toegestane belasting boormachine

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo iedereen, dit is een vraag die niet direct op hout van toepassing is: ik ben een gemetselde muur aan het reinigen met een schuurschijf die er als volgt uitziet:


Deze schijf monteer je in een elektrische boormachine en je gebruikt de zijkanten van deze schijf om over de muur te schuren. Zo haal ik er met succes een vervelende laag bitumen af en worden de stenen weer mooi.

De enige vraag die nu in mij opkomt is of de boormachine ook gemaakt is voor een zijwaardse druk / belasting? Doordat ik op de schijf druk, druk ik in feite de as van de boor opzij, ipv in. Hopelijk verwoord ik het goed zo. Ik druk namelijk wel met enige kracht de schijf tegen de muur.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties! De haakse slijper dacht ik ook al aan, en de schijf past daar ook op, alleen het toerental ligt daar officieel te hoog van. Maar ik kan het wel even proberen...
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
dezelfde ”clean strip” schijven zijn ook leverbaar voor de haakse slijper. Die hebben ook het juiste maximaal toegestane toerental. Iets anders aanpassen voor een slijper is geen goed idee. Een schijf met een te laag max. toerental kan uitelkaar vliegen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zo hard hoef je niet te drukken, lijkt me. Ik zou echterr niet mijn beste boormachine er aan besteden, maar Marktplaats staat vol met oud spul.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn 15 jaar oude Bosch Groen 2000w 'hammer' is ook niet geschikt voor gewapend beton, cement mengen of 50 centimer lange slangenboren door een boomstam jagen. Maar ik doe het er maar mee, en zodra hij begint te stinken krijgt 'ie pauze tot hij weer zo ver afgekoeld is dat ik hem vast kan houden zonder mijn tengels te verbranden. Op dit moment is het ding gewoon wat ze zo mooi noemen 'expendable' en zodra hij de pijp aan maarten geeft koop ik een echte machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik gebruik mijn oude 400 watt aeg machientjes op de zelfde manier, gaan ze te veel stinken, dan laat je ze weer afkoelen. lekker met een staalborstel er op, dingen schoonmaken. Ze doen het na 40 jaar misbruik nog steeds.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
daar gaat het helemaal niet om je kan je waterpomptang ook als hamer gebruiken maar een echte werkt toch beter.

Een haakse slijper met een schuurkom erop werkt gewoon een stuk prettiger
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Belangrijkste is dat je in geval je een hoog toerig machientje gaat gebruiken zoals een haakse slijper of een rechte slijper een schijf moet gebruiken die gemaakt is voor dat veel hoger toerental (max toerental staat er op als het goed is).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb ook slijptollen, maar de topicstarter volgens mij niet, dus lekker verder werken met wat je hebt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je zuinig bent op de boormachine niet doen. Een slijpertje met een regelbaar toerental is de aangewezen machine en die zijn nu ook weer niet zo heel duur.
Als het een oude meuk boortol is dan is het een andere zaak uiteraard....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.