Tips en tricks rijboor/deuvelmachine

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik heb het geluk binnenkort een rijboor/deuvelmachine te hebben.
Het is een Vitap Alfa 21T. Ik ken de basiswerking, maar vroeg mij af als er mensen zijn die nog tips&tricks hebben.
bv bepaling van de gaten bij langere werkstukken enzo. Er zijn formules voor, maar die ken ik niet :)


 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
724
Zuid West Drenthe
Heb veel met een dergelijke machine gewerkt, ander merk maar exact zelfde werking.
Naast dat ze om en om links/rechtsdraaiend zijn hebben de boorkopjes allen een zelfde vaste steekmaat.
Dat is het enige waar je rekening mee moet houden, geen formule's nodig.
Boren in de gewenste kopjes draaien, aanslag en diepte instellen, proefdraaien en daarna massa draaien.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Heb veel met een dergelijke machine gewerkt, ander merk maar exact zelfde werking.
Naast dat ze om en om links/rechtsdraaiend zijn hebben de boorkopjes allen een zelfde vaste steekmaat.
Dat is het enige waar je rekening mee moet houden, geen formule's nodig.
Boren in de gewenste kopjes draaien, aanslag en diepte instellen, proefdraaien en daarna massa draaien.
Het gaat meer om de aanslag instellen, als er bv platen van 2500mm gedreveld moeten worden moet er 4x geboord worden waarbij het de bedoeling is dat de gatenrij mooi gecentreerd is. (of net niet?)
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
724
Zuid West Drenthe
meestal net niet gecentreerd boren, zodat a/b kant duidelijk anders zijn.
dit zou ik ook toepassen in het geval van lange lengtes met meerdere aanslag punten.
helpt opties ook bij het monteren, kun je je bijna niet vergissen
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
724
Zuid West Drenthe
toevoeging: vaak is het voor de beste passing noodzakelijk om de a kant onder te hebben, dus op het werkblad.
Daardoor is het bijzonder belangrijk na elk paneel even schoon te blazen, die automatisch blazers zijn lang niet altijd afdoende (meestal)
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.