Toffelzaag slijpen of vervangen?

eezacque

Nieuw lid
26 mei 2015
7
3
Emmeloord
Ik heb een toffelzaagje geërfd en ook nog een toffelzaagje van de bouwmarkt. Het ene is bot, het andere zaagt nog redelijk. Van het erfstuk weet ik nog dat het iets van dertig jaar geleden geslepen is, waarbij de slijper klaagde dat het eigenlijk niet te doen was, hetgeen de vraag oproept of het anno 2026 nog wel de moeite loont fijne zaagjes te laten slijpen, of dat je ze beter vervangt. Wat vinden jullie ervan?

eezacque

Nieuw lid
26 mei 2015
7
3
Emmeloord
Goed punt, zelf vijlen is de derde optie. Ik heb het nog nooit gedaan, lees dat het iets is wat je even moet leren, en vraag me af of dit een goede investering is.

eezacque

Nieuw lid
26 mei 2015
7
3
Emmeloord
Om in te schatten of dit een goede investering is, informeer ik graag bij mensen met ervaring. Als dit met een paar uur oefening te doen is, dan wil ik het leren, als het maanden kost, met het risico dat je een zaag verpest, dan begin ik er niet aan. Als ik de reacties zo lees, dan gaat het wel lukken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.141
4.161
Zaag slijpen was in de vorige eeuw iets dat een 13 jarige lts er bij zijn timmer opleiding leerde. Als je ogen, zoals de mijne , iets minder worden, is een loeplamp van marktplaats een goede investering. Zaagklem heeft ook meestal iemand nog wel in de schuur liggen. Zettang kringloop of marktplaats. Zaagvijltje en blokvijl zou ik nieuw kopen. Kan je ook weer voor een andere zaag gebruiken, als je de smaak te pakken krijgt.

• Leuk
Waarderingen: eezacque

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.690
658
Hoeveel TPI hebben de zagen?

ik heb nooit zagen fijner dan 16 tpi gevijld en koop of gebruik die ook nooit.

Toffelzagen met 14 en15 tpi zijn heel goed te slijpen en te gebruiken. Die zijn ook heel goed om zwaluwstaarten mee te zagen. Zetting aanbrengen maar wel minimaal houden voor fijne houtverbindingen.

Let wel op dat ze geen geharde tanden hebben als je ze wil naslijpen.

groeten

Ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.141
4.161
Je kan lokaal nog veel vinden in de omgeving waar je woont. De generatie die dit soort spullen nog in de schuur heeft, gaat zo langzaam aan hemelen en er wordt veel oud gereedschap gewoon weggegooid. Soms is een kaartje bij de supermarkt in het rek, met een fotootje en gevraagd al genoeg om leuke dingen aangeboden te krijgen. En dan kom je voor het ene en krijg je ook gelijk nog een hele zwik ander gereedschap mee. En heel vaak betaal je uiteindelijk niets en krijg je ook nog koffie met koek en een heleboel familieverhalen. Dat moet je er dus wel voor over hebben.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.