Tafelzaag inbouwen in werkbank

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Hallo iedereen!

Ik ben momenteel bezig met het inrichten van mijn garage naar een praktische werkplaats.
De bedoeling is om zelf een werkbank te maken en ik zit met het idee om er een tafelzaag en bovenfrees in te bouwen.

Voor de bovenfrees lijkt het mij vrij duidelijk dat de Triton TRA001 hier wel vrij geschikt voor is en nog voor een schappelijke prijs.
De zaagtafel is mij minder duidelijk en vandaar dat ik hier de vraag stel.
Is er hier iemand die een zaagtafel heeft ingebouwd in zijn werkbank en kan mij wat tips geven? Eventueel met foto’s
En welk merk/model is hiervoor geschikt en ook degelijk?

Mijn budget ligt op maximaal 1000€. (Goedkoper mag natuurlijk ook)
Ik heb momenteel een tweedehands Festool CS70. Wel leuke machine maar ik vind de ruimte onder de tafel wat onderbenut. De machine heeft ook al zijn beste tijd gehad en met het oog op een zelfgemaakte werkbank ben ik toch op zoek naar een praktischere benutting van de ruimte.

Alle hulp is welkom! 🙂
Tips betreffende de bovenfrees mag uiteraard ook!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
ivm bovenfrezen onderbouwen zijn hier heel wat draadjes
een van de weerkerende aspecten is de mogelijkheid om de hoogte van de frees van boven in te kunnen stellen + de frezen te kunnen wisselen

ivm de zaagtafel kan ik geen concrete tips geven, gewoon omdat ik een andere zaagcombinatie heb, maar je maakt me toch nieuwsgierig => wat zoek je precies ? een tafel met zaag in je werkbank inbouwen ? op zich zou dat geen probleem mogen zijn. of een zaag onder je tafel zetten ? hoe ga je dan de hoogte- + schuininstelling aanpakken ?
 

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Bedoeling is om een tafel met zaag in te bouwen in de werkbank. Als voorbeeld heb ik hier onder andere al de Dewalt DWE7492 of de Bosch GTS10XC zien passeren.
Of de Mafell Erika, maar deze ligt wat buiten mijn budget vrees ik
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
You tube staat er vol mee. Elk tafel model kan je in principe inbouwen. Alleen zijn lang niet alle tafels nauwkeurig.
Heb zelf de erika 85 (mafell) ingebouwd maar ben er niet tevreden over. Ik heb te weinig ruimte tot mijn beschikking.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Achter mijn tafelzaag heb ik een uitvoertafel gemaakt. Dat is al een verbetering, maar waar ik nog niet uit ben is een invoertafel, zodat ik een langere 'aanloop' heb naar de zaag zelf.
Misschien kan je dat meenemen in je ontwerp. En goed denken aan de hoogte waarop je blad komt: even boven of gelijk met je werkbank, zodat je de werkbank ook als steun, invoer- of uitvoer tafel kan gebruiken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Ik heb momenteel een tweedehands Festool CS70. Wel leuke machine maar ik vind de ruimte onder de tafel wat onderbenut.

Die heb ik ook. Mijn vandiktebankje en bovenfrees (in kist) staan er op rolplateautjes onder, daarmee is de ruimte goed gevuld.

Niet strokend met je voornemen tot inbouw, maar misschien toch goed om er nog even op te wijzen:
De CS70 is ook met ingeklapt onderstel te gebruiken (erg handig bij vloerwerk!) en zou zo in een verdiept stuk van je nieuwe werkbank kunnen worden gebruikt. Dan is de ruimte eronder continu beschikbaar en is je CS70 variabel inzetbaar.
 

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Alvast al bedankt voor jullie reacties!

Na nog wat opzoekwerk op dit forum stel ik mij de vraag of het wel zo'n must is om een tafelzaag te hebben?

Het werkblad van de werkbank zou ik sowieso als een mft-gatenpatroon uitvoeren. Met een goede invalzaag en geleider kan ik ook wel uit de voeten denk ik.
Aanvullend kan ik ook nog een afkortzaag kopen. Deze hoeft niet per se op de werkbank te komen.

Deze combinatie lijkt mij zelfs veelzijdiger dan de tafelzaag...
Graag jullie mening 🙂
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb er best lang geen gehad, maar nu gebruik ik 'm het meest. Instellen is makkelijk en herhalen nog meer. En schulpen met een invalzaag... Pffff....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik heb momenteel een tweedehands Festool CS70. Wel leuke machine maar ik vind de ruimte onder de tafel wat onderbenut. De machine heeft ook al zijn beste tijd gehad en met het oog op een zelfgemaakte werkbank ben ik toch op zoek naar een praktischere benutting van de ruimte.

Wat bedoel je met "zijn beste tijd gehad"? De machine gaat zeker twintig jaar mee. Misschien wat onderhoud plegen, zoals koolborsteltje vervangen en de lagers nakijken?
 

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Wat bedoel je met "zijn beste tijd gehad"? De machine gaat zeker twintig jaar mee. Misschien wat onderhoud plegen, zoals koolborsteltje vervangen en de lagers nakijken?
Heb hem overgekocht van een schrijnwerker die zich zelf een nieuwe had gekocht. Zaagt wel nog maar ik vind dat de geleider niet altijd goed vast te zetten is. Hier en daar ook wat schade...
Het inbouwen van een zaagtafel in een werkbank lijkt mij gewoon ook interessant om meer werkoppervlak te creëren. De CS70 inbouwen is nogal overkill van het onderstel en in principe moet de zaagtafel er niet opnieuw uit kunnen. (Blijft in mijn garage)
 

JMM

Nieuw lid
24 mei 2020
2
0
Ik heb een kleine garage, om de ruimte goed te gebruiken heb ik een verrijdbaar onderstel gemaakt voor een elektra beckum PK200. Deze kan ik wegzetten onder een vaste afkorttafel en zowel samen als apart gebruiken met een losse werkbank. In het onderstel zijn alle hulpmiddelen geplaatst en is er nog ruimte voor gereedschapskisten.

Ik vind het hebben van een tafelzaag zeker een meerwaarde.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb nu geen zaagtafel, maar die moet er wel komen. Met name schulpen en klein en fijn zaagsel kan ik nu niet goed doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Nee ik heb te weinig ruimte. Komt nu weer los te staan. Stond tegen de muur aan maar ik schulp meer dan ik verwachte en bij het in en uitbouwen moest ik de tafels links en recht van de zaag elke keer weer afstel. De vloer is te ongelijk. Moet nu een vensterbank van 4.5 meter schulpen en mijn schuurtje is maar 7 meter en staat vol.
Ga ook maar eens een mobile mft tafel maken op schragen. Kan ik hem klein opbergen en meenemen op locatie.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik wil een zaagtafel inbouwen in een tafel op wielen. Dan heb ik dat probleem in ieder geval niet. Schulpen is inderdaad nu net wel iets waarom je een zaagtafel wilt hebben.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Bij een ongelijke vloer moet je de zaag met alle verbredingen en verlengingen op één onderstel zetten. Dat kan dan niet meer uit elkaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ja daar ben ik ook achter. Er staan twee tafels mft style naast van elk 120 cm. In deze gaten kan ik mijn incra ls geleider kwijt. En in een van de tafels zit mijn frees gemonteerd. Ik ga nu in de tafelverbreeding een mft plaat zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.