Tekening in esdoorn

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
108
135
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Een tijdje geleden wat esdoorn balken gekocht die al een hele tijd buiten lagen (onder afdak), waardoor er
hier en daar wat aantasting was van schimmel. Bij het schaven en doubleren kwam bij sommige balken
deze mooie tekening naar boven (zie foto's). Ik vroeg me af of dergelijk hout nog bruikbaar is voor zaken
die in aanraking komen met voedsel (snijplanken, charcuterie planken etc) na het aanbrengen van een
olie?

Bedankt!

IMG_9735.jpg

IMG_9736.jpg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.211
1.078
Enschede
ingoogni.nl
Ik vroeg me af of dergelijk hout nog bruikbaar is voor zaken
die in aanraking komen met voedsel (snijplanken, charcuterie planken etc) na het aanbrengen van een
olie
Over de schimmel zelf kan ik in dat opzicht niets zeggen. Maar het hout is op die plekken zachter en poreuzer en dat maakt het ongeschikt voor snijplanken etc. Zelfs als de plank geolied is, de olielaag kan slijten en er kan dan van alles in het poreuze deel trekken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.459
1.298
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt die zachte delen 'stabiliseren' met epoxy (meestal doet men dat onder vacuum), maar dat maakt het niet persé geschikt voor een snijplank; plastic-deeltjes…
Normaliter doe je dat soort stabiliseren niet met epoxy maar met actylaten. Overigens zou ik me persoonlijk over die (specifieke hout)schimmel niet druk maken. Maar ik kan niet voor een ander oordelen…

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
108
135
Boortmeerbeek
www.youtube.com
op zich lijkt het hout nog heel stevig, dus denk niet dat het heel sterk is aangetast (ook de witte delen).
Na wat opzoekwerk lijkt dit wel vaker voor te komen bij esdoorn (en is blijkbaar geliefd vanwege de
decoratieve waarde). Wel op te letten met het stof. Ga het risico niet nemen en het maar voor andere
projecten gebruiken :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.