Te korte chuck adaptor

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Hoi Allemaal
ik ben op zoek naar een verlengde adapter , de adapter is 1 inch 8 van binnen een 33 mm uitwendig
Probleem is dat de adaptor te kort is voor de chuck recordpower type 3
Hij zit er maar een paar slagen op om het netjes te zeggen niet veilig zie foto's.
Komt omdat de chuck het eerste gedeelte geen draad heeft ,dus ik hebben langere nodig
Een 40 mm langer als de standaard verkrijgbare adapters zo erg fijn zijn
Baptist neemt uiteraard geen geopende verpakkingen retour kan ik ze ook niet kwalijk nemen.
Niet opgelet met bestellen ze hadden trouwens type 3 niet in 1 inch 8 aansluiting
Ze bestaan wel nl bij onze zuiderburen de Belgen
Maar dit was een kado dus liever aanpassen als verkopen
Alvast bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • 20230311_155244.jpg
    20230311_155244.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 44
  • 20230311_155229.jpg
    20230311_155229.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 43

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De DIN800 spindelneus specificatie heeft achter de M33 schroefdraad ook nog een cylindrisch stuk, om wat je er op schroeft te centreren. Dus je chuck is OK. Je adapter is niet OK. Als Baptist je die verkocht heeft als DIN800 M33, dan is hij niet conform.

Zie ook de discussie hier MT4 naar M33

Een goede adapter is bv. deze:

Koop met bezorging in Nederland Adapter 1" x 8tpi (Spindel) auf M33...

waar je achter de M33 schroefdraad ook een stuk cylindrisch vindt.

Aanpassen lukt niet, tenzij je met de haakse slijper of een metaaldraaier je chuck gaat bewerken. Dat zou ik je sterk afraden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@Jurriaan: als je zegt dat de adapter niet OK is, dan bedoel je neem ik aan dat een stuk vanaf de borst cilindrisch (en breder dan de schroefdraad) moet zijn, om de chuck te centreren (in plaats van dat je daar nog schroefdraad ziet) en dat de chuck ook werkelijk tegen een borst aanloopt? want de 'fitting' zelf, hoeveel schroefdraad van de chuck en de adapter in elkaar draaien, lijkt me OK. Mijn SuperNova heeft op mijn Nova 1624 op de standaardspindel ook niet meer 'fitting' (engagement? ik weet even niet hoe je dat zou noemen - hoeveel slagen je moet maken van eerste 'contact' totdat de chuck vastloopt tegen de borst).
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
@Jurriaan: als je zegt dat de adapter niet OK is, dan bedoel je neem ik aan dat een stuk vanaf de borst cilindrisch (en breder dan de schroefdraad) moet zijn, om de chuck te centreren (in plaats van dat je daar nog schematisch ziet) en dat de chuck ook echt tegen een borst aanloopt? wil de 'fitting' zelf, hoeveel schroefdraad van de boorkop en de adapter in elkaar draaien, lijkt me OK. Mijn SuperNova heeft op mijn Nova 1624 op de standaardspindel ook niet meer 'passend' (verloving? ik weet zelfs niet hoe je dat zou noemen - hoeveel slagen je moet maken van eerste 'contact' totdat de chuck vastloopt tegen de borst).
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Bedankt voor uw reactie Henk Verhaar

De adapter zit netaan twee slagen in de schroefdraad is dus erg kort en volgens mij de inbussleutel om hem vast te klemmen zot al op de rand

Ik zit er niet op te wachten dat een chuck van 1,5 kilo met een stuk hout er in mij tegemoet komt is toch een onprettige ervaring.
afgeleid mijn zoektocht

Mvg Rinus van de Woerd
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
@Jurriaan: als je zegt dat de adapter niet OK is, dan bedoel je neem ik aan dat een stuk vanaf de borst cilindrisch (en breder dan de schroefdraad) moet zijn, om de chuck te centreren (in plaats van dat je daar nog schematisch ziet) en dat de chuck ook echt tegen een borst aanloopt? wil de 'fitting' zelf, hoeveel schroefdraad van de boorkop en de adapter in elkaar draaien, lijkt me OK. Mijn SuperNova heeft op mijn Nova 1624 op de standaardspindel ook niet meer 'passend' (verloving? ik weet zelfs niet hoe je dat zou noemen - hoeveel slagen je moet maken van eerste 'contact' totdat de chuck vastloopt tegen de borst).
Hallo Henk Verhaar
Dit zijn mijn eerste stappen op deze site
vandaar de wat vreemde antwoorden

De chuck zit er maar twee slagen en de inbus om hem te borgen zit ook op de rand
Ik zit er niet op te wachten dat hij er ongeveer met de snelheid van vliegen 1, 5 kilo met hout flink aan komt, liever niet dus.
afgeleid mijn zoektocht naar de verlengde adapter
nog bedankt voor uw reactie.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij heb je gewoon een verkeerde adapter erop gemonteerd.
Als je deze bij Baptist hebt gekocht zou ik even op hun site kijken, want daar staan heel andere adapters welke voor de record geschikt zijn.
Ik zou deze in ieder geval niet gebruiken.
Ik weet ook niet welke draaibank je hebt, maar ik zou ook oppassen met het gebruik van de borgschroef om te voorkomen dat je de schroefdraad beschadigt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
IK kwam er afgelopen woensdag achter dat mijn oude chuck niet op een midi 2 past. Beide m 33. Chuck draait er prima op maar komt niet vergenoeg. Ik zou laten zien hoe ik een vaas uitholde maar dat ging niet.
Diezelfde chuck past goed op mijn drechslermeister twister FU 180 Dus hetzelfde merk als de midi.
Deze chuck past ook op mijn kopdraaibank (zit wel een nieuwe as in) Dit alles zonder een adaptor. Ik zal het eens aan Ronald Kanne vragen. Daar komen die banken vandaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Volgens mij heb je gewoon een verkeerde adapter erop gemonteerd.
Als je deze bij Baptist hebt gekocht, zou ik zelfs op hun site kijken, want daar staan heel andere adapters die voor de plaat geschikt zijn.
Ik zou dit in ieder geval niet gebruiken.
Ik weet ook niet welke draaibank je hebt, maar ik zou ook oppassen met het gebruik van de borgschroef om te voorkomen dat je de schroefdraad beschadigt.
Dag Handig

ik heb een hbm 300 x450 vario voor mij groot genoeg in mijn hobby ruimte anex fietsenstalling
ik had de adapter al van een andere chuck. Dus niet er bij gekocht ligt dus ook niet aan Baptist
heb voor me zelf besloten dat lk de adapter laat vastlassen moet hij er uit / af stoeien met de haakse slijper lost het dan weer op .
voorlopig komt er toch geen andere bank.
moet ik eerst een grotere ruimte hebben
Maar ik kan zelfs zo goed lekker houtdraaien
Gr rinus
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dag Handig

ik heb een hbm 300 x450 vario voor mij groot genoeg in mijn hobby ruimte anex fietsenstalling
ik had de adapter al van een andere chuck. Dus niet er bij gekocht ligt dus ook niet aan Baptist
heb voor me zelf besloten dat lk de adapter laat vastlassen moet hij er uit / af stoeien met de haakse slijper lost het dan weer op .
voorlopig komt er toch geen andere bank.
moet ik eerst een grotere ruimte hebben
Maar ik kan zelfs zo goed lekker houtdraaien
Gr rinus
Vast lassen zou ik echt niet doen. Dat is zonde van de klauw. Maar ben je ook zeker dat de klauw goed gecentreerd op de adapter zit? Niet dat je nadat je de zaak vastgelast hebt moet vaststellen dat de klauwplaat slingert. Dan ben je nog verder van huis.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ben het met Mathieu eens, ik zou er de juiste adapter bij kopen.
Dan blijft je chuck in ieder geval ook zijn waarde houden!
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Die klauwplaat is van gietijzer, dat betrouwbaar lassen gaat niet mee vallen.
Daar schiet mijn materiaal kennis in tekort wat voor soort staal of ijzer het is.
Omdat ik het zelf niet kan ga ik naar een bedrijf dat de kennis en spullen daarvoor in huis heeft.
Ze kunnen ook een verlengde adaptor maken of evt de bestaande verlenen maar dat hangt ook van het prijs kaartje af
Het moet wel leuk blijven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Daar schiet mijn materiaal kennis in tekort wat voor soort staal of ijzer het is.
Omdat ik het zelf niet kan ga ik naar een bedrijf dat de kennis en spullen daarvoor in huis heeft.
Ze kunnen ook een verlengde adaptor maken of evt de bestaande verlenen maar dat hangt ook van het prijs kaartje af
Het moet wel leuk blijven.
In de eerste post heeft Jurriaan een verwijzing naar een geschikte adapter. Die kost 20 euro en daar zal nog maximaal 15 euro bezorging bijkomen. Voor 35 euro ben je klaar.
En deze van bij Baptist. Is volgens mij speciaal voor jou klauw.
Voor 23 euro bij jouw thuis. Daar kan je toch niet zelf voor knoeien.
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
In de eerste post heeft Jurriaan een verwijzing naar een geschikte adapter. Die kost 20 euro en daar zal nog maximaal 15 euro bezorging bijkomen. Voor 35 euro ben je klaar.
En deze van bij Baptist. Is volgens mij speciaal voor jou klauw.
Voor 23 euro bij jouw thuis. Daar kan je toch niet zelf voor knoeien.
Ik heb ze gebeld en uitgelegd dat ik de Chuck sc 3 heb gekocht, hun antwoord is dat ook naar zoeken in het magazijn, dat ze het niet hebben en dat record power ze ook niet maakt helaas
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
Als je die adapter beter passend wilt maken kun je hem op de spindel schroeven en dan terwijl de bank rustig draait (een deel van) de zeskant rondslijpen tot hij in het cilindrische deel van de opname van de klauwplaat past. Om hem later weer los te krijgen kun je een gleuf in de kop van het zeskant slijpen.
Maar ik zou zeker een echte adapter aanraden. Als je je huidige bank verkoopt dan levert hij zijn geld meer dan op want de volgende eigenaar zal met hetzelfde probleem zitten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb ze gebeld en uitgelegd dat ik de Chuck sc 3 heb gekocht, hun antwoord is dat ook naar zoeken in het magazijn, dat ze het niet hebben en dat record power ze ook niet maakt helaas
Vreemde uitleg van Baptist want volgens de website is de adapter toch gewoon leverbaar.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.