terrasoverkapping

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik ben een terrasoverkapping aan het maken van +-300x300cm.
Palen zijn 90x90, balken 144x44. Dakbedekking wordt sandwichpanelen van 30mm en worden gelegd in de richting van de pijl.
Tekening is wat er nu al staat. Ik vraag mij af hoe ik alles verder best bevestig. Er mag gerust op mijn tekeningetje getekend worden :)
  • Ga ik links en rechts van paal naar paal en daartussen de liggers?
  • Ga ik enkele keren van balk naar balk en daartussen korte liggers?
  • ...
Ik werk verder met dezelfde balken en balkdragers. Alvast dank !


1689085249406.png
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga er van uit dat jouw vraag enkel op de draagkracht/ondersteuning van het dakvlak gericht is
de leverancier van de platen is best geplaatst om te vertellen wat de maximale overspanning zonder ondersteuning is
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
ik ga er van uit dat jouw vraag enkel op de draagkracht/ondersteuning van het dakvlak gericht is
de leverancier van de platen is best geplaatst om te vertellen wat de maximale overspanning zonder ondersteuning is
Met de max overspanning zit ik zeer goed. Vraag mij vooral af als ik beter de (volgens tekening) horizontale liggers laat doorlopen of 1-2 verticaal plaats om dan stukken horizontaal toe te voegen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
tekening is een horizontale doorsnede
een vertikale kan meer duidelijkheid brengen
een foto ook
als horizontale lang genoeg zijn, zie ik geen reden om die in stukken te hakken
1-2 zie ik niet op de tekening staan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
als het gaat om de manier waarop je de blauwe en rode plaatst, heb ik een lichte voorkeur voor doorlopende blauwe
de sandwichpanelen hebben in de lengte- + dwarsrichting voldoende stijfheid om zelfdragend te zijn
als ik mij dat goed herinner, dan raadt de fabrikant om de 150 cm een ondersteuning dwars op de lengterichting aan
dan heb je aan 1 rode tussenliggende voldoende
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
als het gaat om de manier waarop je de blauwe en rode plaatst, heb ik een lichte voorkeur voor doorlopende blauwe
de sandwichpanelen hebben in de lengte- + dwarsrichting voldoende stijfheid om zelfdragend te zijn
als ik mij dat goed herinner, dan raadt de fabrikant om de 150 cm een ondersteuning dwars op de lengterichting aan
dan heb je aan 1 rode tussenliggende voldoende
Mag in principe zelfs iets meer dan 150cm, maar neem daar liever het zekerste voor het onzekerste.

Waar ik nu nog aan twijfel is als ik de balkdragers waar mogelijk beter van paal naar paal laat gaan, of van (aan de paal geboute) ligger naar ligger?
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ben er aan uit, was eigenlijk geen logische vraag :)

Bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.