Te mooi kistje voor de bovenfrees bits (en een box joint jig)

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Mijn bovenfrezen lagen altijd los te rammelen in een of ander kartonnen doosje wat op een gegeven moment niet meer dicht kon. Dus ik heb er maar even een net kistje voor gemaakt, van stukken meranti schaaflat van de bouwmarkt die ik nog had liggen (9×112 en 12x112)

Eindelijk ook maar eens een box joint jig gemaakt, gaat wat sneller dan met de hand zwaluwstaarten zagen :)20220710_160743.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
mooi doosje !
& ingenieus ontwerp voor een vingerfreesverbinding

los daarvan . . . wanneer ik zo'n familie freesjes bij mekaar zie, vraag ik me af hoe je ze nog van mekaar kan onderscheiden, en de maten van de profielen kan kennen
mijn freesjes zitten nog altijd in de oorspronkelijke doosjes
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Bij profielfrezen kan ik me dat voorstellen, maar de meeste dingen die ik heb zijn functioneel, recht, afronden/afschuinen. Dus dan is het goed te doen.
Overigens is het ontwerp van de jig uit een amerikaans tijdschrift, Woodsmith volgens mij. Daar gebruiken ze een aluminium profiel en glijmoeren, zodat je ook verschillende patronen kunt maken, met brede en smalle uitsparingen/pennen, ik hou het wat simpeler :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Overigens kwam ik net een draadje tegen op dit forum waar de jig genoemd werd:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.