Tochtstrip voor RP3/RP4 raamhout

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ga 2 bestaande oude draairamen vervangen door nieuwe die gaan worden gemaakt van RP3 en RP4 raamhout. Nu vraag ik mij af welke tocht profielen daar eigenlijk bij horen? Dit RP3 profiel steekt aan de binnenkant Ca 14mm over het vaste kozijn heen. De glaslatten komen dus binnen.

ik heb nog 2 andere draairamen welke van een vergelijkbaar profielhout zijn gemaakt, maar daar zijn de rubbers in de draaiende raam gefreesd. In de rest van mijn huis zijn in het vaste kozijn aluminium strips geplaatst met afdichtingsrubber.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ga 2 bestaande oude draairamen vervangen door nieuwe die gaan worden gemaakt van RP3 en RP4 raamhout.
deze specificaties zijn beneden jouw zuidelijke landsgrens minder bekend
zoek ik op RP3, dan vind ik dat dit voor enkel glas is !?
van tochtprofielen vermoed ik dat die in het raamhout ingewerkt worden
levert jouw profielenleverancier die niet ?
geef me anders een tekening, zodat ik dit technisch kan bekijken
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
deze specificaties zijn beneden jouw zuidelijke landsgrens minder bekend
zoek ik op RP3, dan vind ik dat dit voor enkel glas is !?
van tochtprofielen vermoed ik dat die in het raamhout ingewerkt worden
levert jouw profielenleverancier die niet ?
geef me anders een tekening, zodat ik dit technisch kan bekijken
Dat is precies het raamhout wat ik heb, de sponning waar het glas in komt is 42mm diep en dat lijkt me toch voor dubbelglas. De sponning waar het draairaam tegen aan sluit is 15mm breed. Nu zit daar een standaard aluminium tochtstrip die ca 4mm dik is. Er zijn eigenlijk 3 opties, gewoon ouderwets een aluminium strip in het vaste kozijn, een rubber in het draairaam frezen, of een plakrubber in het vaste kozijn.

De jongste kozijnen welke ik nu 14 jaar heb, hebben vrijwel hetzelfde raamhout en in het draairaam gefreesde rubbers.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
een alutochtstrip lijkt me voor afdichting en isolatie niet het beste materiaal
van op het kozijn geplakte rubber verwacht ik dat de lijm na een tijd zal lossen
blijft de ingefreesde rubber, ofwel in het kozijn ofwel in de vleugel
als je het kozijn behoudt, dan kan je daarin moeilijk gaan frezen
ga je de vleugels zelf maken ?
uit voorgeprofileerd hout ?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
een alutochtstrip lijkt me voor afdichting en isolatie niet het beste materiaal
van op het kozijn geplakte rubber verwacht ik dat de lijm na een tijd zal lossen
blijft de ingefreesde rubber, ofwel in het kozijn ofwel in de vleugel
als je het kozijn behoudt, dan kan je daarin moeilijk gaan frezen
ga je de vleugels zelf maken ?
uit voorgeprofileerd hout ?
Ja de beide draairamen ga ik zelf maken uit het RP3 profiel. Dan zit er weinig anders op dan deze sleuven er zelf in te frezen of zagen. Plakken lijkt me niet zo duurzaam en ik zie bij nader inzien dat de huidige profielen niet zo goed aansluiten.

ik denk dat infrezen tegenwoordig eigenlijk normaal is?
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Volgens mij heet dat rubber kaderband. Dat rubber is voorzien van weerhaken en klemt in het profiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.