Ik twijfel nu heel erg over de hoogte van de bomen (en bijgevolg de overblijvende throat), in mijn plan was die boom 30cm. Mijn trap is ook 4m20, maar ik heb wel een steile trap, dus misschien een iets voordeligere krachtverdeling. De Duro Ply multiplex die ik voor ogen heb is wel extreem stevig (en watervast). Ik vind op internet echter enkel de elasticiteitsmodulus voor doorbuiging als je de plaat plat legt, nergens voor als je ze verticaal zet. Ik heb niet zo overdreven veel plaats bovenaan en ik ben niet zeker of ik met de throat van een balk van 40cm onder de laatste trede nog wegkom. Mijn balk zou wel 5cm dik worden ipv 40, maar de hoogte weegt wel een pak meer door dan de dikte natuurlijk. Je vindt die I-beams tegenwoordig ook bij ons in de bouwhandel. Ik kan er natuurlijk nog altijd een balkje of ijzeren lat tegen schroeven langs de binnen/onderkant om een soort van L-beam te creeren. Ik ga de trapboom waarschijnlijk ook tegen de wanden vast schroeven, dus dan kan hij al helemaal niet meer weg. Voordeel ook is, met een breedte van 30cm kan ik uit 1 plaat van 2m50 x 1m22 exact 1 balk van 5 meter maken. Als ik ze 40cm breed wil moet ik een extra plaat halen.
Als iemand de rekenwaardes zou kunnen vinden (Young's modulus) voor de draagkracht in het verticale vlak (als de plaat dus rechtstaat, dus niet plat) en dan meer specifiek loodrecht op de surface grain (want zo ga ik ze zagen).
@brt kan je de achterzijde van de trede niet in de trede erboven vijzen? Heb je de tredes aan elkaar gelijmd met witte houtlijm zodat ze volledig samenwerken? Op basis van uw info zou ik bovenop de 18cm multiplex dan gaan voor 33mm rubberwood ipv de 18mm eik, wel jammer van de eik dan