Theelichthouder van Am. kers (uit eigen tuin)

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
We hadden al jarenlang o.a. een boompje tussen ons en de buren in de voortuin staan , wat ik destijds als zijnde Amerikaanse kers gekocht heb . (dacht ik )
Een jaar of 4-5 geleden moest hij eruit omdat we aan de riolering moesten werken en ik hem trouwens niet zo mooi meer vond . Ik heb toen alleen de stam bewaard om er misschien ooit eens iets mee te doen , het klonk voor mij toen nogal "exotisch" : amerikaanse kers . Ik was destijds nog niet door het houtvirus "besmet" eigenlijk .
Een paar weken terug viel mijn oog op - de top van - het stammetje (deed geen pijn , gelukkig) , pakte het beet , bekeek het nog eens goed en dacht toen : hé , ik ga hier een theelichthouder van maken .
Ik had er al een stuk of 3 gemaakt van ander hout . Het stammetje is zo'n 8cm in doorsnee , denk ik en er zaten wat stompen aan waar ik de takken afgezaagd had . Eerst moest de schors eraf en daar ben ik toch nogal enkele uren mee bezig geweest .
Hij zat erg vast en daarna nog alles schuren . Een fostnerbit van de goede maat had ik al gekocht voor de andere houders . Ik gebruik er 42mm glaasjes voor , die echter taps naar boven toelopen en ik daardoor een 45mm fostner nodig had . Ik had de theelicht houder eerst in de hardwax olie gezet , maar daar was ik niet zo tevreden over . Het hout kwam nogal wat donker over . Toen herinnerde ik me , dat ik al jàààren een bus met antiekwas (met carnauba- en bijenwas) had liggen . Die heb ik er toen opgesmeerd en was aangenaam verrast door het resultaat . De kleur komt op de foto niet zo over als in werkelijkheid .
Ik moet ook nog even vermelden dat ik er 4 st. vlinderdasjes (bow ties) in gelijmd heb om een paar scheuren proberen te stabiliseren . Voor de 1e keer van mijn leven , 2 van maple en 2 van mahonie (deze komen niet zo mooi over).

Genoeg gel*ld , we gaan plaatjes kijken daar komen we tenslotte voor :
IMG_20201231_162436.jpg

IMG_20201231_162505.jpg

IMG_20201231_162520.jpg

IMG_20201231_162453.jpg

Ik heb ,sinds een paar jaar, ook een ander stuk van de stam op het dressoir staan . Ook een paar avonden bezig geweest om de schors te verwijderen . Na verder opgeschoond en geschuurd te hebben met hardwax behandeld en ja ....wat moet je er dan mee ? Ik zag er uiteindelijk wel een "kunstwerkje "in :giggle: en heb hem binnen weggezet mèt toestemming van moeders .

IMG_20201231_164107.jpg

IMG_20201231_164128.jpg

IMG_20201231_164755.jpg

Herkent iemand dit hout als am. kersenhout ? Het hart is heel donker . Of ben ik van ut padje af ?
 

Bijlagen

  • IMG_20201231_162520.jpg
    IMG_20201231_162520.jpg
    335,2 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@Edwin , dank je wel en zie : your wish is my command , zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen . :LOL:
Je had gelijk , de glaasjes hadden wel wat dieper gekund en dus heb ik vanmiddag nog een keer de fostner aan het werk gezet .
De 2 buitenste zijn ongeveer 4-5mm dieper geboord en de middelste 7mm. Ik heb bij alle 3 de gaten de hoogste zijde van het gat ongeveer gelijk gemaakt met bovenkant glaasje . Ik vind het nu ook mooier, zó . Nog bedankt voor het meedenken !


IMG_20210108_205247.jpg

IMG_20210108_205302.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.