Trap dicht zetten

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goede avond,

Met een vriend wil ik binnenkort zijn trap dicht gaan zetten. Ik lees op forums veel verschillende manieren om dit te doen vooral ivm kraken van de trap. Vandaar dat ik dacht om nog even te vragen of er leden hier zijn die ervaring hebben met dit soort klussen die eventueel advies kunnen geven.

Tot nu toe is dit het plan:

Materiaal:
Stootborden van multiplex 18mm gegrond
Wellatten bijv. 2x2 vuren

Methode:
1) Eerst alle wellatten installeren (schroeven en pu lijm) aan de onderkant van de traptredes
2) Stootborden inmeten (niet infrezen in boom)
3) Bovenkant stootbord rond schaven (+/- 2mm naar de uiteinden)
4) Traptrede opkrikken en stootbord verlijmen met pu lijm en schroeven aan achterkant onderliggende trede en aan wellat bovenliggende trede
5) Afkitten met acrylaatkit, maar waarschijnlijk pas na een hele tijd omdat dit een nieuwbouw huis betreft.

Is dit zo een goed plan van aanpak?

Kan ik het beste de kopse kanten van de multiplex bij voorbaat al behandelen of is dit nog prima later te doen als de trap wordt geschilderd?

En heeft iemand nog advies voor een goede schaaf voor dit werk? Mag electrisch of handmatig zijn.

Alvast bedankt.

Groet Niels
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met een vriend wil ik binnenkort zijn trap dicht gaan zetten.
trap staat er al ?
1) Eerst alle wellatten installeren (schroeven en pu lijm) aan de onderkant van de traptredes
pu-lijm wordt vooral gebruikt omdat die bruist en kieren vult
de lijmkwaliteit is lager dan die van witte houtlijm
waar verwacht je kieren bij het schroeven van de wellatten ?
Kan ik het beste de kopse kanten van de multiplex bij voorbaat al behandelen of is dit nog prima later te doen als de trap wordt geschilderd?
uit jouw werkwijze leid ik af dat na plaatsing van de stootborden de enige kopse kant waar je nog aan kan, de onderkant is
 
Laatst bewerkt:

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
trap staat er al ?

pu-lijm wordt vooral gebruikt omdat die bruist en kieren vult
de lijmkwaliteit is lager dan die van witte houtlijm
waar verwacht je kieren bij het schroeven van de wellatten ?

uit jouw werkwijzer leidt ik af dat na plaatsing van de stootborden de enige kopse kant waar je nog aan kan, de onderkant is
Klopt helemaal @ZotVanHout . Trap staat er al en het gaat alleen om de onderste kopse kant zeg maar van de stootborden die in het zicht is. Soms zitten er van die gaatjes in multiplex waardoor ik dacht misschien is het makkelijk ze eerst dicht te zetten voordat ik ze installeer maar denk dat ik dat niet ga doen ivm tijd.

Bedankt voor je tip van de pu lijm. Ik las op een ander forum dat deze hiervoor veel gebruikt wordt. Voor de wellatten verwacht ik inderdaad geen kier want die zijn goed te buigen. Voor de stootborden is het wellicht wel beter om pu lijm te gebruiken en dan met name de naad tussen traptrede boven en stootbord (de rand die ik ga schaven).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.247
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Soms zitten er van die gaatjes in multiplex waardoor ik dacht misschien is het makkelijk ze eerst dicht te zetten voordat ik ze installeer maar denk dat ik dat niet ga doen ivm tijd.
inderdaad
de lagen lopen niet altijd aansluitend door
zitten die gaatjes in het zicht, dan is plamuren de boodschap
dichtverven is moeilijk
Voor de stootborden is het wellicht wel beter om pu lijm te gebruiken en dan met name de naad tussen traptrede boven en stootbord (de rand die ik ga schaven).
bij mijn weten is er geen technische reden om de bovenkant van het stootbord aan de bovenliggende trede te verlijmen
de ronding die je aan het stootbord geeft dient er juist voor om de bovenliggende treden zonder enige tussenruimte te ondersteunen
om die reden krik je bij het plaatsen van het stootbord trouwens die trede op

ik vermoed dat er geen groef onderaan de treden is, waarin de stootborden komen
door de bolle rand krijg je spleten tussen stootbord en trede
dan ook maar aan de achterkant een wellat ?
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
inderdaad
de lagen lopen niet altijd aansluitend door
zitten die gaatjes in het zicht, dan is plamuren de boodschap
dichtverven is moeilijk

bij mijn weten is er geen technische reden om de bovenkant van het stootbord aan de bovenliggende trede te verlijmen
de ronding die je aan het stootbord geeft dient er juist voor om de bovenliggende treden zonder enige tussenruimte te ondersteunen
om die reden krik je bij het plaatsen van het stootbord trouwens die trede op

ik vermoed dat er geen groef onderaan de treden is, waarin de stootborden komen
door de bolle rand krijg je spleten tussen stootbord en trede
dan ook maar aan de achterkant een wellat ?
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Heb daar inderdaad verschillende visies op gelezen. De een zweert bij pu lijm, de ander legt er een ril acrylaatkit bovenop en weer een ander doet niks en zet de stootborden zelfs alleen vast door ze aan de onderkant tegen de trede te schroeven, geen wellat of andere bovestiging aan de bovenliggende treden oid.

De reden dat ik het wel wil doen is dat ik goede ervaringen lees van mensen die een krakende trap hadden en het hele zooitje gedemonteerd hebben, kit ertussen (of pu) en teruggemonteerd en het kraken was grotendeels weg (restant zit 'm waarschijnlijk in te krap nest).

Tot nu toe is het idee om de wellat aan de achterkant te zetten maar dit is ook even de vraag wat het meest esthetisch is. Qua functie maakt ervoor of erachter niet uit lijkt me. Aan de andere kant zou ik de naad dan af willen kitten met een acrylaat. Ik denk dat er inderdaad geen groef zit aan de onderkant van de trede waar ik het bord in kan laten vallen maar dit zou ik even na moeten vragen.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
in mijn beperkte ervaring zit er weinig elasticiteit en weerstand in pu-lijm
wil je een soort schokdemper, dan moet je kitten
Goed advies. Zelf denk ik nog of het dan niet beter is om er een wat duurzamere kit tussen te leggen? Bijv. een polymax. die ook blijvend elastisch is.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ikzelf heb enkele jaren geleden hetzelfde gedaan bij onze zoldertrap.

Ik heb de trede aan de bovenkant een rol met high tack gegeven en vastgeschroefd in zowel de trede erboven als tegen de trede aan de onderkant.

Voor alsnog geen kraken, piepen of iets. Als een huis. Zit inmiddels al een jaar of 3 / 4 zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.