Trigger bouwt met afval hout, inzending 1

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.057
548
Ik kreeg van een bedrijf in de buurt een flinke (!) stapel pallets gratis bezorgd. Hij zat ermee in zijn maag en bood het aan als brandhout. Omdat ik het niet in één keer met mijn eigen kar kon ophalen bood hij aan het te brengen, o.a. vanwege de dubbellange pallets.

Het plan is om er leuke/mooie dingen mee te maken, en gisteren las ik ineens over de wedstrijd, dus wil mijn werkstukken graag indienen ter uwer beoordeling :).

De rode draad zal zijn dat alles gemaakt moet zijn van hergebruikt hout, met andere woorden, het heeft een eerdere functie gehad.

Project nummer één is een doosje. Men beginne met het slopen van enkele pallets:

20201108_130101.jpg

die men opschoont van spijkers en de rotte stukken eraf zaagt.

20201108_100838.jpg

uiteindelijk hou je dan een stapel bruikbaar hout over.

d569000d-db70-452d-9591-ad68aa117abb.jpg

ik heb hier een paar latjes van geschaafd op mijn VVD:

20201109_125934.jpg

en daar met de tafelzaag en een zelf gemaakt hulpmiddel tandjes aan gemaakt.

154dc3c5-99c1-4107-acec-d5a4e005c468.jpg

Met de bovenfrees heb ik een sleufje in de onderzijde gemaakt en (wederom op de VVD) enkele plankjes tot 6mm geschaafd - dit was de dikte van het freesbitje dat ik had liggen.

20201109_195151.jpg

De boel in elkaar gelijmd en een nachtje laten drogen.

20201109_204752.jpg

daarna nog wat miniscule kiertjes hier en daar gevuld met wat lijm en zaagsel, en de boel ruw (80) en daarna iets fijners (120) opgeschuurd.
Vooral de tandverbindingen die uitstaken natuurlijk, maar ook de randjes wat zachter gemaakt.

En daarna de boel (zoals ondertussen normaal is bij mij :)) in de olie gezet.

20201110_084832.jpg

Daarna moest het alleen nog een plek en wat decoratie krijgen :).

20201110_091547.jpg

Dit doosje ben ik origineel als 'test' begonnen omdat ik nog nooit eerder tandverbindingen heb gemaakt. Ik wil dit vaker gaan doen en ook grotere tanden maken, maar de nauwkeurigheid van dit zaagtafeltje (met maar één geleiderail) is niet briljant.

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
181
92
Middelharnis
Trigger, kijk even onder ‘alleen film en foto’s’ Daar heb ik gisteren een post geplaatst over een fingerjointjig die dit voorjaar maakte. Werkt zeer nauwkeurig!
Gr Albert

• Leuk
Waarderingen: trigger

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
278
401
26
Delft
vanbart.weebly.com
Mooi hout, mooie tekening. Je laat ook direct zien dat iets van pallethout er beslist niet goedkoop uit hoeft te zien. Hopelijk zien we dat meer terug in de challenge.

Zonder vandiktebank lijkt het me wel een uitdaging, om er wat moois van te maken, dus ik weet niet of ik dat zelf ook ga doen.

• Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.057
548
Mooi hout, mooie tekening. Je laat ook direct zien dat iets van pallethout er beslist niet goedkoop uit hoeft te zien. Hopelijk zien we dat meer terug in de challenge.

Zonder vandiktebank lijkt het me wel een uitdaging, om er wat moois van te maken, dus ik weet niet of ik dat zelf ook ga doen.

Dat vind ik echt een heel leuk compliment, dankjewel :)!. Ik weet niet wat jij kan / wil uitgeven maar mijn VVD is op grote projecten uitgezocht, voor dit soort projectjes volstaat een bescheiden model van bv HBM á 300 euro ook wel denk ik. De Jet is met 1600 euro veruit het duurste en ook meteen het énige echt professionele gereedschap dat ik heb, dus verkijk je daar niet op - de rest is veelal onderkant (bouw) markt spul :).

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
278
401
26
Delft
vanbart.weebly.com
Ik werk vanuit een studentenflatje, dus het probleem is ruimte/geluid! Het liefste kies ik m'n project dus zo uit dat het met handschap kan, en dan is er alsnog een oneindige hoeveelheid mogelijkheden!

Groetjes, Bart

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
7.006
769
Gaanderen
Ik denk niet dat het geoorloofd is om die bouwtekening te delen?! Kost overigens maar een paar dollar....

Hierbij de link naar de site: Screw advance box joint jig

Gr Albert
Zeg jij je partner alles? Ik wel maar vergeet de bedragen. Nu even serieus of het wel of niet geoorloofd is vind ik niet zo belangrijk. Hij heeft er speciaal een site voor gemaakt alles netjes uitgelegd en de tekeningen zijn voor een gering bedrag te koop. Laten we deze ondernemer belonen door de tekening te kopen. Heel netjes dat je de tekening niet deelt.👍

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
181
92
Middelharnis
....Ik heb het nog even nageken in de mail die ik van Matthias Wandel kreeg. Hij schrijft:

"Please do not post these plans on the internet. You may share these plans with your friends,
but please refrain from sharing the plans with anybody who you do not already know. Do not resell the plans."

Zijn jullie nou mijn vrienden of niet.....:cool:... ik hoor het wel.....

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.057
548
Het was niet mijn bedoeling plagiaat of copyrightschending te initiëren :) ik dacht dat het jouw eigen ontwerp was! Vandaar de vraag.

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
511
28
Zweden-Delft
Ik denk niet dat het geoorloofd is om die bouwtekening te delen?! Kost overigens maar een paar dollar....

Hierbij de link naar de site: Screw advance box joint jig

Gr Albert
Ik zie 12 dollar? Of heb ik de foute tekening. 6 dollar had ik de tekening gelijk gekocht, 12 dollar even over nadenken gezien ik niet eens weet of ik het ooit ga gebruiken. Voor een tekening voor 1 tool, niet echt de deal van het jaar;). Ik probeer overigens hiermee niet te zeggen dat jij hem moet delen! Staat Matthias geheel vrij wat hij vraagt.

trigger

Post veel
15 jun 2020
1.057
548
Met een grote schaaf en wat geduld kom je een eind. Niet zo snel als een vdb maar zeker wel te doen !
Niet zo snel, ik denk dat je het verschil geen recht aandoet :p. Nu ben ik een absolute beginneling met schaven met de hand, maar wat mijn 400 volt Jet in seconden doet kost mij wel een paar uurtjes hoor :p. Twee van die balkjes met zichtlijnen, potloodje om hoge stukken te markeren, schaven, controleren... en dan is het resultaat toch nooit helemaal hetzelfde.

Begrip me niet verkeerd, ik ben groot voorstander van de handmatige methode. Het is mooi, je bent écht met je werkstuk bezig, het geeft vele malen meer voldoening en uiteindelijk hebben wij deze gezamenlijke hobby toch vooral voor de lol die je ervan hebt, niet voor de hoeveelheid die je produceert en zeker niet om het zo snel mogelijk te doen. Het simpele feit is echter dat ik 5 met de hand geschaafde planken niet zo strak en recht kan krijgen dat ik ze kan verlijmen zonder kieren. Mijn VVD kan dat wél.

• Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

zeno

Actieve deelnemer
Haha, ik weet dat het kan maar ik ben blij dat trigger me bij staat, het kost wel echt (onnodig) veel tijd als je hele pallets wil strippen.
Je wordt er vanzelf sneller en beter in. Zo snel als een machine het kan is het zeker niet, maar het lukt mij aardig met de hand. Zeker met een grote rijschaaf. En vooraf al beetje sorteren op zo recht en scheluwloos hout scheelt een berg..

Maar goed, als iemand zegt "dus het probleem is ruimte/geluid!" dan zijn er volgens mij weinig andere opties ;)

Als ik zelf moet kiezen: voor een groot project gebruik ik liever een goeie schaafbank. Maar voor mooie kleine handprojectjes waar ik zelf de zwaluwstaartjes maak is een beetje schaafwerk relatief weinig extra werk. (en als je het meeneemt in het proces geeft het echt nog wel een stuk extra voldoening ook).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.