Tafelzaag zaagt bananen

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Hoi allen,

Ik heb een Dewalt DW745 tafelzaag. Deze gebruik ik om de messing en groef te zagen van eikenhouten vloerdelen (+/- 2m lang, 2cm dik, 20cm breed), zodat ik deze eiken planken later in bladen kan verlijmen.

Het probleem is dat hij mij niet lukt om "recht" te zagen, over de gehele zaagsnede zit een kleine bolling (1mm, als ik de plank op een vlakke ondergrond leg, komt er net licht tussen de plank de vloer door). Vandaar dat ik "bananen zaag" Dit zorgt ervoor dat het verlijmen in bladen niet goed gaat. Vorige keer heb ik dat opgelost door na het verlijmen de invalzaag door de naad te halen en dan nog een keer te lijmen.

Ik gebruik de volgende opstelling:
20210319_111709.jpg

Inmiddels heb ik het zaagblad vervangen, die gaat weer als boter, maar dat geeft nog steeds kromme planken. Heeft iemand een idee wat ik niet goed doe? Ik vind het wel lastig om een plank van 2m netjes "in te steken". Of is de paralellgeleider niet stijf/sterk genoeg voor dit klusje?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.155
3.625
Ik zou ook een aanvoertafel maken en dan een lange langsgeleider van bijvoorbeeld een aluminium stucadoorsrei over de volle lengte op je zaaggeleider klemmen. Als de vloerdelen zelf al krom zijn. En dat zijn ze. Gebruik ik een strook trespa die ik met een aantal schroefjes op de plank vastzet als aanslag tegen de zaaggeleider.

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Goede suggesties! Goed ook om te weten dat ik in principe niks fout doe.

Helaas is de lineaal van mijn invalzaag maar 140cm, maar de tips over de aanvoertafel en extra rij ga ik volgende keer toepassen! Ik denk dat ik dan "vrij recht" uitkom.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.