trap met keepbomen

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Multiplex voor de trapbomen :confused:
Hier is het minder gebruikelijk, maar je kan wel degelijk multiplex gebruiken om uitgekeepte trapbomen mee te maken. In de amerikaanse houtskeletbouw is het een courante manier van werken. Belangrijkste voordeel is eenvoudige verwerkbaarheid + het feit dat het niet werkt.


Ik heb zelf een voorlopige trap met keepbomen (die zo goedkoop mogelijk moest zijn) uit multiplex gemaakt. Ik heb deze ooit gepost op het forum met een paar foto's en een korte beschrijving van de praktische uitvoering als reactie in een ander topic over een trap van underlayment:


http://www.woodworking.nl/showthread.php?6582-trap-maken-van-underlayment&highlight=trap+multiplex

Het betrof een goedkope trap die in een latere fase bekleed zou worden met een eiken trede en tegentrede.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Ik vind het voor zo'n lange trap minder geschikt. Ik denk dat voor gelijke sterkte je een grotere dikte nodig hebt dan in massief hout. Ik zal het eens aan een constructeur vragen hoe de rekenwaardes zijn :rolleyes:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
De dikte van de bomen is absoluut geen probleem, de hoogte van de bomen moet volgens mij ruimer: die hier zijn 40mm dik, trap is 420cm lang. De bomen zijn wel 40 cm hoog in plaats van 30, dit zou ik aanhouden. Vertikaal is dit meer dan sterk genoeg, horizontaal is er amper sterkte nodig: ding zit opgesloten tussen 2 muren (en kan aan beide zijden nog eens in de wanden bevestigd worden. Voor de dikte is 22mm+ 18mm volgens mij genoeg (en kan de prijs wat drukken).

De tredes zijn wel te krap van dikte. Hier werd voorgesteld om 18 cm multiplex te nemen met daarop een eiken plank van nog eens ongeveer die dikte: dit zou ik niet doen, ik zou een klassieke eiken traptrede nemen van b.v. 36 of 40mm. Je kan hier voor het gemak van de constructie wel een trede van multiplex onder zetten (dan kan je je treden gewoon op de gekeepte bomen bevestigen en je eiken treden van onderaf vastschroeven met gebruik van slobgaten).
Als je met dunnere eiken treden wil werken zou ik in elk ander geval een derde trapboom gebruiken.
Mijn trap heeft tredes van 40mm in multiplex. De voorzijde van een trede is geen probleem: zit gesteund op de tegentrede. De achterzijde geeft mee (je voelt die een klein beetje omlaag schuiven t.o.v. de hoger gelegen tegentrede. Probleem is hier automatisch opgelost bij afwerking trap (komen eiken tredes op van 40mm dikte).

Hoewel hier minder gebruikt kan het perfect voor de trapbomen mee te maken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
In de houtskeletbouw wordt tegenwoordig courant gebuik gemaakt van OSB voor dragende constructies (I-joist), draagkracht in het vertikale vlak komt daarbij volledig van de OSB... Dan is multiplex nog een stukje hoogwaardiger...
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik twijfel nu heel erg over de hoogte van de bomen (en bijgevolg de overblijvende throat), in mijn plan was die boom 30cm. Mijn trap is ook 4m20, maar ik heb wel een steile trap, dus misschien een iets voordeligere krachtverdeling. De Duro Ply multiplex die ik voor ogen heb is wel extreem stevig (en watervast). Ik vind op internet echter enkel de elasticiteitsmodulus voor doorbuiging als je de plaat plat legt, nergens voor als je ze verticaal zet. Ik heb niet zo overdreven veel plaats bovenaan en ik ben niet zeker of ik met de throat van een balk van 40cm onder de laatste trede nog wegkom. Mijn balk zou wel 5cm dik worden ipv 40, maar de hoogte weegt wel een pak meer door dan de dikte natuurlijk. Je vindt die I-beams tegenwoordig ook bij ons in de bouwhandel. Ik kan er natuurlijk nog altijd een balkje of ijzeren lat tegen schroeven langs de binnen/onderkant om een soort van L-beam te creeren. Ik ga de trapboom waarschijnlijk ook tegen de wanden vast schroeven, dus dan kan hij al helemaal niet meer weg. Voordeel ook is, met een breedte van 30cm kan ik uit 1 plaat van 2m50 x 1m22 exact 1 balk van 5 meter maken. Als ik ze 40cm breed wil moet ik een extra plaat halen.

Als iemand de rekenwaardes zou kunnen vinden (Young's modulus) voor de draagkracht in het verticale vlak (als de plaat dus rechtstaat, dus niet plat) en dan meer specifiek loodrecht op de surface grain (want zo ga ik ze zagen).

@brt kan je de achterzijde van de trede niet in de trede erboven vijzen? Heb je de tredes aan elkaar gelijmd met witte houtlijm zodat ze volledig samenwerken? Op basis van uw info zou ik bovenop de 18cm multiplex dan gaan voor 33mm rubberwood ipv de 18mm eik, wel jammer van de eik dan :)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Mijn bomen van 40 cmzijn gewoon 'zeker sterk genoeg' genomen. Ik heb nog 26cm dragend('throat'?) over na het uitkepen van de bomen. Ik durf niet zeker zeggen of 10cm minder ook volstaat, maar zou op het eerste zichtdenken van wel… zeker als je in acht neemt dat je ze kan verankeren in de muren en in uiterste nood een versteviging in de vorm van een platstaf of L-profiel in metaal kunt aanbrengen.


Ik heb zowel de panelen van de bomen als die van de treden over het volle oppervlakte verlijmt met soudal pro 30D (klassieke witte watervaste houtlijm dieje in een kruikje van 5l kan kopen, met een kruikje kom je denk ik wel toe...).


Ik heb geprobeerd om langs achteren een houtschroef door de tegentrede in de tredes te boren, maar dit verhelpt het euvel niet (multiplex op de kops kant geschroefd doet de laagjes van de multiplex splijten onder een dergelijke belasting). Wat volgens mij wel zou werken (zo zou ik het doen als ik het opniew deed, en dit kan denk ik ook werken om met dunner eiken als trede te werken is de volgende methode: Trede opbouwen uit 18mm multiplex verlijmd op 22mm multiplex. Op 22mm van de onderrand van de tegentrede frees je een groef van 18mm breedte.Het bovenste paneel van de trede maak je dieper dan het onderste(onderste is de breedte van de aantrede) en schuif je in de groef van de tegentrede. Op die manier is de trede aan de achterzijde over de volledige breedte afgesteund in de bovenliggende tegentrede,.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.