Talel MDF

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag iedereen.Ik wil een tafel maken, qua afwerking gelijk aan deze op onderstaande foto (HKLIVING).Lengte 340 cm, breedte 120 cm, dikte rond de 4 cm.welk materiaal kies ik best zodat dit stevig is en niet al te zwaar?
Om doorbuigen over de lengte te voorkomen zou ik alvast een verticale lat over de volledige lengte voorzien.

Opties voor het blad zijn:
2 platen mdf 18 mm op elkaar
Volledige plaat mdf 18 mmbovenaan, onderkant aan zijkanten met stroken van 18 mm mdf
Sandwich paneel (type eurolight paneel) met kartonnen honeycomb tussen 2 mdf platen van 8 mm

Wat zouden jullie aanraden?

En wat betreft de afwerking: HPL of lak?
Is HPL zelf aan te brengen, of is daarvoor een pers nodig?

Mvg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Nou, een plaat mdf 18mm 2,44mx1,22m weegt al zo'n 40 kg. Een blad van 3,40 komt dan in de buurt van een kilo of 60. Zodat je idee van een honeycomb constructie misschien beter is.
Mdf als topblad is pet. Ziet er niet uit en beschadigt makkelijk. Daar moet wat op, maar wat kan ik je niet adviseren want ik heb dáár geen ervaring mee.
3,40 is een heel eind, dat gaat denk ik altijd doorbuigen. Ook bij een sandwichconstructie die 40mm dik is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
+1 Opdikken van een tafelblad gaat niet echt helpen, maar je vertelde zelf al dat je er een balk onder wil maken, het helpt dan om het blad wat lichter te maken, want het buigt onder zijn eigen gewicht ook al door.
Doorbuiging is vooral een functie van de geometrie, de verschillende materialen zullen niet zo veel uitmaken als het relatief dun is (en dat is 40mm ook nog, ten opzichte van de lengte).
HPL is wel te doen geloof ik (hoewel drieeneenhalve meter wel veul is), met contactlijm, is wel een zenuwslopende k-klus, want aanraken is vastzitten. Zelf heb ik een dressoir gefineerd, en daarvoor heb ik witte houtlijm gebruikt (weet niet of dat bruikbaar is met HPL) en daarmee heb je weliswaar een tweede kans, maar daarbij heb je weer dat het gaat schuiven als je de klemmen aandraait. Bij contactlijm hoef je niet te klemmen, alleen goed (en gelijkmatig!) aan te drukken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zowel bij lakken als bij HPL moet je dat tweezijdig doen.
Jouw voorbeeld is cq ziet er kops uit als multiplex. Voordeel van multiplex is is dat je de kopse kanten niet meer hoeft te bewerken, wanneer je tenminste het streeppatroon van multiplex mooi vind.
Tafel uit jouw voorbeeld gaat volgens mij tot 2,80 m en heeft dan een stalen kokerprofiel tussen de poten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb ooit een boxconstructie MDF blad gemaakt voor een werkbank van 2 platen met daartussen dus een hoop rechtop staande stroken, elke 20/30 centimeter als ik het me goed herinner. Hij werd op de hoeken ondersteund door een metalen frame met poten maar ook door metalen liggers in de lengte. Deze was niet meer dan 2m40lang (want standaard platen gebruikt) maar ging toch al vrij snel doorzakken in de lengte. Ik zou dus niet rekenen dat jouw ontwerp met 3m40 lengte, ook met een boxopbouw, recht blijft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb een keer een aantal balies beplakt met hpl en bison tix. Het meest eenvoudig is om het hpl over te laten steken en dan pas te frezen. Zelf heb ik dat niet gedaan omdat het "oude" balies waren die in elkaar zaten. Uit mijn hoofd gezegd was de langste een 2 mtr. Het probleem is dat het eerste stukje meteen goed moet zitten. Zeker met 2 man doen en latjes eronder. Nog een tip die contact lijm die ik gebruikte bevat oplosmiddel dat ga je ruiken. Ik had in de winter de overhead deur bij de laatste opengezet, het was buiten onder nul, dit was het enige werkblad waarvan het hpl binnen een week op redelijk wat plaatsen los kwam.
Ik kreeg met wat verwarmen het hele stuk er heel af en heb het opnieuw gelijmd.
 

jorisvh

Post veel
Lengte 340 cm, breedte 120 cm, dikte rond de 4 cm.
met lengte 3m40 wordt je keuze plaatmateriaal sterk beperkt. het meeste is maar tot 3m05 beschikbaar. er is beperkte keuze in 4m10.
Om doorbuigen over de lengte te voorkomen zou ik alvast een verticale lat over de volledige lengte voorzien.
ik zou qua “lat” iets met ongeveer dezelfde hoogte als de breedte van de ribben op de poten voorzien.
1703156869043.jpeg
2 platen mdf 18 mm op elkaar
Volledige plaat mdf 18 mmbovenaan, onderkant aan zijkanten met stroken van 18 mm mdf
MDF heeft een zeer slechte buigstijfheid/gewicht ratio. bovendien gaat het kruipen (langzaam doorzakken onder eigen gewicht).
Sandwich paneel (type eurolight paneel) met kartonnen honeycomb tussen 2 mdf platen van 8 mm
betere buigstijfheid/gewicht ratio ga je niet vinden. randen afwerken is wel een ding, verbindingen ook.
je kan ook overwegen zelf een torsion box te maken bvb 2x MDF 9 met ribben 22mm die dan ook je rand afwerking zijn en ter hoogte van de ribben heb je ook vlees voor verbindingen.
En wat betreft de afwerking: HPL of lak?
Is HPL zelf aan te brengen, of is daarvoor een pers nodig?
HPL zal sterker zijn.
bedenk wel dat HPL vellen quasi altijd 3m05 zijn, keuze in 4m10 zeer beperkt, zeker in wat houthandels op stock hebben.
zelf HPL plakken vergt wat techniek maar lukt wel. ik gebruik watergedragen contactlijm
stinkt een stuk minder.
als je platen handel kan beplakken, overweeg het te laten doen. kost vaak minder dan de contactlijm die je nodig hebt.
ik doe het alleen zelf als het in situ moet gebeuren of als het over gebogen oppervlakken gaat.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze tafel is 305 cm en hangt nog steeds niet door. Je kunt eiken en beuken verlijmde panelen kopen met een lengte van 420 cm, hou je ook nog wat over voor wat bijzettafeltjes...


jaap
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Plaatmateriaal meestal 3,05 beperkte keuze in groter. Ligt eraan. Heb nu standaard platen van 2 x 5,4 meter en 2,0 x 4,1 meter groot in het verleden zelfs platen van 2,7 x 12,3 meter. Hpl is meestal 1,3 x 4,1 volgens mij verschilt per fabriek / fabrikant. Maar ondanks afmetingen blijft het probleem van doorbuigen sowieso bestaan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Plaatmeteriaal is een probleem met doorbuiging. Een stalen koker in de midden met aangelaste strippen van 10mm plaat rinchting de zijkanten kan dat oplossen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Is natuurlijk wel een heel andere stijl dan de tafel uit het voorbeeld
je kunt onder het voorbeeld zelfs wel 3 langsliggers maken die redelijk onzichtbaar zijn. De plaat heeft ondersteuning nodig, dan krijg je ook wat meer vrijheid bij het kiezen van het blad. We hebben deze discussie ook wel gehad over planken in een kast, zeker als daar een boekenpakket op komt. Dat is een sandwich constructie heel aantrekkelijk.
Voor dit specifieke geval moet je wat meer gegevens hebben over de gewenst dikte van het blad, welke afwerking, kunststof, hout... Ik zag zelf een paar weken geleden dat er ook 2 mm dik linoleum te koop is, dat lijkt mij een prachtige afwerking voor een tafel en bovenkanten van kastjes. Hier moet je eerst zorgen voor een stabiel geheel. Je zou eventueel ook nog het midden van de tafel als sandwich kunnen bouwen om voldoende stijfheid te krijgen. Je hebt maar een afstand nodig van 1 a 2 cm tussen de platen, met wat denkwerk is het mooi te integreren met de poten.

jaap
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
je kunt onder het voorbeeld zelfs wel 3 langsliggers maken die redelijk onzichtbaar zijn.
Dat denk ik ook. Heb zelf ooit een tafel gemaakt van 3,50 meter met daaronder 2 dikwandige stalen kokers 60x40, die liggen ca 20 cm van de rand en zie je eigenlijk niet.
Hier gaat het om een tafel van 1,20 meter breed, 1 balk in het midden lijkt mij ook te weinig, of je moet zoals Emilio aangeeft dikke strip naar de zijkanten brengen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb ooit een boxconstructie MDF blad gemaakt voor een werkbank van 2 platen met daartussen dus een hoop rechtop staande stroken, elke 20/30 centimeter als ik het me goed herinner. Hij werd op de hoeken ondersteund door een metalen frame met poten maar ook door metalen liggers in de lengte. Deze was niet meer dan 2m40lang (want standaard platen gebruikt) maar ging toch al vrij snel doorzakken in de lengte. Ik zou dus niet rekenen dat jouw ontwerp met 3m40 lengte, ook met een boxopbouw, recht blijft.
Had je die stroken in de lengterichting gelijmd? Je uitleg doet denken van niet, en dat is wel cruciaal natuurlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.