Trap opknappen / bekleden

Sebascbas

Nieuw lid
5 jan 2020
16
4
Hoi allemaal,

Wij zijn begonnen aan het opknappen van ons huis. Een van de klussen op de lijst is het opknappen van de trap. Daar zit momenteel (lelijk) tapijt op. Vandaag van één trede het tapijt verwijderd en werd duidelijk dat de trap al meerdere keren geverfd en minstens twee keer met tapijt bekleed is aan de lijmresten te zien. Kortom, een dikke, oneven, lelijke laag lijmresten dus even schuren en "gewoon" verven met traplak is waarschijnlijk geen optie.
In de basis is de (vuren denk ik want rijtjeshuis) trap prima, er zit alleen een flinke laag lijmresten/oude verfresten op.
Nu keek ik op internet naar traprenovatie sets en die zijn vrij duur. Eiken leek ons wel een mooie optie maar voor een set betaal je al gauw 2500,-

Mijn vraag is nu, kan ik de trap niet "gewoon" bekleden met 4? mm eiken fineer? Of anders met 18 mm meubelpanelen?

Begrijp dat het geen makkelijke klus wordt, maar ik heb zover ik weet al het benodigde gereedschap en kan er ook de tijd voor nemen. Het is een tweekwarts trap, dus dat wordt wel veel passen en meten met oa een trapspin.

Zoals ik het nu zie is het een kwestie van
- tapijt weg, lijmresten zoveel mogelijk wegkrabben/boenen/schuren,
- traptreden opmeten en op maat zagen van eiken fineer/panelen,
- eiken lijmen op de trap,
- evt de "neus" van de trede bekleden met een laag eiken zodat je de grens tussen vuren en eiken niet ziet.
- OF de neus inkorten en een massief eiken lat aanbrengen voor de look / stevigheid?
- goede slijtvaste lak aanbrengen (skylt?)
- stootbord willen we waarschijnlijk verven (ziet er nog goed uit)

Ik hoor graag wat jullie hier van denken en waarom dit wel of niet goed te doen is. Andere tips zijn uiteraard ook welkom

Alvast een fijne jaarwisseling!
Groetjes Sebastiaan
 

Sven0503

Nieuw lid
24 dec 2021
15
10
Deventer
ja trapbekleding, blijft een feest maar geeft ook voldoening als het af is.
Zelf liep ik een paar jaar geleden ook tegen dit issue aan en heb het vervolgens bekleed met PVC vloerdelen.

Trap helemaal kaal gemaakt, en ja dat is een rotwerk.
Treden bekleed met pvc en de stootborden geplaatst.
De voorkant van de treden heb ik afgewerkt met een hard-houten latje waarin ik bovenaan de dikte van de pvc heb ingefreesd, zodat deze dus in elkaar vallen en goed beschermd is.

Nu moet ik wel zeggen dat ik gelukkig rechte trappen heb, dus het was goed te doen voor mijn situatie en kon ik het af met enkele pvc vloerdelen per trede, dus geen naden.
Wellicht het overwegen waard om hier dus ook eens naar te kijken.

Daarnaast heb je ook standaard overzettreden van de bouwmarkt of andere leverancier, ik ken het verder niet, maar daar zou je ook nog even naar kunnen zoeken.

IMG_2301.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebascbas
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi,

Vorig jaar 2x een trap opnieuw bekleed, was ca. 1400,- voor alle treden, neuzen, stootborden, Rubio etc. Eerst nog gedacht zelf de treden helemaal te maken….


Zagen gaat makkelijk met een trapspin en een invalzaag. Strak zagen en eventueel nog een keer mocht het onverhoopt toch te ruim zijn.

Tapijt erafgehaald en de lijm zo goed/kwaad als mogelijk verwijderd. Daarna de traptreden met een lakfrees te lijf gegaan en de eerste 2 cm van de treden weggezaagd met een decoupeerzaag om te voorkomen dat de opzettreden voorbij de trapbomen zouden steken. Lakfrees kwam ik toevallig tegen bij een veiling voor niet teveel en leent zicht ook om even de eventuele bolling uit een traptreden te halen (ipv schuren).

Het kan ongetwijfeld in een dag maar trek er maar lekker een week voor uit. (Deels afhankelijk welke afwerking je de treden mee wilt geven).

Leermomentje: plaats de stootborden nadat je de onderliggende trede hebt geplaatst. Het is soms (nagenoeg) onmogelijk om de stootborden er nog goed in te krijgen als de treden er al inzitten. Hier kwam ik op de trap naar zolder achter waar ik dus een aantal stootborden doormidden moest zagen om ze vervolgens op hun plek te zetten.
Nog een leermomentje. Doe je 2 trappen, doe dan eerst de zoldertrap :)

Mooie bijkomstigheid was dat de opzettreden icm de lijm de trap weer stijver hebben gemaakt en deze nagenoeg niet meer kraakt.

Succes!
 

Bijlagen

  • 7C0A57E1-D6AA-4B70-B715-EF5F4F89CD96.jpeg
    7C0A57E1-D6AA-4B70-B715-EF5F4F89CD96.jpeg
    53,7 KB · Weergaven: 28
  • 8C3AFD61-83AB-4ACF-BC8E-2A2D46627D8A.jpeg
    8C3AFD61-83AB-4ACF-BC8E-2A2D46627D8A.jpeg
    65,4 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sebascbas

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
bekleden met 4? mm eiken fineer? Of anders met 18 mm meubelpanelen?
4 mm eikenfineer is niet makkelijk te verwerken, want wat ga je bv met de neus doen ?
bij meubelpanelen denk ik aan een plaat met langs beide zijden een fineerlaag van max 1 mm
die is kwetsbaar
een ophoging van 18 mm is niet weinig
kies je er toch voor, dan kan je even goed een gelaagde parketvloer nemen met boven een paar mm eik
in feite heb je dan overzettreden
aan al die verf + lijm afschrapen durf ik nog niet te denken
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Interessant, ik ben iets soortgelijks van plan (maar dan ook stootborden plaatsen) !

Ik kreeg als tip om dunne kartonnen kaarten (A4 formaat) te gebruiken om traptreden te kopiëren ipv een spin. Je legt ze op de trede, hoeken gelijk leggen en dan aan elkaar vastplakken. Zelf nog niet geprobeerd maar het zag er een stuk makkelijker uit dan zo'n spin.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Ik heb ergens de afgelopen 2 jaar allebei de trappen in huis gedaan met pvc + profielen van flexxfloors.
Die profielen kosten een lieve duit en dan moet je ook nog heel goed rekening houden met welke dikte pvc vloer je gebruikt.

1 ding wat wel goed werkte, was het maskeer tape van hen. Dat plak je eerst op de trede en vervolgens op het materiaal waar je de nieuwe trede van wilt maken, zodat je een exacte kopie kunt maken.

Niet m'n favoriete klusje maar het resultaat is een stuk beter dan het lelijke tapijt wat er zat.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan nog toevoegen dat investeren (en oefenen met) een goede trapspin de moeite waard is. Ik had zo'n wiebelig geval met een soort van breinaalden van de Hornbach, en dat was absoluut geen genoegen - en dat zie je ook in de trapbekleding terug. Als er ooit een volgende keer komt, dan ga ik zeker met kartonnen kaarten of stukjes mdf of iets dergelijks aan de gang.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Bij mijn eerste schilderklus ging ik volledig nat met het kaal maken van de trap. Dat kan heel veel werk zijn.
De metabo lakfrees kan echt handig zijn. Het verhogen van de trede kan een hele rottig te belopen trap opleveren. Bezint voor gij begint. Als de verf er niet af hoeft laat het dan zitten en werk met goede plamuur. Kaal maken en opnieuw schilderen is echt veel werk. Mallen maken is de weg als je er overzet treden op gaat zetten. Ja heb je een rechte trap dan kom je met meten ook weg.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Interessant, ik ben iets soortgelijks van plan (maar dan ook stootborden plaatsen) !

Ik kreeg als tip om dunne kartonnen kaarten (A4 formaat) te gebruiken om traptreden te kopiëren ipv een spin. Je legt ze op de trede, hoeken gelijk leggen en dan aan elkaar vastplakken. Zelf nog niet geprobeerd maar het zag er een stuk makkelijker uit dan zo'n spin.

Werkt ook prima, er is ook een soort stugge tape in de handel om hetzelfde te doen.
Zelf heb ik uiteindelijk de traphulp van wolfkraft gekocht die bestaat uit schuivende plaatjes waarmee je de hele omtrek van de trede namaakt. Gaat (als je het doorhebt) best stel/goed.

Probeer het vooral met een restplaatje eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
wees maar blij dat er verf op de trede zit
dat maakt het kaal halen een stuk makkelijker dan dat de lijm rechtstreeks op het hout zit.
gebruik een heetlucht verfstripper dan wordt de lijm zachter en gaat het er relatief makkelijk vanaf.
zorg voor goed geslepen echte scherpe verfkrabbers dat maakt het werk een stuk lichter en af en toe slijpen onderbreekt even het opschonen van de trede want het blijft rotwerk
 

Sebascbas

Nieuw lid
5 jan 2020
16
4
4 mm eikenfineer is niet makkelijk te verwerken, want wat ga je bv met de neus doen ?
bij meubelpanelen denk ik aan een plaat met langs beide zijden een fineerlaag van max 1 mm
die is kwetsbaar
In het geval van een fineerlaag dacht ik aan fineer op de kaalgeschuurde/gekrabte trap. Op de neus zou ik dan een profiel oid maken denk ik.

Voor zover ik weet zijn die 18 mm meubelpanelen wel massief eiken, dan zou je ook een stevige neus kunnen maken lijkt mij, evt de huidige traptrede wat inkorten zodat de neus niet te veel uitsteekt na het ophogen.
Maar zoals ZotvanHout ook al zei, je verhoogt de trap wel met +- 15 mm (huidige tapijt is ongeveer 3 mm dik dus 18 - 3 = 15 mm). Dit lijkt mij voornamelijk een probleem voor de eerste en laatste trede, omdat alle tussenliggende treden dezelfde ophoging krijgen en daardoor de optrede in feite gelijk blijft. Of zie ik dit verkeerd?

Bedankt voor alle andere tips! Hete luchtpistool voor de lijmresten en een goede verfkrabber gaan we zeker proberen. Die trapspinnen heb ik al voorbij zien komen, die met de "breinaalden" van de HOrnbach lijkt me inderdaad niet heel prettig werken. Wellicht is met karton werken dan een beter idee. Die tape van het vinyl/pvc spul zag ik ook voorbij komen. Wellicht is PVC bekleden sowieso een betere optie, kost wel wat meer dus gaan we nog even over nadenken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In het geval van een fineerlaag dacht ik aan fineer op de kaalgeschuurde/gekrabte trap. Op de neus zou ik dan een profiel oid maken denk ik.

Voor zover ik weet zijn die 18 mm meubelpanelen wel massief eiken, dan zou je ook een stevige neus kunnen maken lijkt mij, evt de huidige traptrede wat inkorten zodat de neus niet te veel uitsteekt na het ophogen.
Maar zoals ZotvanHout ook al zei, je verhoogt de trap wel met +- 15 mm (huidige tapijt is ongeveer 3 mm dik dus 18 - 3 = 15 mm). Dit lijkt mij voornamelijk een probleem voor de eerste en laatste trede, omdat alle tussenliggende treden dezelfde ophoging krijgen en daardoor de optrede in feite gelijk blijft. Of zie ik dit verkeerd?

Bedankt voor alle andere tips! Hete luchtpistool voor de lijmresten en een goede verfkrabber gaan we zeker proberen. Die trapspinnen heb ik al voorbij zien komen, die met de "breinaalden" van de HOrnbach lijkt me inderdaad niet heel prettig werken. Wellicht is met karton werken dan een beter idee. Die tape van het vinyl/pvc spul zag ik ook voorbij komen. Wellicht is PVC bekleden sowieso een betere optie, kost wel wat meer dus gaan we nog even over nadenken.

Let op, als eerder vermeld, dat de neus (bovenzijde) met ca 22 a 25mm naar voren/boven komt wat er lelijk uitziet als dit voorbij de trapwangen steekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.