Thuiswerkplek

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Omdat we nu vanwege Corona nog steeds thuiswerken, en zowel mijn werkgever als die van mijn vriendin hebben laten weten dat dit het ook wel de toekomst is dat er meer thuisgewerkt kan/mag/moet worden, zijn we de thuiswerkplek van mijn vriendin wat aan het oppimpen.
Of eigenlijk, achterstallig 'inrichtwerk' aan het oppakken, omdat het bureau definitief op zijn plaats zal blijven staan.

We hebben vorig jaar een zit-stabureau gekocht voor haar. Maar Met een laptop en een los beeldscherm, die staan dan niet echt op de goede hoogte.
Er ligt nu dus al anderhalf jaar een stapel boeken onder de laptop, het beeldscherm en de bureaulamp die boven het beeldscherm uit moet komen (staat erachter ivm de ruimte).
Daar moet iets definitiefs voor komen; het idee is een paar verhogingen van berken multiplex; ik kreeg de opdracht om juist de verschillende laagjes te accentueren.

Het eerste is de verhoging van de bureaulamp. Deze heeft een ronde voet met een diameter van 20 cm, en moet zo'n 30 cm hoger komen om over het beeldscherm heen te komen.

Het begin: reststukken berken plex van 24 en 30mm dik gehaald bij een lokale houthandel, waaruit ik plankjes van 23 cm vierkant heb gezaagd.
IMG_1706.JPEG

Vervolgens een malletje gemaakt en in ieder plankje, zowel aan de boven- als onderkant, domino's gefreesd op dezelfde plaats. Dit om straks de delen te kunnen stapelen en te zorgen dat ze niet verschuiven tijdens het lijmen. Het hulpstuk steeds met een lijmklem aan het plankje geklemd.
Uiteraard de 2 mooiste planken niet gefreesd, zodat dit de boven- en onderkant van het torentje kan worden.
IMG_1708.JPEG

IMG_1709.JPEG

Vervolgens met een 3d-geprint cirkelfreeshulpstuk op de bovenfrees, met een spiraalfrees, ronde schijven uitgefreesd van 22 cm diameter. De schijf die ik gereserveerd heb voor de onderkant een paar mm kleiner.
IMG_1710.JPEG

Bij de laatste nog een OEPS-momentje. De bouten op het hulpstuk iets te hard vastgedraaid, KRAK. Dus van een stuk massief aluminium maar een kopie van dit hulpstuk gemaakt; die breek ik niet meer doormidden...

Vervolgens de schijven stuk voor stuk gestapeld (hier komen de domino's van pas) en met de kopieerfrees gelijk gefreesd; vandaar dat ik de onderste een paar mm kleiner had gehouden.
IMG_1712.JPEG

En vervolgens uit de binnenste schijven ook de binnenkant weggefreesd met een kleinere cirkel, om te zorgen dat het geheel niet te zwaar wordt. Nu dus met het nieuwe hulpstuk....
IMG_1713.JPEG

IMG_1714.JPEG

Daarna is het alleen nog maar een kwestie van stapelen: domino's erin, lijm erop en tussendoor steeds even in de klemmen om ze alvast aan te laten trekken, omdat ik anders te lang bezig was.
IMG_1715.JPEG

Helemaal gelijmd...
IMG_1716.JPEG

En nu schuren. Zover ben ik nu. Moet nog even het juiste ritme daarin vinden, schuren van een rond oppervlak is niet echt makkelijk blijkt. Ik kom eigenlijk ook handen tekort om de cilinder vast te houden maar tegelijk rond te draaien en te schuren.
Hieronder is het onderste stukje al een eerste keer licht geschuurd.
IMG_1717.JPEG

Als deze standaard klaar is, dan ga ik verder met de verhogingen onder de laptop en het beeldscherm.
Dat zullen kastjes worden van 12 of 15mm, die ik ga verbinden met tandverbindingen. De laagjes zullen daar dus iets minder aanwezig zijn, maar puur in de randen en verbindingen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Leuk project! Misschien kan je met schuurpapier van een bandschuurmachine binnenstebuiten gekeerd iets? Desnoods met de hand schuren dan, pak je wel de ronding mooi mee.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ideaal voor op de draaibank als je die zou hebben.
Die heb ik niet helaas. Zou ik wel graag willen, maar de ruimte is een probleem. Ben wel lichtjes op zoek naar een kleintje om semi-los op de werkbank te kunnen zetten, snel los te kunnen maken en na gebruik aan de zijkant van de werkbank te kunnen opslaan.

Misschien kan je met schuurpapier van een bandschuurmachine binnenstebuiten gekeerd iets?
Da's inderdaad een goede tip, stom dat ik daar zelf niet aan had gedacht. Ik heb nog wel een paar banden liggen waarvan de naad niet super aan elkaar zit, die kan ik mooi doormidden knippen waardoor ik een lang maar stevig stuk schuurpapier heb.

hoe heb je de binnencirkel op zijn plaats gehouden terwijl je die er uit freesde ?
Bedoel je de cirkel tov het cirkelhulpstuk op de frees, of het werkstuk op de werkbank?
Het hulpstuk aan de frees zit met een korte schroef vast op het middelpunt van de cirkel. Het wrkstuk heb ik met een stuk dubbelzijdig plakband op de "werkbank" geplakt. (De werkbank is in dit geval mijn zaagtafel met daarop een plaat afval-mdf vastgeklemd met lijmtangen om te zorgen dat ik met de frees diep genoeg kon vanaf 1 kant, zonder iets te beschadigen).
Al was het vastplakken eigenlijk niet eens nodig, door met dunne laagjes te werken kwam er nagenoeg geen kracht op en was het eventueel ook goed vast te houden geweest.
welk zaagblad zie ik daar ?
Dat is een zaagblad van Freund, 36 tands.
Toen ik mijn zaagtafel overnam van de vorige eigenaar, zaten er 2 zaagbladen bij van Freund (36 en 60 tands).
Deze rode lijn is tegenwoordig volgens mij niet meer te koop; ik ben er nog wel eens naar op zoek geweest toen ik een reserveblad zocht, maar kreeg toen bij Google geen hits. Tegenwoordig koop ik de Industrial-lijn van Ecotools, en ik heb laatst een blad van CMT gekocht als schulpblad (viel erg mee met de prijs en zaagt geweldig).
Onderstaand het vergelijkbare 60 tands blad zoals op de foto in de zaag zit:
IMG_1722.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.