Traditionele Japanse kledingkast

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Het is weer een fraaie, vind ik. Word hier altijd blij van. Mooi om te zien dat het in elkaar zetten van het karkas zonder lijm gebeurt — gewoon strakke verbindingen maken en houten nagels gebruiken. Ook interessant om te zien dat het gereedschap optimaal aangepast is aan de klus, zoals de lange kanna (schaaf), waarvan het ijzer heel kort is, waardoor je lange stukken makkelijker schaaft (althans, zo zie ik dat). En dat hoogfrequent verlijmen had ik in deze vorm nog nooit gezien.

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Ik zie alleen iets in een machine gaan er er weer uit komen, maar wat moet ik me er bij voorstellen? Lijm in trilling brengen zodat het sneller uithard oid? Hoe hoog is HF?
Even het interweb afgestruind en weet nu dat het om radiogolven gaat van 2 tot 30 Mhz die het uitharden van de lijm versnellen door hitte-ontwikkeling ter plekke (een paar minuten ipv de 'normale' tijd van 20, 30 minuten of langer). Er schijnen ook handapparaten te zijn waar het mee kan.
Aanvulling: en er moet water in de lijm zitten, anders werkt het blijkbaar niet (bijv. PU dus niet).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.