Tafelblad

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben nieuw in het werken met hout. Ik ben mij al een tijdje aan het inlezen in het maken van snijplank en/of een eettafel bijvoorbeeld. Nu lees ik overal dat je deze moet lijmen. Maar ik vroeg mij af of dit de enige manier was om een tafel te maken zonder ruimte tussen de planken? Of kan je de planken ook tegen elkaar aanleggen en met een constructie onder het blad tegen elkaar schroeven? (Zie foto) Of gaat het hout dan door het werken ervan bijvoorbeeld krom staan of kapot ? Ik wil dit graag weten omdat ik geen lijmklemmen heb op het moment en ik zie dat ze redelijk prijzig zijn. Ik verwacht er namelijk wel 6 tot 8 nodig te hebben minimaal voor bijvoorbeeld een tafelblad.
Ik ben van plan om geschaafd hout te halen en dan waarschijnlijk steigerhout. Vooral omdat ik nog niet ervaren ben wil ik niet meteen met duur hout beginnen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 16732081008002613549815850112464.jpg
    16732081008002613549815850112464.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 21

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
hout werkt vooral in de breedte
lijmen dient om geen gleuven te krijgen
kan je met gleuven leven, dan hoef je niet te lijmen
je kan de planken ook met tand & groef tegen mekaar zetten
dan krijg je nog gleuven, maar geen doorgaande, omdat in de groef een tand zit
de planken kan je zonder klemmen lijmen
gewoon op planken leggen waar je links + rechts dwars een plank op schroeft
spieën er tussen, en die verder kloppen, zodat de te lijmen planken tegen mekaar klemmen
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
hout werkt vooral in de breedte
lijmen dient om geen gleuven te krijgen
kan je met gleuven leven, dan hoef je niet te lijmen
je kan de planken ook met tand & groef tegen mekaar zetten
dan krijg je nog gleuven, maar geen doorgaande, omdat in de groef een tand zit
de planken kan je zonder klemmen lijmen