En op de volgende foto staan ze in een rek om te drogen.... moet wel eerlijk bekennen dat ze best dicht op elkaar staan.
Bekijk bijlage 28077
Het rek staat in een kelder met een luchtvochtigheid tussen de 70-80%
Het rek staat NIET tegen een buitenmuur. De kelder is geventileerd omdat aan de voor- en achtekant een raampje is welke altijd open staan.
Nu ik dit alles met aandacht aan het bekijken ben denk ik dat er in het rek misschien niet genoeg luchtcirculatie is.
Graag hoor ik opmerkingen/aanwijzigingen.
Hoi Leo,
Ik heb een foutje gemaakt.... de luchtvochtigheid in mijn kelder is rond de 60%.......zie de volgende foto
Ook heb ik deze 2 hygrometers op een leegstaande kamer gezet en daar was het niet veel beter, zelfs een paar prozentjes meer..... zie foto
Ik ben al mijn kommen en ander draaiwerk, wat aan het drogen is, gaan nakijken..... en nu is me opgevallen dat alle kommen (3 stuks) welke ik heb gekookt EN NIET een paar uur onder snipper heb laten uitdampen juist degenige zijn die nu schimmel vertonen. De andere waarbij ik dit wel heb gedaan (ongeveer 10 stuks) hebben geen schimmel.
Dus ik denk dat het probleem niet aan de luchtvochtigheid ligt.... maar aan mijn foute manier van laten uitdampen na het koken.
Ik denk dat ik stop met de kook-methode en het hout weer op de natuurlijke manier laat drogen... is ook een hoop minderwerk en spaart energie (gas)
Even een andere vraag.....
Je laat op een foto zien dat je een hele hoop kommen/schalen nu in de openlucht laat drogen.
Op welk moment neem je die beslissing?
Ik heb kommen van helemaal aan het begin van mijn draaicartiere.....

...... welke ik zonder koken in mijn kelder heb laten drogen.
Het gaat hier om 4 kommen van walnoot... en ik heb deze begin augustus 2014 voorgedraaid.
Nu heb ik ze vandaag nog eens bekeken... geen schimmel (gelukkig) en ze hebben in 1 maand tijd niet meer dan 10gram vocht verloren... in het begin was dat veel meer uiteraard.
Ze voelen zich ook heel droog aan en als ik met mijn vochtmeter meet geeft die tussen de 12-14 aan
Toen de kommen pas voorgedraaid waren heb ik ze elk in een aparte doos met snippers gedaan (toen wist ik nog niet van die papieren zakken).
Vandaag na het wegen heb ik ze samen in 1 doos gedaan.... ook weer met snippers.
Wanneer denk je... is het moment dat ik ze in de openlucht kan laten drogen ?
Dit spaart een hoop plaats, zeker omdat ik nu steeds meer voorgedraaid werk klaar heb wat moet drogen (nu dan wel in zakken)
Graag hoor ik van je,
Peter.
ps. Die blokken hout in mijn rek wat je op de eerste foto ziet.... deze zijn al droog.. komen van de zagerij.... maar bedankt voor de opmerking.