Tafelmaat Inca

Mrah

Nieuw lid
Beste mensen,
Eigenlijk nooit heel actief geweest op dit forum -sterker: ik bleek een account te hebben wat ik niet eens meer wist- heb ik nu een prangende vraag. En wel deze:

Nu heb ik al een jaar of wat een Inca Universal Compact. Omdat er een schroef van de bevestiging van het blad op de machine dol gedraaid was, en ik een tafelverbreding zocht plus zo een mooi houten onderstel, heb ik zojuist voor 100 euro een tweede Universal gekocht zonder motor. Nou het ziet er allemaal prima uit -er zat ook zo een langgatboorapparaat bij- maar nu blijkt de maat van dat tafelblad veel kleiner. Nu meen ik te begrijpen dat mijn nieuwe aanschaf de originele maat is (418 x 340 mm) en mijn huidige compact (497 x 348). Nu begrijp ik dat dat ook weer niet de maat is van de Major.
Weet iemand hoe dat zit?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
-Tekst verwijderd-

Je kan het dolgedraaide gat in je tafelblad uitboren en er nieuw draad in tappen wat één maatje groter is. Dan moet je slobgat iets uitvijlen. Uit m'n hoofd van m8 naar m10.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mrah

Mrah

Nieuw lid
Nou, dat is niet helemaal waar, want de maten zijn in allerlei opzichten verschillend. De kap waarin het zaagblad zit is bij de compact groter, en de afstand tussen de boutgaten van de tafelbevestigingen zijn ook groter. Dus de tafelbladen lijken nauwelijks inwisselbaar. Gek genoeg is het onderstel dat hetzij op de motor hetzij op de tafel gemonteerd zit andersom afwijkend. De universal met het kleine tafelblad en kap heeft weer een groter grondvlak.

Gelukkig weet ik er geen bal van dus ik mag het mis hebben 😂
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Afgelopen jaren heb ik diverse inca'tjes gehad maar dat verschil is mij nooit opgevalleno_O. Vandaar dat ik m'n bericht maar even heb aangepast om geen verkeerde info te verspreiden.
Ik ga ze binnenkort even naast elkaar houden om mijzelf te verwonderen.

Wat wel blijft staan is het verhaal over het opnieuw tappen aangezien dat bij mijn compact een hele mooie oplossing was.
 

Mrah

Nieuw lid
Inmiddels heb ik begrepen dat het klopt omdat de Universal Compact, die op een geïntegreerd plaatstalen kistje met een motor er in staat gemonteerd, inderdaad van een andere afmeting is dan de Universal die net als de Major op een houten tafel met een motor eronder staat. Ik heb in ieder geval de lange rails waar de langsgeleider aan gekoppeld zit omgeruild met de korte zodat ik met de lange langsgeleider die dan op die rails steunen toch wat bredere platen kan zagen. Daar was het mij met name om te doen. Helemaal weggegooid geld was het dus niet, want er zat ook zo een langgatboorinrichting bij. Kan ik een mooi houten tafeltje maken voor onder de Universal Compact met pen en gatverbinding en al. Dat heb ik het laatst gedaan op de LTS zo een veertig jaar geleden. Kijken of ik het nog kan 😂

maar die oplossing van dat draadje tappen ga ik inderdaad doen. Dank voor de tip! 🙏
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.