Tips gevraagd plaatmateriaal wandbekleding

5 okt 2019
9
0
Met veel plezier lees ik jullie berichten. Nu zelf op zoek naar jullie tips.

Momenteel ben ik onze carport aan het dicht timmeren. Een werkplaatsje van 4,5mx4,5m. Zijkanten bestaande baksteenmuren, voor- en achterkant houtskelet met potdeksel.
Alles is volledig geïsoleerd (potdeksel, damp open folie, isolatiemateriaal, damp dichte folie) om zo snelle, grote schommelingen in temperatuur te voorkomen. Dit omdat ik minimaal één dag in de week met hout werk.
Nu twijfel ik over de bekleding van wanden en plafond. Eerst dacht ik aan 18mm OSB of underlayment. Maar heeft dit genoeg body om er dingen aan op te hangen. Denk hierbij aan buizen afzuig systeem, french cleat systeem, etc.
Natuurlijk kan ik voor multiplex kiezen maar gezien ik zo'n 20 platen nodig heb, kost me dit best wat...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Met veel plezier lees ik jullie berichten. Nu zelf op zoek naar jullie tips.

Momenteel ben ik onze carport aan het dicht timmeren. Een werkplaatsje van 4,5mx4,5m. Zijkanten bestaande baksteenmuren, voor- en achterkant houtskelet met potdeksel.
Alles is volledig geïsoleerd (potdeksel, damp open folie, isolatiemateriaal, damp dichte folie) om zo snelle, grote schommelingen in temperatuur te voorkomen. Dit omdat ik minimaal één dag in de week met hout werk.
Nu twijfel ik over de bekleding van wanden en plafond. Eerst dacht ik aan 18mm OSB of underlayment. Maar heeft dit genoeg body om er dingen aan op te hangen. Denk hierbij aan buizen afzuig systeem, french cleat systeem, etc.
Natuurlijk kan ik voor multiplex kiezen maar gezien ik zo'n 20 platen nodig heb, kost me dit best wat...
Ik heb nog niets in 18mm dik hout opgehangen dat ik met schroef en al eruit heb getrokken. Bij twijfel kun je iets ophangen waar je raggelwerk loopt of een extra beugel / schroef gebruiken om de last te verdelen. Andere mogelijkheid is om alleen lokaal een strook te verlijmen waardoor je de dike lokaal vergroot. De lijm zorgt voor een goede spreading van de lasten over een groter oppervlak, maar ook dat is beperkt.
Dynamische lasten zijn over het algemeen vervelender.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
18 mm OSB of Underlayment is prima. Het zijn toch geen 100-derden kilo's die je er aan wilt hangen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Underlayment zou ook mijn optie zijn. Dat is steviger om in te schroeven dsn osb.
Multiplex kan natuurlijk ook, maar is duurder en misschien iets mooier qua uiterlijk. Ligt er ook aan welke plaat en kwaliteit je hebt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bedankt voor jullie adviezen. Dan kies ik voor underlayment!
En probeer dit bij de houthandel te halen en niet bij de bouwmarkt. Zaterdag nog naar de bouwmarkt geweest om een balkje op te halen om de schommel aan het klimtoestel op te hangen. Wat een rommel, idem voor plaatmateriaal. Ik haal het daar alleen nog als het niet anders kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.