[TK] Atika 85 Bouwzaag, 3300w, 230v

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Omdat ik nu een grotejongenszaag heb mag mijn trouwe bouwzaagje een nieuw baasje of bazinnetje vinden :).

Ik heb het ding voor 200 euro hier in de straat gekocht 'omdat ik wat nodig had' en hij heeft me trouw gediend na wat aanpassingen en verbeteringen. Voor wat het is heb ik er zeker alles uit gehaald wat erin zat, maar het is geen vergelijk voor een 'echte' zaagtafel. Dus, wat krijg je dan precies?

20211208_205140.jpg

1 stuks zaagtafel (duh), aangedreven door een 230v motor met 3300w aan opgenomen vermogen (het is een flinke jongen, bijna 4pk in Clarkson-metric)
2 zaagbladen (beiden 315mm, eenmaal 60 tands crosscut en eenmaal 40 tands schulp blad, beide in zeer goede/scherpe conditie)
1 langsgeleider
1 verstekgeleider
2 duwhulpjes

Maar trigger, hoor ik je denken! 'Waarom moet zo'n handig ding dan tóch weg?'. Tja, overbodig :p en staat in de weg. 'Is het een goeie zaag?'. Mja, voors en tegens.

Om te beginnen: het is een bouwzaag. Los van de wielen (die ik eraf heb gehaald, heb ik misschien nog wel ergens liggen) is de verstelling natuurlijk maar 'zo-zo'. De langsgeleider werkt prima maar als je er te hard tegen drukt buigt hij en is je schulpsnede dus niet perfect haaks/rechts. Ik loste dat op (als het echt noodzakelijk was) door met een lijmklem een stuk hout tegen de bovenzijde te klemmen zodat hij niet 'weg kon lopen' van het blad. Het ingeplakte meetlint mist bovendien een stukje.

20211208_205241.jpg

De verstekgeleider is, nadat ik deze heb afgesteld, verbazingwekkend nauwkeurig en bruikbaar. Er zit een verstelbare breedtestop op en hij kan eraf geschoven worden. Kijk wel uit, er zit geen 'stop' op de baan dus als je te hard/ver duwt pleurt hij eraf. Er zit een afstelbare '90 graden' stop op, ook nog.

De inlay bij het zaagblad was origineel van plastic en ook nog gebroken toen ik hem kocht, dus die heb ik vervangen door eentje van multiplex. Veel veiliger :p.

De diepte- en schuinverstelling gebeuren respectievelijk met een slinger en een draai/klemknop. Volstrekt kwalitatief uitermate teleurstellend dus. De knop was al dol en omdat ik deze nooit nodig heb gehad ook nooit vervangen. Daar komt bij dat de motor van 3300w zó zwaar is (als in: letterlijk heul veul grammetjes) dat hij het blad uit het lood trekt wanneer deze al tegen de 90 graden stop (welke niet aanpasbaar is, want ingefreesd in het frame) hangt. En da's niet handig, dus daarom een balkje eronder om de motor te steunen. Dit heeft als nadeel dat je het blad in deze opzet niet kan kantelen of laten zakken, maar nu is hij wél lekker haaks :cool:.

Snoer heb ik ook vervangen, er zat zo'n flieberig oranje 2-draads koordje aan, da's natuurlijk vragen om problemen, dus nu voorzien van extra dik snoer met randaarde.

20211208_205212.jpg

20211208_205202.jpg

Oh, er zit een motorrem op. Maar die doet 'et nie. Jammer. Voorop zit nog een haakje om je blikje bier aan op te hangen. Of een duwstok. Of een héél kort stofjasje. Maar als je zo'n kort jasje draait, heb je waarschijnlijk niks in de buurt van deze machine te zoeken.


Dus ja, het is niet de beste zaag van de wereld. Maar hij vréét letterlijk balken (ik heb er 20x7x450 vuren op geschulpt en hij gaf geen krimp), is in de huidige opzet best wel nauwkeurig, weegt niet veel, kan op een normaal stopcontact gebruikt worden en alle belangrijke accessoires zitten er nog bij. Als je met de minpunten kunt leven (of een betere oplossing voor de verstelling kunt maken/vinden) heb je hier een fijn, betrouwbaar ding aan die tegen een stootje kan.

Stofzuiging nooit aangesloten, maar er zit een 80mm poort onderop en een 25mm bovenop. Spouwmes is verwijderbaar.


Af te halen vlakbij Emmen, Drenthe. Bezorgen is normaal wel een optie tegen vergoeding, maar ik heb het druk en heb daar momenteel geen zin in, of het moet heel erg in de buurt zijn :). Vanwege alle aangebrachte verbeteringen, de veegbeurt en het extra zaagblad vraag ik er het royale bedrag van 200 euro voor. Alleen voor woodworkers en zolang de voorraad strekt :cool:.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.