Trapezium spindel kennis gevraag.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.137
95
Ik ben bezit met de bouw van een zaagtafel, mbv van een cirkelzaag. Die cirkelzaag wil ik op en neer laten gaan middels een trapezium spindel. De trapezium spindel die ik gebruik is zo'n cnc ding van 8 mm. Het geheel ziet er zo uit:

IMG_4502.jpg

Op de foto recht steekt een klein stukje spindel uit. Het geheel werkt zonder de zaag er op prima. Maar met de zaag niet. Dan is dit het resultaat:

IMG_4503.jpg

Links van de trapeziumspindel zit een lagerblok, waar de spindel in zat. Door het gewicht van de zaag komt er (denk ik) te veel axiale kracht op de lagers in het lagerblok, met als gevolg dat de lager niet meer draait. Het gevolg daarvan is dat de spindel zich gaat verplaatsen.

De vraag is hoe ik dit nu op kan lossen? Wat sowieso niet goed is, is dat de schaartafel langer is dan de spindel. Op deze manier is het monteren hopeloos. Wat ook anders moet is de verbinding tussen het houten blok wat wordt voortgedreven door de spindel en de schaarconstructie. Die is nu star, maar moet een pendelstaaf worden.

Met de huidige constructie kan ik twee kanten op: zo laten en een langere m8 of m10 draadstand toe passen, of het geheel klein maken en met een trapeziumspindel werken. Dat laatste heeft wel mijn voorkeur. Maar dan moet ik iets anders voor die lagers. Die zijn nu dit type:

123-3D_KFL8_lager_as-bevestiging_2_stuks_DFC00077_medium.jpg

Normaliter krijgen die alleen een beetje radiale kracht voor hun kiezen, en een beetje gewicht. Daar zou ik dan iets beters voor moeten hebben. Nu kan ik wel axiaallagers en dergelijke vinden, maar niet waarmee ik de spindel ook kan vast zetten.

Iemand een idee? Of kan ik beter gewoon maar kiezen voor een draadstang?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
792
115
Steenbergen, Noord Brabant
Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp, maar je krijgt wel een paar vragen. Ik mis in je verhaal de moer (of het moerblok). Waar is die gemonteerd? Om te voorkomen dat je spindelas uit de lagers wordt getrokken, laat je de as door het blok steken waar dat lager op gemonteerd zit. Twee stevige carroserie ringen om de as aan de achterkant en dan een borgring op de as (of een borg pen door de as. Die twee ringen werken dan als een axiaal glijlager. Je kunt daar natuurlijk ook een echt axiaal lager zetten. Met een gewone metrische draad (stang) kun je dit ook doen: bij een simpel mechanische autokrik werkt het ook zo.
Helpt dit?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.504
118
De plek van dat lager kan ik niet verklaren. Er hoeft ook niets te pendelen, de beweging is lineair. Ik neem aan dat de moer in het schuifstuk zit. Dan gaat het lager aan de aandrijfkant en wordt de as daarin opgesloten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.137
95
Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp, maar je krijgt wel een paar vragen. Ik mis in je verhaal de moer (of het moerblok). Waar is die gemonteerd? Om te voorkomen dat je spindelas uit de lagers wordt getrokken, laat je de as door het blok steken waar dat lager op gemonteerd zit. Twee stevige carroserie ringen om de as aan de achterkant en dan een borgring op de as (of een borg pen door de as. Die twee ringen werken dan als een axiaal glijlager. Je kunt daar natuurlijk ook een echt axiaal lager zetten. Met een gewone metrische draad (stang) kun je dit ook doen: bij een simpel mechanische autokrik werkt het ook zo.
Helpt dit?
Dit helpt wel ja. In zoverre dat ik gisteren avond had bedacht dat ik bij metrische draad inderdaad ook carosserieringen zou gebruiken (daar heb ik toevallig een heel doosje van staan). Alleen dat klemmen zit ik nog wel mee. Maar daar zou ik wellicht een rvs staalkabel klemringen voor kunnen gebruiken. Voor het verlengen van de as had ik al bedacht dat te doen door een klemstuk te maken met een stuk aluminium buis van 10 mm met een wanddikte van 1 mm, die in de lengte doorzagen en dan twee slangklemmen er op. Misschien dat eerst maar eens proberen.

De moer zit inderdaad in het schuifstuk. De reden om een pendelstukje op het schuifblok te plaatsen is dat zonder pendelstuk alle maten heel goed op elkaar afgestemd moeten zijn, om niet ergens nog meer spanning te krijgen. Maar een pendelstuk neemt ook weer ruimte in.

Ik kan heier in ieder geval wel iets mee. Bedankt zover. Wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.