Tip, Amazon en Fisch houtboren set

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Amazon heeft op dit moment een scherpe aanbieding voor een houtboren set van Fisch. Prijs € 32,58 en normaal toch zo'n € 79,00
Probleem is wel dat het set continue 'out of stock' schijnt te zijn.


Ik zag deze aanbieding een paar weken geleden, maar de prijs is zo laag, dat ik het wel een gokje waard vond.
Gisteren na 4 weken wachten netjes thuis ontvangen.


Bestellen op eigen risico. Ik heb geen idee wat de levertijd zal zijn als meerdere mensen gaan bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
En nog belangrijker: Hoe bevallen ze? Ben erg benieuwd.

Je kunt nog niet veel zeggen over standtijd denk ik, maar misschien al wel over de netheid van de gaten in bv vurenhout.



Bij de beschrijving staat alleen voor softwood.

Dan is onderstaande set wel (veel) meer geld maar niet eens zoveel duurder. Volgens de beschrijving zijn ze ook voor hardwood. Ik heb geen belang, maar het was de eerste set die ik tegenkwam.



Even zoeken leert dat amazon het heeft over machinestaal en dat tegeler het heeft over hss.

Volgens deze side zou dat het verschil kunnen verklaren.

Gereedschapstaal heeft een koolstofpercentage tussen 0.6 en 1.5 procent. Het is een hoog gelegeerde staalsoort met meer dan 5 procent aan legeringselementen. Gereedschapstaal wordt ook wel snelstaal of High Speed Steel (HSS) genoemd.

Machinestaal heeft een koolstofpercentage tussen 0.3 en 0.6 procent. Het is een laaggelegeerde staalsoort met tussen de 1.5 en 5 procent aan legeringselementen (zoals chroom, vanadium, nikkel en molybdeen)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Dan zou ik eerder deze set kopen.. Voor 10 euro meer een veel uitgebreider gamma, dat fancy bewaardoosje is toch alles behalve efficiënt qua ruimte.

Klik hier

Verder heb ik al vaker goede dingen gelezen over Fisch, maar dat ging telkens over het andere type:

61H2SBVjusS._SL1000_.jpg
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Dan zou ik eerder deze set kopen.. Voor 10 euro meer een veel uitgebreider gamma, dat fancy bewaardoosje is toch alles behalve efficiënt qua ruimte.

Klik hier

Verder heb ik al vaker goede dingen gelezen over Fisch, maar dat ging telkens over het andere type:

Bekijk bijlage 111805
En deze lijkt al veel meer op de set van teygeler en hier valt ook het woord "hardwood".

Op de site van van fisch staan twee setjes

013G HSS HOLZSPIRALBOHRER SET - PROFI AUSFÜHRUNG
012K CV HOLZSPIRALBOHRER SET - STANDARD AUSFÜHRUNG

Dat zal dan het prijsverschil zijn. Vermoedelijk is de kwaliteit van de "gaten" hetzelfde, maar verschilt de standtijd. Voor de meesten zal dat laatste vermoedelijk geen probleem zijn.

Overigens is het een mooie set en ik denk dat ik de set ga kopen, maar weet alleen nog niet welke.





 

Bijlagen

  • Produkte_013G012K_Holzspiralbohrer.pdf
    236,2 KB · Weergaven: 9

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
De 013G set van Fisch gebruik ik al een hele tijd en erg veel plezier van.
Het is de gehele "blanke" uitvoering. (artikel nummer 013G0025K01)
Die heb ik ooit hier besteld:


Wat mij aantrok in de set (uit het eerste bericht) waren de grotere diameters. Die gebruik ik niet vaak, maar toch handig om te hebben. De boren worden waarschijnlijk gemaakt in China (waarschijnlijk net als de goedkopere 012K set)

Boren inderdaad prima (nette) gaten, maar geen idee van de standtijd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan zou ik eerder deze set kopen.. Voor 10 euro meer een veel uitgebreider gamma, dat fancy bewaardoosje is toch alles behalve efficiënt qua ruimte.

Klik hier

Verder heb ik al vaker goede dingen gelezen over Fisch, maar dat ging telkens over het andere type:

Bekijk bijlage 111805
Deze set heb ik, ooit gekocht na een tip van Heiko Rech. Het zijn hele goede boren, verspanen super en een mooi zuiver boorgat.

jaap

ps. ik heb het setje HSS die zijn geheel glanzend. Zie nu dat er ook setjes zijn waar CV voorop staat, die zijn zwart met glanzende snijkanten.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Dat zal dan het prijsverschil zijn. Vermoedelijk is de kwaliteit van de "gaten" hetzelfde, maar verschilt de standtijd. Voor de meesten zal dat laatste vermoedelijk geen probleem zijn.

Vermoed ik ook inderdaad. Vooral het verschil tussen (het betere) HSS en CV dus.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
En hoe slijpen jullie deze boren? Want dat vind ik persoonlijk altijd een crime om ze netjes te slijpen. s ook de reden dat ik ze zelden meer gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je kan ze met zo'n goedkoop slijphulpje slijpen. Je moet hem alleen zo hoog zetten, dat je over de boven hoek van je steen kan slijpen. En je steen even van een scherpe hoek voorzien. De witte 150 x 20 steen van hbm is vrij hard en houdt redelijk lang een scherpe hoek. Voor beitels vindt ik hem waardeloos. Dan slijpt de 40mm brede steen veel fijner. Ik heb de slijphulp op een zware ladegeleider gezet. Dan kan ik de hoogte instellen op de hulp en de afname door de hulp dichter naar de steen te draaien.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
Je kan ze met zo'n goedkoop slijphulpje slijpen. Je moet hem alleen zo hoog zetten, dat je over de boven hoek van je steen kan slijpen. En je steen even van een scherpe hoek voorzien. De witte 150 x 20 steen van hbm is vrij hard en houdt redelijk lang een scherpe hoek. Voor beitels vindt ik hem waardeloos. Dan slijpt de 40mm brede steen veel fijner. Ik heb de slijphulp op een zware ladegeleider gezet. Dan kan ik de hoogte instellen op de hulp en de afname door de hulp dichter naar de steen te draaien.
Heb je misschien een keer een foto van je slijphulp? Ik heb al mijn hele leven boren uit de hand geslepen. (Goede opleiding en praktijkschool gehad.)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
De houtboren met een puntje en de voorsnijders, brad point zoals ze wel genoemd worden, lijken me best lastig om te slijpen.
Hieronder een filmpje van iemand die dat uit de hand doet, maar dat lijkt me wel wat onnauwkeurig. De man slijpt zijn hele leven, maar een steuntje voor de boor zou me handig lijken.

jaap

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik slijp ook hoofdzakelijk uit de hand. Maar houtboren en speedboren doe ik met een slijphulp. Mijn slijphulp is zo'n standaard ding van een paar euro. Ik heb hem alleen op een verstelbare basis gezet. In mijn geval een zware ladegeleider, omdat ik er daar een hoop van heb. Ik heb er een stuk afgeslepen en er twee setjes kogels in gepropt. M8 draadgat in de bovenkant en een m8 sterknop met een lange m8 moer voor de verstelling.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl

De houtboren met een puntje en de voorsnijders, brad point zoals ze wel genoemd worden, lijken me best lastig om te slijpen.
Hieronder een filmpje van iemand die dat uit de hand doet, maar dat lijkt me wel wat onnauwkeurig. De man slijpt zijn hele leven, maar een steuntje voor de boor zou me handig lijken.

jaap

Dus je haakse slijper in de bankschroef en dan gaan....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.