Ik denk het niet, Taxus is vaak meerstammig, die stammen vergroeien met elkaartot 1 stam. Deze stam heeft 2 kernen, het donkere hout is de kern, het lichtere 'spint'.Zou dit komen, omdat het ingesmeerd was met houtlijm?
Dus, mijn redenatie zou kunnen kloppen. Dat donkerdere heeft wel iets vind ik.Als ik de einden van taxus insmeer met houtlijm en het na drogen ga draaien is het bij de ingesmeerde kop vaak altijd roder. Verder in het hout verdwijnt het weer naar bleker hout.
Herkenbaar. Het hout al verschillende keren in handen gehad, al verschillende stukken opzij gelegd, een hele voorraad aan de draaibank liggen, en dan nog schrik dat een stukje met potentieel in de kachel verdwijnt.Tsja....dat kachelhout......er zitten vaak verborgen schatten tussen. Mooie tekening, ik zou er uren naar kunnen kijken
. Even off topic: je gaat wel anders naar elk stuk hout kijken dat potentieel voor de kachel is....ik haalde vanmorgen een verse kruiwagen met spul uit de opslagstapel. Bij het overstapelen binnen, naast de kachel gaan er dan toch weer een paar blokken mee naar buiten en die worden dan bij de draaibank neer gelegd. Daar zitten vaak leuke verassingen tussen.
Bert Ik weet van de west kust Taxus (Pacific Yew - Taxus brevifolia) die werd gekapt voor het maken van medicatie tegen Kanker, nu een threatened species.@Leo Van Der Loo,
In Canada is er een andere soort Taxus. Ik weet het toevallig, omdat we in Victoria BC eens een werkstuk uit Canadese Taxus zij tegen gekomen. En toen ik in Mississauga bij mijn zus en zwager was heb ik het daar opgezocht. Mijn zwager is een gepensioneerde leraar hoveniersschool. de europese Taxus is Taxus Bacata, en de Canadese soort heeft een andere naam.
M.h.gr.
Bert Rosbach.