To pocket-hole or not...

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
We willen op zolder wat opbergkasten hebben en youtube staat vol met handige filmpjes. Gewoon uit 18mm berkenmultiplex, dus dat komt wel goed.
Alleen 90% van die tutorials gebruiken pocket hole schroeven. Snel en vast stevig goed, maar je hebt wel overal schroeven en gaten. Ben ik de enige die dat niet zo mooi vind? :)

Hoe populair zijn pocket-hole system eigenlijk hier op het forum?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Qua stevigheid vind ik het dubbel niks,.....maaaaarrrrr....
ook ik heb wel zo'n setje aangeschaft omdat het je soms uit de brand kan helpen.. Maar gebruik het niet echt in kastenbouwconstructie. Meer dus in noodgevalletjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
264
Koekelare
Ik heb met dezelfde reden zo'n set aangeschaft. Voor de momenten waarop je er met een conventionele (schroef)verbinding niet geraakt, kan dit wel heel handig zijn.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Zelf gebruik ik ook wel eens pocketholes, als het niet zichtbaar is, schorten van een niet al te grote tafel of zo, of als je de pocket holes aan de achterkant kunt houden (en het daar niet zichtbaar is), opvullen met pluggen vind ik zelf een gedoe, dan zet ik het wel met deuvels in elkaar.
Of biscuits, behoorlijk snel ook, zelf nog niet zo veel mee gedaan, maar met Sinterklaas wel zo'n ding gekregen, wil er een boekenkastje mee in elkaar gaan zetten.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
578
96
Stiens
Ik heb ook zo'n set en ik heb er 2x 4 lage kasten mee in elkaar gezet. Ik vond het prima werken. Je moet goed nadenken over de plaats van de schroeven. Je wilt ze niet zien. Afdekken met pluggen kan maar ik vind dat ook niet zo fraai.

Ik heb niets gemerkt van slapheid o.i.d. Als je ook nog goede lijm gebruikt, is er volgens mij geen probleem.
Voor een toepassing zoals op zolder zou ik zeggen, waarom niet.
Ik ben best tevreden over hoe mijn alweer wat oudere setje, werkt. Kreg heeft de hele boel vernieuwd en zover ik zag werkt het nu nog beter. Ik zou niet aarzelen.

Hoeveel vergelijkbare merken er zijn weet ik niet. Ik heb wel eens iets anders gezien waar je 'gewone' spaanplaatschroeven bij kunt gebruiken. Dus niet de speciale schroeven van Kreg. Het nadeel daarvan vind ik dat je met die schroeven een wig (de kop) in het hout trekt. De koppen van de schroeven van Kreg hebben een vlakke onderkant. Dat vind ik beter. Misschien ben je niet verplicht schroeven van Kreg te gebruiken maar ik ken geen alternatief.

Je kan een heel eind komen met het verborgen houden van de verbinding. Bij een hoge kast wil je waarschijnlijk op z'n minst één plank als stevige brug gebruiken. Dan kan je die plank zo laag doen dat je de kreg-verbinding aan de onderkant doet waar je zelden of nooit kijkt. Misschien omdat je daar nog laden doet.
Alternatief hiervoor is de plank in sleuven in de staande zijden te schuiven en dan lijm en schroeven vanaf de buitenkant.

Je kan voordat je een kreg aanschaft bedenken of je in het door jou gekozen ontwerp de verbindingen verborgen kunt houden. Denk je dat dat niet lukt dan kun je denken aan biscuits. Die heb ik nooit gebruikt maar ik geloof meteen dat dit goed werkt.
Dit is een andere keuze en ik kan er niet veel zinvols over zeggen. Ik zou wel willen adviseren om niet zomaar voor de Festool/Domino te gaan. Lamello kan ook. Er zijn anderen op het forum die hier nuttige dingen over kunnen zeggen.

Ik vraag mij af of er verbindingen zijn waarvoor je geen biscuit kunt gebruiken maar wel een kreg-verbinding. Ik verwacht dat het eerder andersom is.
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
228
53
Grönnen
Het hangt er tot op grote hoogte van af wat je in dat kastje gaat zetten, met name het gewicht.
Veel gewicht aan zo'n schroef zou ik niet willen vertrouwen.
Dit roept om een sleuf in de zijkanten waar de plank in valt, iets wat kan afsteunen door oplegging is altijd het meest stevig.
De groef hoeft niet diep te zijn, 3mm is al genoeg, 5mm kan ook,
De groef maken is een mooi bovenfreesklusje maar met een cirkelzaag kan het ook, met wat handige zelf te maken hulpstukjes.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Een groot nadeel vind ik dat de 2 delen die je aan elkaar schroeft, tijdens het verlijmen, meestal/altijd iets verschuiven tov elkaar. Nu zijn daar weer wel oplossingen voor, maar handig vind ik het niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Ik ben net klaar met 7 kasten. Alle gaten zitten aan de buitenzijde die zie je niet meer. Toch ga ik ze niet meer gebruiken voor kasten. Zoals hierboven al aangegeven de boel verschuift, zeker bij glad plaatmateriaal. Ga voor domino's of lamello's. Deuvels kan ook maar dat kost veel meer tijd.
Voor simpele houtverbindingen vind ik het best wel goed werken. Net een oppottafel gemaakt en alle poten met de pockethole schroeven verbonden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan zie ik alleen bij de eerste de schroeven maar dat zou inderdaad een optie zijn
als je van wand tot wand gaat + de opbergkasten na monteren op hun plaats schuift, dan zie je de schroeven aan de zijkant niet meer
blijft toch 1 zijkant zichtbaar, dan kan je daar een 2de zijkant tegen zetten, die je op de andere lijmt, en met schroeven vanuit de binnenkant tegen trekt
mijn ervaring is dat vaste liggers nodig zijn om de nodige stijfheid + rechtheid te bekomen
en als je vaste liggers plaatst, dan dien je die aan te trekken zodat die perfekt tegen de stijlen zitten
en om die aan te trekken zijn er redelijk dure systemen
het goedkoopste systeem zijn schroeven horizontaal vanaf de buitenkant door de stijl
het systeem van schroeven in schuine gaten is aantrekkelijk
zoals de collega's & ik ervaren hebben, moet je daarbij de liggers goed klemmen, want anders gaan ze zwemmen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
578
96
Stiens
Dat verschuiven is zeker een punt. Ja, je kunt er iets voor gebruiken om te zorgen dat het niet gebeurt maar het is inderdaad niet handig. Ik heb dat opgelost door een heel kleine verdieping te zagen of frezen waar de kopse kant van de 'andere' plank in valt. Meer werk, maar dan gaat het perfect.

Als er serieuze krachten op een plank komen (gewicht) kun je dat zoals boven al beschreven oplossen met een gleuf en alsnog een kreg-schroef. Je moet er dan wel om denken dat de punt niet door de plank komt. Er is dan immers minder vlees over.
Maar als ik nou eerlijk ben. Als je een kast hebt met planken die op van die pinnetjes liggen, kan er nog steeds behoorlijk gewicht op die planken liggen. Ik vraag mij af hoe sterk dit 'tegen' argument is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
We willen op zolder wat opbergkasten hebben en youtube staat vol met handige filmpjes. Gewoon uit 18mm berkenmultiplex, dus dat komt wel goed.
Alleen 90% van die tutorials gebruiken pocket hole schroeven. Snel en vast stevig goed, maar je hebt wel overal schroeven en gaten. Ben ik de enige die dat niet zo mooi vind? :)

Hoe populair zijn pocket-hole system eigenlijk hier op het forum?
Ik gebruik lamello's in combinatie met lijm en een nagel om zaken te verbinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar als ik nou eerlijk ben
naar mij toe geef je de indruk dat je eerlijk bent !
Als je een kast hebt met planken die op van die pinnetjes liggen, kan er nog steeds behoorlijk gewicht op die planken liggen. Ik vraag mij af hoe sterk dit 'tegen' argument is.
een gatenrij + schabdragers biedt het voordeel dat je de hoogte van de liggers kan veranderen
voor een linnenkast is dat handig
voor een boekenkast zou ik geen schabdragers nemen, maar de liggers op een vaste hoogte zetten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
De stevigheid van een kast uit plaat komt van de achterkant. De achterkant zorgt ervoor dat het corpus stijf wordt. Zelfs als je verschillende leggers gaat schroeven kan je het corpus zo uit de haak trekken.
Je kan het Ikea systeem ook gebruiken. Die verbinders zijn in de bouwmarkt verkrijgbaar. Het uit de hand maken is wel wat meer werk. Er moeten verschillende gaten nauwkeurig geboord worden.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik ben benieuwd om wat voor kasten het gaat. Is het een losstaande kast of een kast onder de schuine wand? Open of met een deur ervoor? Dat maakt nogal uit.
Ik werk wel eens met pocket holes, maar alleen als het niet gaat met lijm icm met pin-nails. Volgens mij kan je het vaak zo gebruiken dat je er na afloop niets meer van ziet, tenzij je op je kop in de kast gaat kijken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.