Techniek van houtdraaier Luc Deroo

Leep

Nieuw lid
19 apr 2023
11
8
Maarsbergen
Vandaag hebben 2 houtdraaiers van de Lekstroom, afdeling van Radius, geprobeerd een ontwerp van Luc Deroo na te maken. Helaas is ons dat niet gelukt, wellicht was het toch te koud in de werkplaats ;). Als er iemand is die tips heeft/stappenplan dan houden we ons aanbevolen.
Foto origineel en eindresultaat bijgevoegd. We zijn aan experimenteren geweest dus let niet op alle gaatjes veroorzaakt door de centers.

Dank alvast voor tips Dirk en Flip.
 

Bijlagen

  • IMG_3782.jpeg
    IMG_3782.jpeg
    102,6 KB · Weergaven: 105
  • IMG_3783.jpeg
    IMG_3783.jpeg
    209,9 KB · Weergaven: 107

Leep

Nieuw lid
19 apr 2023
11
8
Maarsbergen
Ik denk dat de mond met een bandschuurmachine gemaakt is. Ik twijfel of de 2 delen ovaal zijn of dat het zo lijkt omdat ze aflopen.
Is geen bandschuurmachine aan te pas gekomen. De delen zijn licht ovaal.
Ik denk dat de mond met een bandschuurmachine gemaakt is. Ik twijfel of de 2 delen ovaal zijn of dat het zo lijkt omdat ze aflopen.
Weet je zeker dat het uit een stuk is gemaakt, en dat alle bewerking met houtdraaien is gedaan?
Ja is 1 stuk hout en weet bijna zeker dat alles met draaiwerk gedaan is. Hij hanteerde een techniek van multi-axis draaien en ik vermoed ook deels off-center.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De foto is niet erg duidelijk maar dergelijke werkstukken staan ook op zijn website vermeld onder het hoofdstukje 'paren'. Die naam zou kunnen suggereren dat ze mogelijk deels 'rug aan rug' gedraaid zijn, dus per beeldje off-center, maar dat zie ik er niet aan terug. Wel zeker is dat er is gedraaid om twee assen: een keer om een as die bij deze stand van het beeldje verticaal zou zijn, om het profiel te krijgen met de taille en de opening van het snaveltje. Verder een keer om een horizontale as door de bekjes voor front, buitenkant snavel en rug. Het ruggetje is helaas nergens te zien. Ik neem aan dat de inspanning om de 'verticale' as als laatste is gedaan en dat de 'wond' van de opname daarvoor nu onder de voet zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.