Tekenprogramma voor tekenen van bouwwerken.

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Hallo,

Geweldig, hoe actief dit forum is.

Nog een vraag:

Ik wil graag een goede tekening maken van mijn te bouwen overkapping.

Welke software raden jullie mij daarvoor aan?

Bestaat er een soort van: Modulair software pakket waarbij je de afmetingen van de balken etc in kunt vullen en dat je deze kunt plaatsen?
Foolproof bedoel ik. Ben geen tekenaar...

Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Al eens gekeken naar Sketchup? Heel intiutief programma wat vlot aan te leren is.


Groeten Albert
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik teken het meeste in Sketchup, zeker met de OpenCutList plugin.

Heeft wel een beetje een leercurve maar als je daar doorheen bent kun je vrij snel dingen tekenen zoals dit:

1598388216267.png
1598388355733.png
1598388398684.png
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo,

Geweldig, hoe actief dit forum is.

Nog een vraag:

Ik wil graag een goede tekening maken van mijn te bouwen overkapping.

Welke software raden jullie mij daarvoor aan?

Bestaat er een soort van: Modulair software pakket waarbij je de afmetingen van de balken etc in kunt vullen en dat je deze kunt plaatsen?
Foolproof bedoel ik. Ben geen tekenaar...

Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag.

ik zie dat de optie "potlood en papier" al geroepen is.

Daar sluit mijn vraag eigenlijk een beetje bij aan.

Ik heb op school geleerd om technische tekeningen te maken, dus voor, zij, etc en dwarsdoorsnedes. Vnl de amerikaanse projectie van objecten.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is je niveau van tekenen nu, in het geval van een simpele constructie als een overkapping? En ook een beetje inzicht in 3d qua montage-oplossingen.
Als die zeer klein is, raad ik ook aan gewoon met een groot schetsblok te beginnen of je moet het echt meteen willen leren op de PC.

Ik kijk ook vaak vol bewondering naar bijv sketchup,of autoCAD maar ik krijg zulks niet onder de knie helaas, ik heb het al eens geprobeerd.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
ik zie dat de optie "potlood en papier" al geroepen is.

Daar sluit mijn vraag eigenlijk een beetje bij aan.

Ik heb op school geleerd om technische tekeningen te maken, dus voor, zij, etc en dwarsdoorsnedes. Vnl de amerikaanse projectie van objecten.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is je niveau van tekenen nu, in het geval van een simpele constructie als een overkapping? En ook een beetje inzicht in 3d qua montage-oplossingen.
Als die zeer klein is, raad ik ook aan gewoon met een groot schetsblok te beginnen of je moet het echt meteen willen leren op de PC.

Ik kijk ook vaak vol bewondering naar bijv sketchup,of autoCAD maar ik krijg zulks niet onder de knie helaas, ik heb het al eens geprobeerd.

Hoi Maarten,

Mijn technisch inzicht is super. Mijn tekenskills drama.

Dat is even in het kort de samenvatting.

Ik ben eigenlijk gewend om van alles vanuit de losse hand en de rolmaat te bouwen zonder tekening.

Omdat ik deze winter voorbereidingen wil treffen om een Douglas overkapping te bouwen (6x4.5 mtr) en deze tegen de erfgrens aan komt met de achterkant, wil ik geen fouten maken zodat ik niet uit zou komen. Ik wil/kan natuurlijk niet over de erfgrens komen met mijn bouwsel.

Daarom leek het me een goed idee om e.e.a. uit te tekenen voordat ik begin met de voorbereidingen.

De komende (winter)maanden wil ik gebruiken om:
  • Tekening te maken
  • Hout kopen (gefaseerd denk ik)
  • Uitmeten
  • Zagen
Zo maak ik mijn eigen bouwpakket. En dan in het voorjaar alles gaan plaatsen.

Het lijkt me dan wel goed om een goede tekening te hebben.

Ik zal eens naar Sketchup kijken. Die wordt veel aanbevolen.
En anders wordt het toch pen en papier... hahaha
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik zal eens naar Sketchup kijken. Die wordt veel aanbevolen.
En anders wordt het toch pen en papier... hahaha

Als je vragen hebt weet je de weg naar het forum!

De belangrijkste tip die ik je kan geven is maak van een component in de echte wereld (bijvoorbeeld een balk) ook in Sketchup een component.

Deze video vond ik erg leerzaam:
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Maarten,

Mijn technisch inzicht is super. Mijn tekenskills drama.

Dat is even in het kort de samenvatting.

Ik ben eigenlijk gewend om van alles vanuit de losse hand en de rolmaat te bouwen zonder tekening.

Omdat ik deze winter voorbereidingen wil treffen om een Douglas overkapping te bouwen (6x4.5 mtr) en deze tegen de erfgrens aan komt met de achterkant, wil ik geen fouten maken zodat ik niet uit zou komen. Ik wil/kan natuurlijk niet over de erfgrens komen met mijn bouwsel.

Daarom leek het me een goed idee om e.e.a. uit te tekenen voordat ik begin met de voorbereidingen.

De komende (winter)maanden wil ik gebruiken om:
  • Tekening te maken
  • Hout kopen (gefaseerd denk ik)
  • Uitmeten
  • Zagen
Zo maak ik mijn eigen bouwpakket. En dan in het voorjaar alles gaan plaatsen.

Het lijkt me dan wel goed om een goede tekening te hebben.

Ik zal eens naar Sketchup kijken. Die wordt veel aanbevolen.
En anders wordt het toch pen en papier... hahaha

OK, dus je kunt je prima voor stellen hoe je iets gaat monteren etc maar de vertaalslag naar een tekening is lastig.

als het je aan technisch inzicht zou ontbreken dan wordt de stap een stuk groter

Dan is nu starten met papier op zich niet noodzakelijk.

het stikt van de tutorials vwb sketchup, ik loop tegen het probleem aan dat ik prima kan tekenen en schetsen hoe ies in elkaar moet, maar dat ik enigzins analoof ben aangelegd en me programmas vrij slecht eigen maak.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Als je vragen hebt weet je de weg naar het forum!

De belangrijkste tip die ik je kan geven is maak van een component in de echte wereld (bijvoorbeeld een balk) ook in Sketchup een component.

Deze video vond ik erg leerzaam:

Thanks !

Ik heb zojuist Sketchup geïnstalleerd en ga nu eerst jouw video maar even kijken...

(y)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als je nog moet beginnen met Sketchup kan je beter meteen voor Fusion 360 gaan. Want die overstap ga je toch wel een keer maken. Fusion werkt met een tijdlijn en dat is echt een verademing t.o.v. sketchup
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Jazeker, vergelijk fusion maar met een bakrecept.

Als je iets aanpast aan dat bakrecept, dan wordt de uitkomst anders.

Je kan dus op elk moment een actie die je VEEL eerder gedaan hebt, aanpassen.
Fusion zal dan het eind resultaat opnieuw berekenen.

Blijkt moeder de vrouw opeens te vinden dat je schuur veel te veel plek inneemt?
Ga terug naar het moment waar je de fundering ontwierp, pas de fundering aan, en fusion zal de palen verzetten, de rabatdelen inkorten, het dak inkorten en ook meteen je 2D bouwtekeningen aanpassen de maten corrigeren.

Je moet je wel een beetje aan de regels houden tijdens het tekenen, je zal de balken dus aan de fundering moeten linken, maar dat gaat automatisch als je het een beetje door hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.