Tafeltje in art nouveau stijl, gewoon even tonen

Belgje

Actieve deelnemer
Ik kreeg (!!) Dit tafeltje van iemand omdat "het in de weg staat". Het was wat vuil maar verder in prima staat. Helemaal ontvet, afgeschuurd en opnieuw geolied met Rubio Monocoat kleur pure. Wat een beauty!

Iemand een idee welke houtsoort? Het tafeltje is heel licht. Er hangt een sticker onderaan maar die is onleesbaar geworden, deels afgescheurd.

Zo kreeg ik het
1000034078.jpg

Afgeschuurd
1000037087.jpg

Opnieuw geolied
1000037093.jpg

1000037094.jpg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Gek ding. Heeft wel wat maar ik zou het nooit in m'n huis zetten. De vorm van de raampjes geeft het iets naiefs. Het is wel een mooi voorbeeld van gelijkvormigheid in plaats van zuivere symmetrie. De afmetingen van de kastjes, de raampjes en ook dat "lint" aan de bovenkant. Veel spannender dan alles symmetrisch.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
535
238
Noardeast-Fryslân
Was wel nieuwsgierig en heb het geprobeerd met Google Lens maar vermoed dat het etiket te veel beschadigd is: ik kreeg geen zinvolle resultaten. Misschien iemand anders die hier bedrevener in is.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
510
smaken verschillen.
ik vind het een mooi elegant tafeltje dat volledig wordt verpest door een paar onpraktische kastjes.
waar je niets mee kan of ze nu asymmetrische zijn of niet.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Ik kreeg (!!) Dit tafeltje van iemand omdat "het in de weg staat". Het was wat vuil maar verder in prima staat. Helemaal ontvet, afgeschuurd en opnieuw geolied met Rubio Monocoat kleur pure. Wat een beauty!

Iemand een idee welke houtsoort? Het tafeltje is heel licht. Er hangt een sticker onderaan maar die is onleesbaar geworden, deels afgescheurd.

Zo kreeg ik het
Bekijk bijlage 148555

Afgeschuurd
Bekijk bijlage 148557

Opnieuw geolied
Bekijk bijlage 148558

Bekijk bijlage 148559
Ik vindt het ook een leuk tafeltje,hout heeft wel iets weg van kers.

• Leuk

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
Aan het geschuurde hout te zien denk ik inderdaad aan kersenhout, officieel weegt dat pakweg 20% minder dan (europese) eik, maar de stukken kersenhout die ik zelf verwerkt heb, waren toch echt wel een heel stuk lichter.

of mahonie...

Laatst bewerkt:
  • Leuk

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.859
221
Rotterdam
Wat een leuk meubeltje. Maar het lijkt meer op een werkstuk van een leerling meubelmaker, een examenstuk bijvoorbeeld.

Belgje

Actieve deelnemer
Wat een leuk meubeltje. Maar het lijkt meer op een werkstuk van een leerling meubelmaker, een examenstuk bijvoorbeeld.
Dat zei een kennis mij ook! Voor "echte" art nouveau is het nog te eenvoudig, te weinig krullen en tierlantijntjes. Toch mooi gemaakt en wat mij betreft niet minder waard omdat het "maar" een student was, we zijn ooit allemaal zo begonnen. Had wel leuk geweest als de sticker nog leesbaar was en we meer te weten konden komen over de oorsprong.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Was het een sticker? Er lijken meerdere opmaken door elkaar te staan en de tekst lijkt deels in spiegelschrift direct op het hout te staan dus ik heb eerder het idee van iets dat tweezijdig was bedrukt: een stuk krantenpapier of zo, waar vernis of lijm doorheen is gelekt.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Het zou ook populier kunnen zijn. Geen snelle groeier zoals de Canada populier, maar inheemse, zwarte populier. Populier werd vaker gebruikt om dan afgewerkt te worden tot een ‘kostbare’ houtsoort, bijvoorbeeld eik.
Voor kers vind ik het weinig tekening hebben.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.