Tormek T7

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb mezelf op nieuwjaarsdag gelijk maar even een kado gegeven. :cool:
Heb een Tormek T7 gevonden via MP en ben de gelukkige nieuwe eigenaar.
Inclusief veel toebehoren (beide volledige toebehorensets) voor weinig geld.
Machine ziet er nagenoeg ongebruikt uit en zou van een ouder iemand zijn geweest die demo's uitvoerde voor de importeur.

Ik was eigenlijk van plan om binnenkort een T4 aan te schaffen (T8 werd me te duur), maar nu heb ik een grotere machine met meer toebehoren voor hetzelfde geld.

Heb nog weinig tijd gehad om 'm heel goed te testen, maar de eerste beitels zijn toch al een stuk scherper dan ze waren. Maar ik zal later meer bevindingen delen.

Als iemand verdere tips heeft, graag. Want ik moet me nog goed inlezen zie en merk ik wel.

En heeft iemand ervaring met de hulpstukken om vlakbankmessen of boren te slijpen? Want als ik dan toch een goede slijpmachine heb, zou het fijn zijn ook die te kunnen slijpen...

Rob
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Gave machine! M'n zwager heeft er ook een, en is er zeer content mee.
Over slijpen van boren en vlakbankmessen: tip is om eens naar een demo van Tormek te gaan. Jaarlijks (?) is er bij Baptist in Arnhem een demo-weekend, waarbij onder meer Tormek aanwezig was. Daar heb ik vorig jaar diverse "bijzondere" slijpwerkzaamheden gedemonstreerd gezien, waaronder boortjes en scharen. Inspirerend! En wellicht o
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Rob, uitstekende machine, heb zelf een CBN wiel erop zitten, dat maakt hem nog gaver, geen geklieder met water en je hoeft de steen niet te vlakken. Dit is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Voor de boren hebben ze een speciaal hulpstuk, maar ik slijp ze uit de hand, dit deed ik ook al toen ik de Tormek niet had. Mogelijk daardoor niet altijd perfect, maar als ze na het slijpen het beter doen dan daarvoor ben ik tevreden. Messen etc. slijp ik ook liever uit de hand dan met een hulpstuk, maar dat is een keuze. De beitels gaan wel in een hulpstuk, super scherp en relatief snel. Was gewend om ze met een watersteen te slijpen, eindeloos.. Succes, Walter
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Proficiat met je slijper! Ik heb zelf sindskort een T8 en ben er blij mee.
Ik heb begrepen dat de T7 berucht stond op roestvorming van de as bij de slijpsteen. De as is van gegalvaniseerd staal, klopt dit? Dan zou ik een beetje anti-seize op de as doen (ik weet niet wat de Nederlandse benaming voor is) of koperpasta/grafietpasta kan ook. Dan ben je van de zorgen af. De T8 heeft dit probleem niet, omdat de as van RvS is.
ik hoop dat je ook een boekje bij zit, daar staan goede tips en aanvullende informatie in.
Zelf heb ik nog te weinig ervaring, en moet nog veel oefenen. Dat is tevens ook een tip voor jou.
Ik heb gelezen dat sommige met de hand slijpen, en ook goede resultaten mee boeken. Het lijkt mij lastig om tijdens het slijpen de juiste hoek aan te houden. Maar ja, oefenen baart kunst.
succes!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De T 7 heeft wel reeds een RVS as. Het type daarvoor had nog wel een as in gewoon staal. De afmetingen van de assen zijn bij elk type gelijk, dus indien je de steen moet vervangen omdat die opgeslepen is, kun de as vervangen door een RVS as.
De as heeft geen kogellagers maar nylonbussen (of iets dat nylon lijkt) Deze slijten ook en moeten ook wel eens vervangen worden. Goed om te weten is dat door de constructie van de machine, er eigenlijk weinig problemen zijn , veroorzaakt door het ovaal uitslijten van de bussen. Meestal slijpen we , op mijn werk, twee stenen helemaal op voordat de bussen mee vervangen worden. Daar staan 3 Tormeks. Er is een t7 een t8 en de voorganger van de t7.

Verschil tussen T7 en T8 op een rijtje: https://www.sharpeningsupplies.com/Tormek-T8-and-T7-Comparison-W168.aspx

Het enige echt significant verschil tussen deze versies is dat hoe ouder het type , hoe meer de body roest. Zelfde evolutie als bij auto's

Zelf wil ik geen Tormek, ik slijp thuis liever met een bankslijper met droge stenen (eventueel met CBN)

groeten
Ornament









 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.