Tijdelijk afdekken eikenhout constructie

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Ik ben voornemens om dit weekend mijn eikenhouten aanbouw veranda met eikenhouten dakbeschot te plaatsen. De dakpanplaten komen echter pas over 2 weken binnen. Heeft iemand tips om de constructie goed af te dekken?

Kan ik gewoon zeil er overheen plaatsen of geeft dit kans op condensatie/aanslag op de constructie?

Alle tips / ervaringen zijn welkom
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de onderkant open is, heb je weinig kans op condensatie
condensatie is vochtige lucht die op een kouder oppervlak neerslaat
desnoods zet je er 's nachts, wanneer er kans op dauw is, een koudeluchtblazer onder
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je er wat latten tussen legt, zodat het zeil niet direct op het hout ligt, krijg je geen problemen. Het gaat je er met name om dat het hout niet gaat verkleuren denk ik?
Of anders even met een schuurmachine er overheen om het weer egaal op kleur te krijgen voordat je de dakplaten plaatst.
 

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Het leek mij niet goed voor het eikenhouten dakbeschot dat het nat werd, of maakt dat niet uit?

Er komen panlatten op het dakbeschot en daar overheen dan een zeil was het idee.

Hoor graag tips
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het kan inderdaad alleen maar verkleuren en nat worden als je het niet afdekt. Voor de rest krijg je geen problemen.
 

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Ik ben niet bang voor verkleuring want het dakbeschot blijft aan de binnenkant de kleur behouden natuurlijk.

Het gaat me erom of het dakbeschot (tong groef 2cm dik eiken) er niet door aangetast wordt/te veel gaat werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de platen uit metaal zijn of een ander materiaal waarop condens kan komen én ze direct op het beschot komen, dan heb je in de toekomst een echt probleem
als de veranda gesloten is, dan moet je zeker opletten
ik hoop dat je bovenop je beschot een houten roostering legt en pas dan de platen
 

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Ja. Er komt condensfolie en panlatten op voordat de dakpanplaten gemonteerd worden.

Echter deze worden pas over twee weken geleverd. De vraag is of ik nu de overkapping al op kan bouwen, inclusief dakbeschot, en dan twee tot drie weken zonder folie, panlatten en dakpanplaten kan laten staan.

Bedankt voor alle input nogmaals!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Wat al aangegeven is: zorg dat het zeil niet met je balken in contact is al die tijd.
Condens zal van het zeil af willen druipen op de laagste (contact)punten, zo op je balken. Het zal niet meevallen om dat te voorkomen.
Ik spreek uit eigen ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.