Tips nodig voor project

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in het houtbewerken en het maken van meubels en andere projecten. Ik heb me erg ingelezen en ik merkte al snel dat het erg veel was op het eerste oog. Na een tijdje inlezen en bedenken wat ik ga maken heb ik bedacht om een bankje te maken voor bij de eettafel. Zo enthousiast en impulsief als ik ben heb ik hout gehaald en op maat laten maken en ben ik met lijm (FOUT 1) en schroeven aan de slag gegaan om de bank in elkaar te zetten. Nu zit de bank in elkaar, ziet er redelijk uit en hij is nog niet af (zie foto). Maar nu komt het: in mijn enthousiasme is het niet perfect recht. Dit hoeft niet erg te zijn maar als ik nu de bank neerzet met de onderkant beneden wiebelt de bank een beetje. Ik zie dat de onderste achterbalk wat krom is gaan staan waardoor ook de korte stukjes iets anders staan dan ze horen. Ondanks dat hij wiebelt zie ik wel dat het niet super erg is en wil ik dit gaan oplossen. Ik denk zelf door het iets bij te schuren waardoor het weer vlak wordt of kan ik dit beter met een schaaf doen?
Een schuurmachine heb ik een schaaf niet. Ik ben wel van plan om een schaaf aan te schaffen dus het kan een mooi moment zijn om nu hierna te kijken als dit een betere oplossing is. Of zijn er nog andere oplossingen?

Ik weet dat het allemaal niet perfect is of goed uit ziet. Maar zoals ik zeg is het mijn eerste project en is het vooral ook uitproberen en oefenen. Heb wat goedkoper hout gebruikt zodat ik niet het gevoel heb direct in mijn geld te boren. Voor de rest voelt het bankje wel stevig en wil ik nog het dicht maken aan de achter en zijkant. De voorkant heb ik open gelaten zodat ik er uiteindelijk nog bakken onder kan maken wanneer ik dit zou willen.

Wat ik in ieder geval al geleerd heb dit project is:
- ik moet wat secuurder werken en heb wat meer meetmateriaal nodig (heb nu een waterpas en een veel te goedkope winkelhaak)
- Niet meteen lijmen. (iets te fanatiek aan het werk gegaan).
- Dat mijn idee/tekening beter was als ik verwacht (met de berekeningen die ik heb gedaan)
- Dat ik het erg leuk vind om mee bezig te zijn en me dus zeker verder ga verdiepen en meer ga maken. (Beginner ideeën en tips zijn welkom )

Groeten Maikel!
vanuit Eindhoven.
IMG20230208121010.jpgIMG20230204222209.jpgIMG20230204222203.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Hallo Maikel,

Balken koud op de vloer wiebelen altijd en geven snel beschadigingen. Plankjes met plakvilt eronder helpen en beschermen je vloer. Hoef je alleen de plankjes nog maar op dikte te maken.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Het enthousiasme snap ik heel goed. En van fouten leer je het meeste! Leuke bank zo, hoe ga je het geheel afwerken?

Je hebt zo te zien vuren gebruikt uit de bouwmarkt voor je frame? Naast dat dit in de bouwmarkt al niet vaak recht is, is het ook nog te vochtig voor meubelgebruik. Voor de volgende keer goed uitzoeken en je "timmermansoog" gebruiken om te zien of de balken recht zijn, daarna een paar weken in de woonkamer laten liggen alvorens je ze gaat zagen.

Verder zou ik mij eens verdiepen in de verschillende houtverbindings technieken. Deze bank zou bijvoorbeeld leuk geweest zijn om de halfhoutverbinding te oefenen.

Verder is het gewoon, doen doen en nog eens doen. En fouten maken!

En oh, om het nu vlak te krijgen zou ik mijn nieuwe waterpas gebruiken en zoeken waar het hout bolt, hier het grove werk weg schaven en daarna alles afschuren.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Het enthousiasme snap ik heel goed. En van fouten leer je het meeste! Leuke bank zo, hoe ga je het geheel afwerken?

Je hebt zo te zien vuren gebruikt uit de bouwmarkt voor je frame? Naast dat dit in de bouwmarkt al niet vaak recht is, is het ook nog te vochtig voor meubelgebruik. Voor de volgende keer goed uitzoeken en je "timmermansoog" gebruiken om te zien of de balken recht zijn, daarna een paar weken in de woonkamer laten liggen alvorens je ze gaat zagen.

Verder zou ik mij eens verdiepen in de verschillende houtverbindings technieken. Deze bank zou bijvoorbeeld leuk geweest zijn om de halfhoutverbinding te oefenen.

Verder is het gewoon, doen doen en nog eens doen. En fouten maken!

En oh, om het nu vlak te krijgen zou ik mijn nieuwe waterpas gebruiken en zoeken waar het hout bolt, hier het grove werk weg schaven en daarna alles afschuren.
Ik ben van plan om aan de achter en zijkanten dus planken te maken en dan de bank zelf wil ik wit maken en het zitvlak wil ik met een lak wat donkerder maken. Daarnaast ken ik iemand die voor mij kussens op maat wil gaan maken voor mij. Dus ik zal op de bank zelf een kussen laten maken die erop past. En aan de muur wil ik het zo maken als op de foto hieronder.
Ik ben bewust dat er veel verschillende houtverbindingstechnieken zijn, maar omdat het mijn eerste project was wilde ik eerst eens gaan ervaren hoe het ging zonder deze technieken om te zien waar ik tegen aan zou lopen. Ik heb nog wat hout over van de balkjes waar ik wat houtverbindingen wil mee proberen eerst voordat ik het in project doe. (daarnaast ben ik overal op zoek naar rest hout om te oefenen).
Wat voor schaaf zou jij hier voor gebruiken dan? (deze heb ik namelijk nog niet, wel als noot dat ik geen 100 euro er meteen voor wil uitgeven omdat ik eerst wil ervaren hoe ik het vind etc).



Screenshot_2023-01-28-13-48-08-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo Maikel,

Balken koud op de vloer wiebelen altijd en geven snel beschadigingen. Plankjes met plakvilt eronder helpen en beschermen je vloer. Hoef je alleen de plankjes nog maar op dikte te maken.
Hallo,

Ik ben zeker nog van plan om viltjes eronder te plakken, omdat ik merk dat het inderdaad snel zal beschadigen. Maar omdat ik eerst wilde kijken of ik het nog rechter wil maken of niet dacht ik : laat ik even wachten voordat er allemaal dingen aan plak die ik er niet meer af krijg. Kan je het plakvilt ook direct op de balken maken of moeten hier nog plankjes tussen?

Groeten Maikel
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Ziet er leuk uit, ben benieuwd naar het eindresultaat! Omdat je vroeg naar tips voor de volgende keer heb ik die gegeven in de vorm van de halfhoutverbinding.

Verder zou ik starten met vergelijkbare als de Stanley NO4, Baptist heeft er een in zijn assortiment als Peaktools zitten. Helaas zijn schaven duur als je ze nieuw koopt. Ik zou zelf nog niet aan een tweedehands beginnen omdat je dan ook tegen het (recht)slijpen van een beitel aanloopt. Bijvoorbeeld: Peaktool 'Basic' bankschaaf #4 - Baptist, ik heb verder geen ervaring met deze schaaf. Je kunt Baptist zelf ook even bellen, geven goed advies.

Zie voor meer tips verder op het forum: Welke schaaf is onmisbaar?
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Ziet er leuk uit, ben benieuwd naar het eindresultaat! Omdat je vroeg naar tips voor de volgende keer heb ik die gegeven in de vorm van de halfhoutverbinding.

Verder zou ik starten met vergelijkbare als de Stanley NO4, Baptist heeft er een in zijn assortiment als Peaktools zitten. Helaas zijn schaven duur als je ze nieuw koopt. Ik zou zelf nog niet aan een tweedehands beginnen omdat je dan ook tegen het (recht)slijpen van een beitel aanloopt. Bijvoorbeeld: Peaktool 'Basic' bankschaaf #4 - Baptist

Zie voor meer tips verder op het forum: Welke schaaf is onmisbaar?
Hallo,

Je super fijn die link en ik ga me er zeker ook in verdiepen. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat haha.
Ik kan nu ook bij het wat heb ik geleerd zetten : vurenhout van bouwmarkt niet voor meubels (Of een tijd laten liggen)! Dus super bedankt voor deze tip.
Daarom ben ik ook voor rond aan het kijken waar ik mijn hout vandaan ga halen. Ik heb het nu vooral bij de bouwmarkt gehaald omdat zij het voor mij op maat konden zagen. Omdat ik nog geen goede handzaag heb,(ben ik een betaalbare aan het zoeken en aan het inlezen hoe ik deze scherp kan houden) leek mij het laten zagen even een 'veilige' optie. Dit wil ik de volgende keer ook graag zelf gaan doen.

Groeten Maikel
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Hallo,

Ik ben zeker nog van plan om viltjes eronder te plakken, omdat ik merk dat het inderdaad snel zal beschadigen. Maar omdat ik eerst wilde kijken of ik het nog rechter wil maken of niet dacht ik : laat ik even wachten voordat er allemaal dingen aan plak die ik er niet meer af krijg. Kan je het plakvilt ook direct op de balken maken of moeten hier nog plankjes tussen?

Groeten Maikel
Het gaat er niet om of de bank recht is of krom maar hij moet even krom zijn als de vloer waar hij op staat.
De grap van plaatjes met vilt erop is dat je de plaatjes elk zo dik kunt kiezen als nodig om het verschil in kromming, gemeten op de plaatsen waar de plankjes zitten, kunt opvullen en dat je niet wordt gehinderd door een eventuele bobbel in de vloer tussen de plaatjes in.
Als je bank door het drogen nog verder vervormt vervang je een keer die plankjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.