Trapwand verticale planken

Simon_vh

Nieuw lid
26 mei 2021
2
0
Vlaams Brabant
Dag allen,

Ik zou graag een soort van wand maken met planken zoals in onderstaande foto.
Nu vroeg ik me af welke soort van hout hier best voor gebruikt kan worden? Ik maak me ook zorgen dat de planken na een tijd krom zullen trekken? Hangt dit vooral af van het type hout, of de eventuele afwerkingsproducten op het hout.

Ik dacht in de horizontale en schuine plank de juiste openingen in te frezen, zodat de verticale planken er dan langs voor ingeschoven kunnen worden. (en verlijmd).
Aangezien ik nog geen ervaring heb met houtbewerking, zou dit een leuk DIY kunnen worden, of raden jullie toch eerder een schrijnwerker aan? (Heb net een huis gerenoveerd, dus zou mezelf wel handig noemen.)

Planken_trap_verticaal.jpg

Mvg,
Simon
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Atelier Floky (Youtube) heeft iets dergelijks gemaakt van eiken geloof ik. Wat duidelijk was: het is nooit heel strak te krijgen. (Maar dat kan mijn kritische blik zijn).
Qua hout zou ik iets met een redelijk gehalte aan hars denken, dus vuren, douglas.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
Atelier Floky (Youtube) heeft iets dergelijks gemaakt van eiken geloof ik. Wat duidelijk was: het is nooit heel strak te krijgen. (Maar dat kan mijn kritische blik zijn).
Qua hout zou ik iets met een redelijk gehalte aan hars denken, dus vuren, douglas.
Bij mij is het behoorlijk strak alhoewel de maten niet overal 100% gelijk zijn maar in het werk ga je daar niets van zien. In mijn beleving is mijn handje echt wel heel strak.

Je schrijft vuren of douglas maar dat zou ik nou net niet doen, dan ga je wel kromtrekken krijgen. Ik weet dat interieurbouwers vaak populieren hiervoor gebruiken vanwege de kleur maar hoeveel dat werkt weet ik niet. Waarom zou je iets nemen met veel Hars? is daar een reden voor?

Als je een goedkopere houtsoort wilt kun je Yellow Poplar overwegen wat echt wel heel stabiel is maar de kleur en tekening daarvan is niet zo mooi.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Populier is erg zacht, dat zou ik niet doen voor een plek als deze. Al is het wel een erg mooie lichte houtsoort.
Het hout schijnt wel veel te werken tijdens het drogen, maar is als het eenmaal droog is geloof ik wel redelijk stabiel.
Ik zou ook geen harsrijk hout nemen, in ieder geval niet een soort waar de hars in pockets zit zoals bij vuren. Het zou jammer zijn als je dan later harsdruppels aan de oppervlakte krijgt waar je iedere keer met je handen langs gaat.
Als ik kijk naar goed verkrijgbaar hout dan zou mijn eerste gedachte ook eiken zijn. Let er dan wel op dat je gedroogd hout (kd) koopt en geen winddroog hout. Dus een vochtpercentage van 10-12% (winddroog is vaak 20% en gaat gegarandeerd werken bij binnengebruik). En veel eiken dat aangeboden wordt is voor buitentoepassingen dus winddroog.

Een praktisch iets: zorg dat je bij de montage een afstandshoutje gebruikt, zodat de latten allemaal op dezelfde afstand zitten. En rond de hoekjes iets af zodat de scherpe kantjes net gebroken zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
@Simon_vh
welkom op dit forum

@Scheppie
kan je ons details van jouw ontwerp geven ?
Er zijn niet zo veel details. Onder zijn de latten 30x45mm van goed droog eiken en ze zijn circa 2500mm lang. Het is een frame waar een boven en onder ligger in zit. In elke lat zit een domino die de lat met de boven en onder ligger verbindt. Op de verdieping staat een traphek van latten van volgens mij 22 x 44 ook met een oven en onder ligger van gelijke maat.

dat hek staat aan 1 Kant los en dan sprong hij door spanningen een beetje weg, heb daar toen nog een deklay play op gemonteerd en sindsdien is het geheel erg stijf en heel stabiel. En strak design.
 

Bijlagen

  • 50F7132B-CE14-47A0-9725-93A74AE216DE.jpeg
    50F7132B-CE14-47A0-9725-93A74AE216DE.jpeg
    101,8 KB · Weergaven: 36

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Excuus voor die uitglijder mbt hars-rijk hout — op de een of andere manier had ik de oorspronkelijke vraag gekoppeld aan een sanitaire ruimte. Komt ervan als je belang voor een beeldscherm zit (ik geef de regen de schuld - het regent al een week lang!).
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
je hebt ook het schuine type gemaakt ?
dit + de rechthoekige balustrade heb je volledig gemonteerd alvorens het te plaatsen ?

Bekijk bijlage 103604
Nee mijn versie is niet schuin maar als ik wel een schuine had gemaakt zou ik die ook eerst gemonteerd hebben als gehaal en dan erin geschoven. Als de hoek niet handig is zou ik dan mogelijk wel de onderste verbinding geschroefd hebben of gespijkerd uit gemak.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
Excuus voor die uitglijder mbt hars-rijk hout — op de een of andere manier had ik de oorspronkelijke vraag gekoppeld aan een sanitaire ruimte. Komt ervan als je belang voor een beeldscherm zit (ik geef de regen de schuld - het regent al een week lang!).
Ik vroeg me al af wat daar nou het voordeel
Zou zijn. Ja van dit weer wordt je niet heel helder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.