Tafelblad

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben nieuw in het werken met hout. Ik ben mij al een tijdje aan het inlezen in het maken van snijplank en/of een eettafel bijvoorbeeld. Nu lees ik overal dat je deze moet lijmen. Maar ik vroeg mij af of dit de enige manier was om een tafel te maken zonder ruimte tussen de planken? Of kan je de planken ook tegen elkaar aanleggen en met een constructie onder het blad tegen elkaar schroeven? (Zie foto) Of gaat het hout dan door het werken ervan bijvoorbeeld krom staan of kapot ? Ik wil dit graag weten omdat ik geen lijmklemmen heb op het moment en ik zie dat ze redelijk prijzig zijn. Ik verwacht er namelijk wel 6 tot 8 nodig te hebben minimaal voor bijvoorbeeld een tafelblad.
Ik ben van plan om geschaafd hout te halen en dan waarschijnlijk steigerhout. Vooral omdat ik nog niet ervaren ben wil ik niet meteen met duur hout beginnen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 16732081008002613549815850112464.jpg
    16732081008002613549815850112464.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 21

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
hout werkt vooral in de breedte
lijmen dient om geen gleuven te krijgen
kan je met gleuven leven, dan hoef je niet te lijmen
je kan de planken ook met tand & groef tegen mekaar zetten
dan krijg je nog gleuven, maar geen doorgaande, omdat in de groef een tand zit
de planken kan je zonder klemmen lijmen
gewoon op planken leggen waar je links + rechts dwars een plank op schroeft
spieën er tussen, en die verder kloppen, zodat de te lijmen planken tegen mekaar klemmen
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
hout werkt vooral in de breedte
lijmen dient om geen gleuven te krijgen
kan je met gleuven leven, dan hoef je niet te lijmen
je kan de planken ook met tand & groef tegen mekaar zetten
dan krijg je nog gleuven, maar geen doorgaande, omdat in de groef een tand zit
de planken kan je zonder klemmen lijmen
gewoon op planken leggen waar je links + rechts dwars een plank op schroeft
spieën er tussen, en die verder kloppen, zodat de te lijmen planken tegen mekaar klemmen

Bedankt voor de snelle reactie! Wat een goede tip voor het lijmen zonder klemmen. Kun je daar gewoon een houten spieën voor gebruiken die je ook als duerstop gebruikt ? Of zijn hier speciale voor ? Ik zie bijvoorbeeld in de grotere kluswinkels verschillende spieën die je per 10 bijvoorbeeld koopt. Ik denk dat op deze manier lijmen voor mij nog de beste optie is. En kan ik dan het beste zachter hout gebruiken om dit te maken of juist wat harder hout omdat je geen beweging wilt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Als je met steigerhout (en ander hout trouwens ook)gaat werken kan je best de planken een tijdje binnen leggen alvorens er verder mee aan de slag te gaan. Eerst enkele weken op een koele, droge plek. Dan binnen. Als het hout aangepast is aan het binnenklimaat kan je lijmen en is de kans veel kleiner dat het blad gekke dingen gaat doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maak ze van wat afvalhout
Of goedkoop constructiehout - ruw. Dat zal nauwelijks duurder zijn dan steigerhout (en soms zelfs goedkoper), en als je het moet laten zagen, vlakken en op dikte schaven valt het prijsverschil tussen het hout sowieso weg.

Ik zou overigens geen steigerhout gebruiken (of ander hout) dat nog niet huiskamerdroog is - tenzij je het zelf kunt vlakken en schaven, of je al incalculeert dat je het pas over een maand of 6 laat schaven. Als je niet droog hout nu al laat schaven is het over 6 maanden beslist niet meer vormvast, en moet het alsnog op (definitieve) maten geschaafd worden...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
eender welk hout dat zachter dan de planken is
kan je zelf maken
hoe kleiner de hoek, hoe beter, want die kan je makkelijker verderr kloppen
ik zou naast de planken een recht stukje hout leggen, zodat de spieën daar tegen schuren
Denk eraan dat als je panelen wilt verlijmen van planken je niet ALLEEN in de breedte moet klemmen (planken tegen elkaar), maar OOK in de hoogte, zodat je paneel vlak blijft, anders druk je het hele paneel gewoon in een hoepelvorm...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Of goedkoop constructiehout - ruw. Dat zal nauwelijks duurder zijn dan steigerhout (en soms zelfs goedkoper), en als je het moet laten zagen, vlakken en op dikte schaven valt het prijsverschil tussen het hout sowieso weg.

Ik zou overigens geen steigerhout gebruiken (of ander hout) dat nog niet huiskamerdroog is - tenzij je het zelf kunt vlakken en schaven, of je al incalculeert dat je het pas over een maand of 6 laat schaven. Als je niet droog hout nu al laat schaven is het over 6 maanden beslist niet meer vormvast, en moet het alsnog op (definitieve) maten geschaafd worden...
Bedankt voor de tip. Ik kwam een site tegen waar je hout kon bestellen dat geschaafd was en laag in vochtigheid (8%-10%). Ik had inderdaad begrepen dat je anders eerst moet laten drogen.

Ja ik denk dat ik ga kijken op marktplaats of ik ergens wat gratis hout kan verkrijgen. Zoals ik zei ben ik nog een beginner en heb ik nog geen rest hout liggen. Ik zal ook even naar constructiehout kijken! Goeie tip.

Groeten Maikel
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Misschien is er ook iemand in de buurt die je wil helpen met het lijmen van het blad.
Houdt er rekening mee dat een lijmklus best pittig kan zijn. Eenmaal begonnen is er geen tijd meer te verliezen.
Zorg dat je hulp hebt en goed bent georganiseerd.
Zet alles al een keer in elkaar zonder lijm zodat je weet waar je je aan kan verwachten en wat er kan mislopen.
En gebruik een lijm met een voldoende lange open tijd (ik gebruik Pattex of Bison witte lijm, nooit de express).
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Misschien is er ook iemand in de buurt die je wil helpen met het lijmen van het blad.
Houdt er rekening mee dat een lijmklus best pittig kan zijn. Eenmaal begonnen is er geen tijd meer te verliezen.
Zorg dat je hulp hebt en goed bent georganiseerd.
Zet alles al een keer in elkaar zonder lijm zodat je weet waar je je aan kan verwachten en wat er kan mislopen.
En gebruik een lijm met een voldoende lange open tijd (ik gebruik Pattex of Bison witte lijm, nooit de express).
Ja ik ben van plan eerst alles neer te leggen en te organiseren. Zodat ik lijm moet smeren en neer leggen. En ik zal gaan kijken of er iemand in mijn buurt is die kan helpen. In mijn omgeving niemand waarvan ik weet die het kan/ervaring heeft. Het lijkt me een leuke hobby maar merk dat er wel een soort van drempel die ik over moet om gewoon eens te proberen. Daarom kies ik ook voor wat goedkoper hout nu.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Je hoeft dan ook niet het hele tafelblad in 1 keer te lijmen.
Stel je blad bestaat uit 5 of 6 delen, dan kan je er ook voor kiezen om ze per 2 te lijmen.
Dan heb je 1 lijmnaad per keer waar je je sruk over hoeft te maken.

En misschien is het een optie om ergens lijmklemmen te lenen? Met wiggen werkt ook prima, maar je moet wel een goede vlakke tafel hebben, waar je hout op kan en mag schroeven om de wiggen tegen te kunnen slaan. Lijmklemmen is voor een beginner makkelijker en minder stressvol.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
je woont rond eindhoven
daar zitten voldoende collega's met voldoende ervaring
Ja, die moet ik eens gaan zoeken inderdaad! Zal op dit forum eens goed rondkijken en op andere plekken. Ik ben nu al paar maanden aan het inlezen en spullen aan verzamelen dat ik graag iets wil maken ook. Haha maar merk dat hulp en iemand met ervaring wel handig is (en nog wat gereedschappen).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja, die moet ik eens gaan zoeken inderdaad! Zal op dit forum eens goed rondkijken en op andere plekken. Ik ben nu al paar maanden aan het inlezen en spullen aan verzamelen dat ik graag iets wil maken ook. Haha maar merk dat hulp en iemand met ervaring wel handig is (en nog wat gereedschappen).
zet daartoe een apart draadje op
de titel 'tafelblad' lokt de eindhovenaars niet uit hun schuur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Als je een iets dikker paneel moet maken kan je er ook gaten doorboren en alles aantrekken en lijmen met draadeinden. Als dit droog is lijm je er nog twee afdekstukken op. (met eiken oppassen met ijzer)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.