Teleurstelling met DeWalt DW745

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Van de week zei ik nog tegen iemand dat ik zo tevreden was met de DW 745 zaagtafel van De Walt. Heerlijk vermogen, prima nauwkeurigheid, fijne vergrendeling, etc. Alleen het lawaai zou wat minder mogen, maar goed.

Vandaag lekker aan de verbouwing van de keuken bezig. Even een paar latten op breedte zetten, en... zakt de zaag gewoon plotseling in de tafel. WTF? :oops:

Blijkt de schroefdraad in de bus waarmee de zaaghoogte wordt ingesteld helemaal uitgesleten te zijn.

draad.jpg

En dat gebeurt natuurlijk net op het moment dat je de zaag echt nodig hebt...

Maar goed. Wat nu? Dat ding is amper 2 jaar oud (als hij het al haalt) en ik ben er echt niet slordig mee omgegaan. Gewoon hobbymatig gebruikt, nooit grof belast en altijd netjes schoongemaakt na gebruik.

Nu kan ik natuurlijk proberen het ding onder garantie te laten repareren, maar dat verhaal ken ik ondertussen wel: Contact zoeken met leverancier (kan pas na het weekend), Discussie over wel of geen garantie, ding opsturen, waarschijnlijk volgen er diverse emails waarin wordt aangegeven dat ik er toch zelf schuldig aan ben omdat dit nog nooit is voorgekomen, en uiteindelijk een dure reparatie die ik zelf mag betalen, en daarbij de zaag ook nog voor een paar weken moeten missen.

Dat gaat hem dus niet worden..., dus zelf maar aan de slag.

Oorzaak is trouwens snel duidelijk. De draad is in gegoten aluminium gesneden en de bout is van staal, en heeft een 14mm linkse draad wat erg veel weg heeft van een gewone metrische draad. Dit lijkt mij op z'n minst een ontwerpfout, want een dergelijke constructie zal toch op z'n minst een bewegingsschroefdraad moeten hebben. Gelukkig had ik nog een stukje trapeziumdraad met een nylon moer liggen. Helaas is het geen linkse draad en is de diameter 16 mm. Ietsje groter dus, maar goed daar vinden we wel een oplossing voor.

Op de foto is het haakse tandwiel al op de trapeziumdraad gemonteerd. De oorspronkelijke draad ligt er rechts naast.

trapezium.jpg

Omdat de diameter groter is moest het gat waar oorspronkelijk de draad in zat uitgeboord worden. Jammer genoeg geen 16 mm boor ter beschikking, maar wel een kotterkop. Nood breekt wet, dus het gat maar via beide kanten gekotterd. (kotterbeitel was te kort om er in 1 keer door te gaan)

kotter.jpg

Uiteindelijk zal de moer die ik als vervanging wil gaan gebruiken ook nog ergens gemonteerd moeten worden.

moer.jpg

en met wat freeswerk, lukt dit prima.

bevestigd.jpg
En na montage ziet het er zo uit (moterhuis ontbreekt nog)

foto uit video.jpg

Alles gelukkig weer goed gekomen na een paar uurtjes werk. De verbouwing aan de keuken kan weer gewoon doorgaan.

Toch ben ik wel teleurgesteld in het feit dat dit bij een semiprofessionele zaag voorkomt. Dus naast alle positieve punten van de DW 745, is dit gedeelte in het ontwerp toch echt een zeer groot minpunt in mijn ogen.

Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar voor diegene die een (tweedehands) DW745 willen gaan aanschaffen is het wel een aanbeveling om eens goed naar dit punt te kijken.

vr. gr.
Ronald
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Dat heb je heel netjes opgelost!
Ik zou het ook zo gedaan hebben!
Ik kan je tegen vergoeding van verzendkosten wel een stuk trapeziumdraadeind met een stalen moer opsturen, mocht je dat nog willen.
Stuur maar pb indien je dat wilt hebben.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar voor diegene die een (tweedehands) DW745 willen gaan aanschaffen is het wel een aanbeveling om eens goed naar dit punt te kijken.

vr. gr.
Ronald

Hoi Ronald, wat onwijs vervelend te lezen maar wat ontzettend knap gerepareerd, grote klasse.

de 745 is inmiddels vervangen door de 7485 maar een goed punt om dit mee te nemen in de beoordeling.

Mag ik je vragen naar hoe intensief je de zaag de afgelopen 2 jaar hebt gebruikt? om even een idee te krijgen van de mate van gebruik versus de impact op deze spindel-constructie?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Knap opgelost en leerzaam om te lezen. Bewegingsdraad, ik had er nog nooit van gehoord, veel mooier dan trapezium. Ik snap nu wel waarom de losse kop van de draaibank beter met trapeziumdraad uitgerust kan zijn (zoals mijn fu230, pff).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.