Tips gevraagd, hoe kan ik dit het beste van hout maken

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Sommige winkels verkopen plastic afsluiters om zakken mee dicht te maken, bv. een zak chips. Ik zou hier graag een aantal van willen maken, maar dan van hout. De simpelste oplossing is twee latjes en twee elastieken (weer plastic). Maar wellicht heeft iemand mooiere of milieuvriendelijkere ideeën.

1645348814281.png
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Een dik en dun latje, scharnierpunt lijmen of klein schroefje. Open kant, dunne latje iets langer laten. gaatje erin, touwtje erdoor. In dik latje een V vorm opening zagen op kopse kant, waar nu merk staat(foto). Touwtje trek je klem in V-vorm, eventueel met extra knoopje tegen los laten. Hopelijk is het duidelijk hoe ik het omschrijf.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Het oog aan de rechter zijde langer maken zodat je er een wig doorheen kunt schuiven.
Als scharnier een oog en een haak, het zijn dan wel twee losse delen.klem.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Je zou het scharnierpunt ook kunnen maken van een messing/bronzen nagel en een klikvinger in het hout met een klein bladveertje, lastiger dan boutje-moertje, maar ook een stuk eleganter denk ik.

Of 2 latjes met een schuine zwaluwstaart. 1 waarbij de latjes strakker gaan zitten naarmate je ze verder in elkaar duwt (zoals het zwaluwstaartprofiel in de onmogelijke hamer). Heb je niks nodig naast aan het hout en het zwaluwstaartprofiel zorgt voor een goede afsluiting.

Gemakkelijk zal het sowieso niet zijn denk ik, die clips zijn erg goed uitgedacht.

Edit: onmogelijk hamer opmerking toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Zit net het topic lineaal te lezen, weet niet hoe ik linkje hier krijg naar dat topic. Maar dat terzijde.
Een duimstok verbouwen tot klip?
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het kan eenvoudiger, namelijk neem een wat langere lat zaag die in en laat minimaal 5 cm over. Je kunt dan met een touwtje, elastiekje, haakje of wat dan ook de andere kant dichtknijpen. Zonder schanieren en te gebruiken. Wel moet je de zak door de zaagsnede wriemelen.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Die clipjes zijn iets complexer dan 2 latjes die je op elkaar klemt. 1 van de 2 heeft in het midden een uitsparing, waar een uitstulping van de ander invalt... hierdoor heb je meerdere klempunten zodat de boel een stuk luchtdichter is dan wanneer je 2 perfecte balken op elkaar klemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Goh, da's lang geleden dat ik houten knijpers heb gemaakt. Hieronder de manier waarop ik het vroeger altijd deed. Misschien geeft dat wat inspiratie.

houten_knijper.png
De uitsparing rechts was voor een elastiekje. Mocht je het liever helemaal zonder plastic willen doen, dan zou je een lusje touw kunnen gebruiken.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Je zou ook een tapse ronde stok kunnen maken met een bijpassende tapse buis. als je uit de buis over de lengte een gedeelte eruit zaagt kun je de zak over de stok vouwen en dan de holle buis daarover schuiven om alles vast te klemmen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Even vervolg geven aan deze thread. Enneh, nog niet op de verhoudingen en de schoonheid letten. Het gaat om het design. Werkt het, of niet?

Als eerste de scharniersluiting gemaakt.

7.jpg
de zak leg je ertussen. De touwtjes trek je aan en de zak is afgesloten. Voordeel, weinig hout, makkelijk te maken. Nadeel is dat het niet volledig luchtdicht is.
4.jpg


Dan oplossing 2. De rolafsluiting.

5.jpg

Je neemt een stuk rondhout. Je rolt de zak over het rondhout en je sluit af met blokjes hout dat een gat heeft dat net een tikje breder is als de diameter van het rondhout.
Voordeel: werkt zeer makkelijk. Nadeel, als de zak nog erg vol is dan kan de zak nog niet helemaal rond over het rondhout. Wellicht dat een dunnere rondhout beter werkt.

dan het 'klemmechanisme'.


3.jpg
Dit werkt heerlijk. In deze foto zie je nog een groot model, een fijnere uitvoering zal een nog betere situatie opleveren. De sponning en het hout dat je erin duwt moeten nauwkeurig afgemeten worden. En het werkt goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.