Tafelzaag experiment

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Hallo,

In mijn laatste video heb ik een experiment gedaan met mijn tafelzaag.
Omdat ik geen draaibank heb en momenteel mijn spaargeld naar dingen met een hogere prioriteit gaat, heb ik geprobeerd om met mijn tafelzaag op een veilige manier een houten kom te maken.

Tot mijn verbazing voelde de methode die ik ontwikkelde nog veiliger dan ik dacht.

Wil je alles nog eens nalezen dan kan je dit nalezen op mijn blog: https://christofix.com/super-simple-hack-make-wooden-bowl-without-lathe/

Groetjes
C

 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Volgens mij kan ik mijn draaibanken wel opruimen :cool:
‘t Is dat dat ik net mijn cirkelzaag heb verkocht...:p
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik had het filmpje al gezien en mijn eerste reactie was : lijkt gevaarlijk.
Er komen zijdelingse krachten op je zaagblad volgens mij, en daar is dat niet echt voor gemaakt.
Het blijft wel inventief maar ik zou het niet echt doen...
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij zeer geringe afnames moet het wel kunnen. Je ziet ook vaker dat men een holle kant zaagt door een plank diagonaal over een draaiende zaag te schuiven. Dan komt de zijdelingse kracht zelfs maar van 1 kant. Niks wat je moet overhaasten, in beide gevallen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Je ziet ook vaker dat men een holle kant zaagt door een plank diagonaal over een draaiende zaag te schuiven.....Niks wat je moet overhaasten.....

Dat heb ik ook wel eens gedaan. Ik streef bij het werken met de zaagtafel naar "met geduld en beleid", maar dit was iets waarbij ik geen moment het gevoel had dat ik de zaak echt 100% onder controle had.
Een van die handelingen waarbij ik de aluminium CS70 graag even had geruild voor een solide brok gietijzer, bij voorkeur met doorvoerapparaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.