Toepassing van een lamellenfrees die ik niet eerder gezien had. Tot vanmiddag :)

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Zomaar een vraagje:

Ik vond vanmiddag deze video waarin iemand een lamellenfrees gebruikt zoals ik niet eerder gezien heb.

Levert dit een sterke verbinding op en zou je zo'n verbinding ook toe kunnen passen bij bv meubels van 18mm multiplex? (Ev frezen met een bovenfrees)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik zorg er dan wel voor het koekiemonster op de tafel steunt. Dan heeft de groef overal de zelfde maat. Werkt ook goed bij het leggen van gebruikte vloerdelen. Dan kan je de voormalige kant zaagstukken weer in het midden van de vloer gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Zomaar een vraagje:

Ik vond vanmiddag deze video waarin iemand een lamellenfrees gebruikt zoals ik niet eerder gezien heb.

Levert dit een sterke verbinding op en zou je zo'n verbinding ook toe kunnen passen bij bv meubels van 18mm multiplex? (Ev frezen met een bovenfrees)
Neem een schijffrees in je bovenfrees. Zo'n frees je vrij goedkoop. Freest veel sneller dan een vingerfrees (of moet ik zagen zeggen) Je krijgt dan een houder en kan hierop meerdere bladen zetten. Stapelen gaat ook.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Neem een schijffrees in je bovenfrees. Zo'n frees je vrij goedkoop. Freest veel sneller dan een vingerfrees (of moet ik zagen zeggen) Je krijgt dan een houder en kan hierop meerdere bladen zetten. Stapelen gaat ook.
Kan je er een voorbeeld van geven? Ik weet niet precies wat je bedoeld
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Zomaar een vraagje:

Ik vond vanmiddag deze video waarin iemand een lamellenfrees gebruikt zoals ik niet eerder gezien heb.

Levert dit een sterke verbinding op en zou je zo'n verbinding ook toe kunnen passen bij bv meubels van 18mm multiplex? (Ev frezen met een bovenfrees)
Zo trek je ook een verholen groef voor uitneembare plankjes. Een volledig onzichtbare verbinding.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
De verbinding is net zo sterk als messing en groef. Dat is meer voor uitlijning dan voor sterkte. Je kunt hem sterker maken door de draad van de 'veer' dwars op de naad te zetten. Je krijgt dan een soort lange deuvels. Daar zul je wellicht een vandiktebank voor nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb dit ooit ook gedaan om een plafond van underlaymentplaten uit te lijnen. Ik had de platen in de lengte laten doorzagen (61 x 244) om ze wat makkelijker te kunnen vervoeren + hanteren boven m'n hoofd in de kleine schuur. Ik heb delen met de lamellenfrees gedaan. Ging redelijk, maar die vond dat niet heel leuk, was vrij snel bot en het was lastiger dan gedacht om de groef heel precies te krijgen.
Het 2e deel heb ik toen inderdaad met een schijffrees van 4 mm in de bovenfrees gedaan.

In het filmpje wordt massief hout gebruikt, met de houtvezel parallel aan de te lijmen panelen.
Je kunt de vezels beter haaks op de te lijmen panelen laten lopen, of triplex gebruiken, dat heeft ook haakse vezels. Zoals op de film heeft de veer geen enkele stevigheid omdat deze in de lengte kan splijten als er kracht op komt; de sterkte moet volledig uit de lijmnaad komen (die ook kleiner wordt gemaakt omdat de groef wordt weggefreesd).

Je kunt hem sterker maken door de draad van de 'veer' dwars op de naad te zetten. Je krijgt dan een soort lange deuvels
Dat is inderdaad wat ik bedoel, en zo'n brede pen of veer met dwarsvezels is (inderdaad) moeilijk te krijgen/maken. Vandaar dat ik over triplex begon. En triplex van 4 mm past ook weer precies in een gleuf die je freest met een lamellenfrees of groeffrees van 4 mm.

Kan je er een voorbeeld van geven? Ik weet niet precies wat je bedoeld
O.a. deze frezen; dit is een set met verschillende maten, maar ze hebben ook losse opnamespindels en schijven van verschillende diktes. En natuurlijk hebben de duurdere merken dezelfde soort frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jorisvh

Post veel
Inderdaad, met triplex gaat dit prima. Is veel sterker dan massief met langsnerf en veel gemakkelijker te hanteren dan massief met dwarsnerf.

Ik steek die nog door de vandikte zodat die net niks afneemt maar de transportrollen wel een lijnenpatroon achterlaten (wat normaal gezien vervelend is dus). effect is net zoals de groefjes voor lijmtransport in domino’s of lamellen
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Kan je er een voorbeeld van geven? Ik weet niet precies wat je bedoeld
(Van CMT)
Ze hebben ook sets met houder .

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.