Treden uitfrezen in wangen of op trapbomen leggen?

SebPD

Nieuw lid
9 dec 2025
2
0
Rotterdam
beste forum,
ik ga binnenkort voor de eerste keer zelf een houten trap bouwen voor een woning. Ik heb inmiddels al veel video's bekeken hoe dat te doen en waar je op moet letten. Het valt me op dat er op twee verschillende manieren wordt gebouwd. Ik vraag me af wat voor mij de beste constructie zou zijn.

In variant 1 worden voor de tredes en de stootborden gleuven gefreesd in de wangen (de stootborden aan de zijkant) en is de wang dus gelijkertijd ook de trapboom van de trap, zie in mijn tekening de rechter rap.
In de andere variant wordt er een aantal trapbomen gezaagd, worden de tredes en de stootborden hierop bevestigd en worden er aan de zijkanten wangen gemonteerd, zie in mijn tekening de rechter trap.

Variant 1 lijkt eenvoudiger te maken, maar kost meer materiaal. dan variant 2.
Zijn er andere overwegingen om voor een van beide constructies te kiezen?

dank voor het mee denken
Seb

Schermafbeelding 2025-12-09 om 12.32.25.png

SebPD

Nieuw lid
9 dec 2025
2
0
Rotterdam
dank!
Ik heb een invalzaag (Festool 55), een afkortzaag en een zaagtafel (Festool cs50).
Als ik voor variant 2 moet gaan, wil ik een goede frees aanschaffen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.801
2.813
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er andere overwegingen om voor een van beide constructies te kiezen?
hangt er, zoals reeds aangestipt, van af hoe je uitgerust bent + welke ervaring je hebt + . . . nog veel andere facetten

jouw rechtse variant is kwa materiaal de zuinigste
de linkse is de meest esthetische + vraagt het meeste werk, en ook materiaal
alhoewel het verschil aanvechtbaar is, omdat je bij de rechtse de wangen verzwakt, waardoor je breder moet gaan

variant 3: eenvoudigweg rechte wangen nemen + daar tredegewijs 3-hoeken en wangen op plaatsen

belangrijke vraag: blijven de wangen zichtbaar + hoe esthetisch wil je gaan ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.801
2.813
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik voor variant 2 moet gaan, wil ik een goede frees aanschaffen
aha !
wij proberen hier altijd voor onszelf de aanschaf van nieuw speelgoed te verantwoorden
mogelijks ben jij niet de minister van financiën
maar die begrijpt meestal de technische kant niet
het enige wat telt, is dat het eindprodukt mooi is, en je een mooi verhaal op kan dissen
als die minister niet op woodworking meeleest, dan is mijn tip duidelijk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.