Thuis gefabriceerde T-track voor de afkortzaag

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had natuurlijk gewoon een paar meter T-Track met een klem kunnen bestellen, maar dit was veel frustrerender, moeilijker en daarom leerzamer.

Sinds ik mijn afkortzaag heb vervangen voor een echt merk, was het plan er een keer een meetmethode langs te bouwen. Het heeft me slechts 5 uur gekost, maar:

20240211_160331.jpg

en hoe heeft trigger het nou gedaan? Wel, eerst heb ik met veel pijn, moeite, een hoop gevloek, lawaai en stof een verdiepte zwaluwgroef gemaakt in een stuk beuken:

20240211_160429.jpg

ik had nog ergens in een hoek een 'demo' verbinding liggen van een vingerlas-oefening. Die kon ik hier mooi voor gebruiken.

20240211_160344.jpg

met de bandschuurmachine iets aangepast zodat de hoek mooi haaks is:

20240211_160359.jpg

en hoe zit het vast?

20240211_160417.jpg
20240211_160423.jpg

een houten blokje gemaakt met een v-vorm, daar een bout in gefrommeld. Een plastic bus aangepast zodat de bout het smalle gedeelte van de groef vult. Daarna een knop gedraaid op de draaibank, daar een moer in laten vallen (uitgestoken met de beitel) en die knop van een profiel voorzien op basis van de punten van de moer.

De binnenkant van de v-groef in de balk heb ik royaal met houtglijmiddel ingespoten. Ik heb in totaal zo'n 3 meter aan meetband van de baptist erop geplakt, maar ze hebben slechts één keuze qua merk/type op deze lengte (3.5m) en het is troep eerlijk gezegd. De coating van de plakstrip op de achterzijde komt in snippers en stukjes van elkaar los dus je staat constant snippers van de band af te pulken voor je weer een stuk vast kan plakken. Maar goed:

20240211_160340.jpg

20240211_160336.jpg

eerst grof gemeten en vastgeplakt, daarna de zaag nog iets verplaatst, telkens een stukje gezaagd met de lengtestop op een bepaalde maat en gekeken of het gezaagde resultaat overeen kwam. Zodra de zaag haaks en op juiste afstand stond, vastgeschroefd. Er is speling in de montage, ik kan altijd aanpassen indien nodig.

Et voila, een onnodig gecompliceerde lengtestop voor de afkortzaag :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar zit hij niet aan de verkeerde kant? Je zaagt met rechts, dus je voert aan met links En je haalt je materiaal weer weg met rechts, zodat je nooit per ongeluk je machine aan kan zetten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Maar zit hij niet aan de verkeerde kant? Je zaagt met rechts, dus je voert aan met links En je haalt je materiaal weer weg met rechts, zodat je nooit per ongeluk je machine aan kan zetten.
De laser op deze zaag zit links van het zaagblad, dus je legt de rode lijn neer op je hout en alles rechts van de laser gaat eraf. Dus, ik stel de geleider links in op 100 centimeter, dan gaat alles meer dan een meter eraf. Zo werkt 'ie. Ik kan er rechts ook wel eentje maken maar de zaag is rechtshandig dus dat doe ik alleen bij uitzondering, beetje onhandig bedienen zeg maar. Die ruimte heb ik wel voor het geval ik een extra lang deel door moet halen (ik kan tot ±6 meter kwijt op deze zaagbank).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hebt toch juist een aanslag zodat je niets hoeft te meten? Dan heeft die laser toch verder verder geen meerwaarde? Die laser gebruik je als je je hout van te voren af tekent. Ook dan voer je van links aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.