Tips voor gootsteen 'verzinken' (infrezen) in keukenblad

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb een ikea bijkeuken geplaatst waar een gootsteen in moet komen. Nu zou ik hem gewoon in kunnen zagen en de gootsteen opbouw kunnen monteren, maar volgens mij is de gootsteen ook geschikt voor inbouw, wat een veel strakker resultaat op zal leveren. Ik heb een bovenfrees met frezen met boven en onderlagers, dus ik had gedacht (na wat zoekwerk op google en dit forum) om een mal te maken van 4 planken waarover ik de bovenfrees kan geleiden, en waar dan langs de binnenkant van de mal de frees met bovenlager geleid wordt om zo de sponning te frezen waar de gootsteen in komt te hangen. Ik ga sowieso een proef doen op een ander werkstuk voordat ik aan mijn blad begin. Ik weet dat ik de radius van de frees moet afstemmen met de hoeken van de gootsteen om dit zo goed mogelijk aan te laten sluiten.

Zie ik nog iets over het hoofd? Is er een makkelijkere methode? Is elk blad geschikt om een gootsteen in te verzinken? Het mijne is een van de goedkopere van Ikea, een soort van spaanplaat (±28mm dik) met een toplaag (ik denk HPL of melamine) . Loop ik risico op uitbreken van de toplaag, want dat gaat lelijk worden. Alle tips en tricks zijn welkom!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Is het blad ook bedoeld voor een verzonken wastafel? Volgens mij is spaanplaat daar niet voor geschikt.
Spaanplaat en water gaan in ieder geval niet goed samen, daarvan zwelt het enorm op. Door het infrezen van de wasbak wordt de toplaag weggehaald, en op de aanhechting van de wasbak en het blad is er dus groot risico dat vocht in het spaanplaat komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en 3dmazter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je plakt de bak in het spaanplaat met epoxy. Daar werk je ook de naad tussen de bak en de toplaag mee af. Die spaanplaat bladen rotten altijd bij het later geboorde onbehandelde kraan gat, of bij de later opgestreken stroken kant band. Een goed geplaatste inbouw bak geeft volgens mij nooit problemen. Je krijgt ze er zelfs na jaren bijna niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
De hoeken kun je misschien ook met een forstnerboor van de juiste diameter doen?
Een andere manier is om een mal te maken met behulp van 2 kopieerringen en de juiste diameter frees, dan zit je niet met die latjes.

Heb je een stukje materiaal van het blad waarmee je het frezen kunt proberen? Vaak worden die bladen iets overmaats geleverd toch? Anders is het stuk wat je er uit zaagt voor de spoelbak ook nog een mooi oefenobject om te kijken of het splintert.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor de bijdragen. Ik had sowieso gedacht het netjes af te kitten om vochtproblemen zoveel mogelijk te vermijden, maar met epoxy werken had ik nog niet aan gedacht. Het blad was slechts een centimeter of 2 overmaats, dus dat geeft weinig speelruimte, maar het uitzaag gedeelte geeft inderdaad nog wat materiaal om het splinteren te testen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Maakt het nog uit wat voor frees je voor zoiets gebruikt?
Is duurder altijd beter voor het voorkomen van splinteren?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik zou de bak er niet in plakken met epoxy.
Maar de rand van het blad daarmee een paar keer behandelen en als het droog is de bak er in kitten.
inbouw heeft mijn voorkeur vooral omdat makkelijk iets in de gootsteen kan vegen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De hoeken kun je misschien ook met een forstnerboor van de juiste diameter doen?
Een andere manier is om een mal te maken met behulp van 2 kopieerringen en de juiste diameter frees, dan zit je niet met die latjes.

Heb je een stukje materiaal van het blad waarmee je het frezen kunt proberen? Vaak worden die bladen iets overmaats geleverd toch? Anders is het stuk wat je er uit zaagt voor de spoelbak ook nog een mooi oefenobject om te kijken of het splintert.
Niet een kostbare forstner vern**ken met een laag laminaat 🙈
 
  • Wow
Waarderingen: JochemK

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Vanuit Ikea wordt voorgeschreven om het ‘open’ hout te voorzien van een laag siliconenkit. Met open hout bedoel ik de zaagsnedes rondom een wasbak en het gat onder de kraan.

Nu gaat dat bij het vlak inbouwen van je wasbak niet lukken op de bovenzijde, maar wellicht heb je toch iets aan die informatie.
 

jorisvh

Post veel
Maakt het nog uit wat voor frees je voor zoiets gebruikt?
Is duurder altijd beter voor het voorkomen van splinteren?
om het risico op splinteren te voorkomen zou ik een spiraalfrees met neerwaartse spiraal gebruiken.zo wordt de toplaag in de plaat gedrukt ipv er uit gerukt.
mogelijk vind je die niet met bovenlager maar dat is niet nodig als de radius van de frees hetzelfde is als die van de afronding van de spoelbak. dan gebruik je een rechthoekige mal met de maat van de spoelbak + verschil in radius van de voet van de frees en de frees.

maar, eerlijk gezegd, ik zou niet voor vlakbouw gaan in spaanplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en mink

klaask

Nieuw lid
24 feb 2013
3
0
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Je plakt de bak in het spaanplaat met epoxy
Welke epoxy zou je daarvoor kunnen aanraden?

Toevallig zag ik afgelopen week bij onze opbouwwaskom wat water lekken, en die staat op een meubel van spaanplaat met fineer. Als de bak er toch af moet, kan ik beter die boorgaten gelijk afsmeren met epoxy.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.