'The art of violin making'

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
Succes, speel je ook zelf, of is het gewoon de uitdaging van het bouwen?
Ben zelf totaal niet muzikaal, in tegenstelling tot mijn kinderen.
Ben me er daardoor wel in gaan verdiepen.
En inderdaad ben ik een beetje getriggerd om er een mogelijk project van te maken...
Maar vind de algemene info over oude technieken in de houtwereld altijd interessant.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Ben zelf totaal niet muzikaal, in tegenstelling tot mijn kinderen.
Ben me er daardoor wel in gaan verdiepen.
En inderdaad ben ik een beetje getriggerd om er een mogelijk project van te maken...
Maar vind de algemene info over oude technieken in de houtwereld altijd interessant.
Ghehe, tja, die eigengereidheid van kinderen hè...
Ik weet na 35 jaar ineens ook het een en ander van voetbal :LOL:
Ik weet in ieder geval dat ik het een mooi project zou vinden om op de voet te volgen!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cool, dat gaat pittig worden. veel meer precies werken gaat t niet worden..
Ach, da's maar net afhankelijk van of je een 2e Amati wilt worden of je beperkt tot dansmeestersviolen en hardangervedel en aanverwante 'volksinstrumenten'. Ik denk wel overigens dat ik eerst met iets 'eenvoudigers' en minder priegeligs als bijvoorbeeld een draailier zou beginnen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ben ooit begonnen aan een draailier , nooit af gemaakt model van Herman de wit
Vergis je niet wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een draailier ,
Ga dit zeker volgen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ben ooit begonnen aan een draailier , nooit af gemaakt model van Herman de wit
Vergis je niet wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een draailier ,
Ga dit zeker volgen
Dr komt zeker een heleboel bij kijken, maar het is minder priegelwerk, en ook wat minder 'kritisch' dan een viool. Kun je een aantal (klankkast)technieken goed onder de knie krijgen voordat je aan een viool begint
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
Lijkt mij een mooi boek, maar wel erg prijzig. Is het het waard?
Ooit lijkt het mij tof een viol te maken, dus deze moet misschien maar op mijn verlanglijstje.
Inderdaad prijzig, maar heb eerst wat op internet rondgeneusd en kwam iedere keer dit boek tegen bij gebruikers.
zit ook niet te wachten op een stapel boeken die elkaar overlappen voor uiteindelijk meer geld.
Met wat ik tot nu toe gelezen heb ben ik niet teleurgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
Ach, da's maar net afhankelijk van of je een 2e Amati wilt worden of je beperkt tot dansmeestersviolen en hardangervedel en aanverwante 'volksinstrumenten'. Ik denk wel overigens dat ik eerst met iets 'eenvoudigers' en minder priegeligs als bijvoorbeeld een draailier zou beginnen.
Weet nog niet of ik eraan begin, maar als ik een viool wil bouwen zou ik er direct voor gaan.
Naderhand kan een expert mij precies vertellen waar mijn verbeterpunten zitten (neem ik aan)
Weet overigens niet wat een een draailier is en kan er ook niemand blij mee maken🙃
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
Lijkt mij een mooi boek, maar wel erg prijzig. Is het het waard?
Ooit lijkt het mij tof een viol te maken, dus deze moet misschien maar op mijn verlanglijstje.
Boek is erg gedetailleerd en geeft alle stappen aan.
Kan als leek uiteraard niet beoordelen of er dingen missen of anders/beter kunnen.
Wat ik wel verwacht zou hebben voor dit geld is een setje tekeningen 1:1 voor de mallen en verschillende onderdelen.
Die zijn uiteindelijk wel online te vinden, maar toch.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ok, dank voor de update. Ik heb al een zoekopdracht op marktplaats staa . Als hij goedkoop voorbij komt, dan koop ik hem. En die bouwtekeningen kan ik tegen die tijd vast ook op internet vinden.
Volgt er binnenkort een bouwverslag?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
502
744
Zuid West Drenthe
Ok, dank voor de update. Ik heb al een zoekopdracht op marktplaats staa . Als hij goedkoop voorbij komt, dan koop ik hem. En die bouwtekeningen kan ik tegen die tijd vast ook op internet vinden.
Volgt er binnenkort een bouwverslag?
Ben ondertussen begonnen met voorbereidingen, zal ook een verslag starten hier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.