Tophoek japanse zaag slijpen...........

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
209
91
Goed gereedschap is het halve werk. Vandaar dat ik had aangeboden om het gereedschap van onze lokale landschapbeheerclub scherp te houden. Klinkt edel maar is puur eigenbelang, want het bespaart me een hoop zweet.
Zo hebben we ook een aantal japanse snoeizagen, echt geweldige dingen totdat ze bot zijn. Maar omdat er weinig te vinden is over de juiste slijphoeken ed, had ik besloten om maar te wachten met slijpen tot ze zo bot zijn dat ik ze echt niet kan verprutsen met mijn eerste slijppogingen. Wel had ik gevonden dat je eerst paar keer kunt volstaan met alleen de tophoek te vijlen, maar dat is nou juist het lastigste karweitje, aangezien het gaat om zeer kleine vlakjes zonder ruggesteun. Als je bij het vijlen van westerse zagen de eerste paar tanden tot het laatst bewaart heb je daar steeds de mogelijkheid om de juiste hoek te voelen en te controleren of je niet langzaam maar zeker een nieuw soort tandhoek aan het uitvinden bent.
Maar ja wat te doen? De eerste heb ik op goed geluk gevijld, wel met behulp van een loeplamp maar echt tevreden was ik er niet over.
Nu met de tweede die niemand meer wil gebruiken want echt te bot, heb ik me opnieuw rot gezocht naar instructies maar niets goeds gevonden. Aangezien de geslepen vlakjes zo klein zijn is de slijphoek moeilijk te meten, maar misschien wel te vergelijken met uitvergrootte schuine vlakjes. Dus wat dubbel valse verstekken aan latjes gezaagd en die er zo goed mogelijk langs gehouden, zonder aanslag oid werkt dat niet, maar met een klemmetje wel. Als referentie om het latje er steeds op dezelfde manier op te klemmen bleek de lange voorzijde van de tanden uitstekend geschikt en zo min of meer de dezelfde tophoek uitgevogeld. Ook lost die referentie meteen het probleem van de gebogen snijlijn van de de zaag op, want elke tophoek is steeds iets anders ten opzicht van de vorige/volgende tophoek, maar niet ten opzicher van de voorkant van elke tand.
Leuke bijkomstigheid van deze zoekerij naar de juiste slijphoek is natuurlijk dat het latje met de juiste slijphoek heel geschikt is om met de vijl tijdens het vijlen de juiste hoek te voelen! Vanwege die gebogen snijlijn en is het dan logisch om steeds maar ca 5 tanden de slijpen en dan het latje te verzetten. Dus hup met de beuk, vijlen maar! En als laatste met bijna versleten diamantblokje de uitgebogen tandhoeken afgevlakt.

Bijlagen

• Jz bot.jpg
    Jz bot.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 28
  • Jz latje-vz tand.jpg
    Jz latje-vz tand.jpg
    117 KB · Weergaven: 27
  • Jz opstelling.jpg
    Jz opstelling.jpg
    128,3 KB · Weergaven: 27
  • Jz hoekvoelen.jpg
    Jz hoekvoelen.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 25
  • Jz top vijlen.jpg
    Jz top vijlen.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 27
  • Jz resultaat.jpg
    Jz resultaat.jpg
    135,7 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en arjaano

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
209
91
Ja dank je, die had ik ook al gevonden, je kunt hier heel goed zien hoe het wordt gedaan en vooral hoe je moet kijken! Maar niets over de benadering van de tophoek, uiterst waarschijnlijk doet ie het vanzelf goed.....

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
271
140
Japanse zagen zijn over het algemeen inductie gehard.
Het slijpen van de tanden is daardoor ook erg lastig, al blijven ze wel extra lang scherp.

Omdat bijna alle fabrikanten op deze manier harden en relatief goedkoop een reserveblad aanbieden, kan je weinig vinden over slijpen. Dat wordt eigenlijk nooit gedaan.

Z-saw (zetsaw) bied bijvoorbeeld ook voor elke zaag een vervangend blad voor 1-2 tientjes: Replacement Blade 240 mm fine Teeth for Folding Saw TUCKIN Z-SAW | 313747

Dat maakt het vaak goedkoper dan zelf aan het slijpen gaan (en al helemaal om het te laten slijpen)

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
209
91
Ah toch zelf gevonden toen ik iets over Silky opzocht.
Trouwens een vervangend blad voor de zaag die ik onderhanden heb kost €75 en zo'n vijl €29, dus!

Bijlagen

• 250612 Silky_Sharpening_Instructions.pdf
    946,8 KB · Weergaven: 10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.