een post :).

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
20201117_212102.jpg

20201117_212129.jpg

20201117_212133.jpg

20201117_212139.jpg

Ik vraag me nu wel even wat af: Ik heb er expres lijnolie op gebruikt (en ook op de zandbak) want het is een klein kind en die zetten overal hun tanden in. Maar kan ik dit veilig meegeven? Het is natuurlijk wel 'hout met een schimmel erin' en ik wil haar niet ziek maken. Bij twijfel kan ik beter een tweede maken uit een schoon stuk vuren of iets dergelijks en die erbij doen.

Hier lees ik dat het geen probleem zou moeten zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Friko en BossyRangs

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Hopelijk word deze inzending niet gediskwalificeerd omdat er behalve een partij gutsen en messen ook zwaar gereedschap misbruikt is :cool:.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.141
512
Ga je nu ook al houtsnijden, moet je niet eerst je lintzaag eens verder demonteren :unsure::p ?

Je Amerikaanse vriend doet aan "alternative facts", óf jij hebt spalted birch niet helemaal goed verstaan ;)

• Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Ga je nu ook al houtsnijden, moet je niet eerst je lintzaag eens verder demonteren :unsure::p ?

Je Amerikaanse vriend doet aan "alternative facts", óf jij hebt spalted birch niet helemaal goed verstaan ;)

Doe jij mij de Kor uitleg dan eens even? :).

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.545
521
Steenbergen, Noord Brabant
:unsure: ....die is niet zo moeilijk hoor. “Beech” en “Birch” klinkt bijna hetzelfde, maar het zijn wel twee verschillende houtsoorten (beuk en berk). ;).
Wel een heel mooi lepeltje/schepje geworden(y)

• Leuk

meron

Post veel
8 sep 2011
1.419
433
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk werk en mooi verslag. Berk lijkt mij wel redelijk ongeschikt voor in de zandbak. Als de schep daar blijft liggen, tussen het spelen door, dan is hij vast na een half jaar al weggerot.

Tof dat we meer inzendingen krijgen voor de houtsnijders-sectie.

• Leuk

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Leuk werk en mooi verslag. Berk lijkt mij wel redelijk ongeschikt voor in de zandbak. Als de schep daar blijft liggen, tussen het spelen door, dan is hij vast na een half jaar al weggerot.

Tof dat we meer inzendingen krijgen voor de houtsnijders-sectie.
Het is geen 'traditionele' zandbak. Hij is voor binnen gebruik (op tafel) met van dat 'kinetische zand' (en geen bouwzand in een zakje tegen 3 schofterige tarieven :geek:). Magic sand, magnetic sand, het heeft vele namen. Het schepje is gewoon 'omdat het kan' (heb ik dat ook eens geprobeerd) en het zal in principe nooit vocht zien.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.419
433
Nijmegen
www.instagram.com
Het is geen 'traditionele' zandbak. Hij is voor binnen gebruik (op tafel) met van dat 'kinetische zand' (en geen bouwzand in een zakje tegen 3 schofterige tarieven :geek:). Magic sand, magnetic sand, het heeft vele namen. Het schepje is gewoon 'omdat het kan' (heb ik dat ook eens geprobeerd) en het zal in principe nooit vocht zien.
Dan komt het vast helemaal goed. Het volgende project wordt dan vast een houten harkje en emmer. :cool:

• Leuk

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.464
322
Torhout, België
Zo, dat heb je snel gemaakt! Heel mooi gelukt! Nu nog die spookschaaf om de klus te vergemakkelijken :p. Heel leuk ook om te gebruiken. Je pelt als het ware het hout. En ik herinner me niet dat ik nog moest schuren.

• Leuk

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Wat is nu de nederlandse benaming voor dat 'spalted' gedoe? Weet iemand dat?

Zo, dat heb je snel gemaakt! Heel mooi gelukt! Nu nog die spookschaaf om de klus te vergemakkelijken :p. Heel leuk ook om te gebruiken. Je pelt als het ware het hout. En ik herinner me niet dat ik nog moest schuren.
Inderdaad. Dat kleine stukje dat ik met de breekschaaf kon doen was zo glad als een babybilletje, het is vooral de overige stukken die ik moest schuren omdat ik die met mijn mesje heb moeten snijden (wegens het ontbreken van een spookschaaf).

meron

Post veel
8 sep 2011
1.419
433
Nijmegen
www.instagram.com
Wat is nu de nederlandse benaming voor dat 'spalted' gedoe? Weet iemand dat?

Inderdaad. Dat kleine stukje dat ik met de breekschaaf kon doen was zo glad als een babybilletje, het is vooral de overige stukken die ik moest schuren omdat ik die met mijn mesje heb moeten snijden (wegens het ontbreken van een spookschaaf).
Spalted Berch wordt in het Nederlands Berk met Slaap genoemd. Slaap is de schimmel.

• Leuk

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.911
1.241
Je moet niet achter de computer gaan zitten. Dan komt die lintzaag nooit af.
Anders kom je even langs en doen we het samen :D. Ik wil ook verder aan het ding maar ik kom momenteel niet verder omdat ik die stomme wielen er niet af krijg, en gezien het gewicht is 'even wegbrengen' naar een expert geen optie.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.806
798
Oss
Ach is toch een leuk schepje en als het niet meer bruikbaar is maak je toch gewoon even een nieuw schepje?

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
6.049
1.883
Wil ik best een keer doen, maar aangezien je 150 km verder op woont, gaat dat niet dit jaar zijn. Het atelier van mijn wederhelft moet eerst af zijn.

• Leuk

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.141
512
Tegen al die vroege vogels kan ik niet op, ik zie dat je vraag over beech / birch al uitgebreid is beantwoord. Waarvoor hulde.
Ter aanvulling: hout met slaap wordt door de Belgen ook wel vervuurd hout genoemd. Heb je nog meer te googelen ;)

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.