Tafelblad versterken of niet?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.236
Riemst
Een reikeinde (of hoe je de plank dwars op de nerf ook noemen wil) gaat schotelen ook niet verhinderen. Die gaat vrolijk mee krom trekken. Hout wat wil werken, zal werken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.265
662
Noord-Veluwe
De officiële Nederlandse term ken ik ook niet. Voor mij is dit altijd een Hirnleiste geweest. Maar ik ben het met @mathieu eens dat een breadboard schotelen slechts minimaal zal tegengaan. Dat is waarom ik eerder aangaf voor een schuivende zwaluwstaart (Gratleiste) te kiezen. Die worden immers precies voor dit doeleinde vaker toegepast.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.181
2.567
Klein-Brabant, Vlaanderen
De officiële Nederlandse term ken ik ook niet. Voor mij is dit altijd een Hirnleiste geweest. Maar ik ben het met @mathieu eens dat een breadboard schotelen slechts minimaal zal tegengaan. Dat is waarom ik eerder aangaf voor een schuivende zwaluwstaart (Gratleiste) te kiezen. Die worden immers precies voor dit doeleinde vaker toegepast.
Vielen Dank.
Zum Beispiel

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.136
71
Mesa, CO
shinglemaker.wordpress.com
Een reikeinde (of hoe je de plank dwars op de nerf ook noemen wil) gaat schotelen ook niet verhinderen. Die gaat vrolijk mee krom trekken. Hout wat wil werken, zal werken.
Je kunt ook zeggen een par klosjes onderaan het blad geschroefd passende in een sleuf in de regel schotelen ook niet gaat verhinderen maar toch doet ze het wel.
Als het maar Goed gedaan is.
Reikeinde reikend wat dan ook er is een passende word voor. Jullie taal is niet zo woordenarm hoor.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
499
257
56
Luzy Saint Martin

De Nederlandse benaming is ‘rekeind’
Het dient om een blad vlak te houden en wordt dus niet of hooguit in het midden aan het blad verlijmd.

Methode 1:
Een (schuif)zwaluwstaart aan de kopkanten van het blad frezen en het nest in het rekeind frezen. Niet lijmen of hooguit in het midden door aan de onderzijde een gat te boren, lijm er in en opvullen met een prop.

Nadeel: het blad kan naar binnen krimpen/ buiten uitzetten waardoor het rekeind dus te lang of te kort lijkt.

Methode 2:
Als 1 maar dan met tong en groef ipv zwaluwstaart. Ook hier in het midden lijmen en evt versterken met deuvel en prop of gewoon een eiken deuvel er in.
Door het rekeind ligtjes hol te schaven aan de aansluitzijde en dus goed te klemmen na aanbrengen, voorkom je dat het rekeind gaat wijken aan de uiteinden.

Nadeel: als bij 1
Voordeel: je kunt het ‘blind’ bevestigen door de groef af te stoppen aan de uiteinden (dus niet doorfrezen)
Dan uiteraard wel de tong minder breed houden dan de lengte van de groef.

Ik hoop dat het duidelijk is anders maak ik er een tekening bij 😉

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.136
71
Mesa, CO
shinglemaker.wordpress.com
Das handig. Bedankt. Ik heb het word eigenlijk niet hoeven delen sinds mijn leertijd op de vakschool in de jaren 90 vdve. Als ik goed herinner heb ik voor het laste gebruik van een rekeind gemaakt ook jaren geleden voor een blad op een keuken island uit twee kersen planken van 30cm breedte of zo en inderdaad er komt een ongelijkheid tussen planken en rek maar dan niet meer dan een 1mm wat ik niet storende vind van een natuurlijk product. Maar dat ‘probleem’ is helemaal te voorkomen door de hoeken in verstek te maken Net zoals die deuren op mijn tansu. Trouwens, waar heb je de Nederlands benaming tegengekomen?

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
499
257
56
Luzy Saint Martin
Op school, meubelmakersvakschool in Amsterdam jaren ‘80.
Ik heb er later ook nog jaren lang lesgegeven, toen was de naam veranderd in het huidige hout en meubileringscollege.

Kan trouwens goed zijn dat in Vlaanderen de term reikende gangbaar is hoor. In NL heb ik het geleerd als rekeind of soms rekeinde

Als ik zo vrij mag zijn? Ben jij van origine Frantalig?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.