Tafelblad verjongen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Ik maak een tafeltje voor mijn zoontjes uit dezelfde houtsoorten als de Steltman stoeltjes die ik laatst voor ze heb gemaakt.
De afmetingen van het blad worden +/- 57x80 cm.
Ik heb gisteren de balkjes verlijmd en ben het blad nu aan het ontdoen van lijmresten. Het blad is nu nog 38mm dik en ik vind dat te massief voor zo'n klein blad. Ik wil het daarom verjongen.
Nu heb ik een kleine 45 graden kantenfrees waar ik wellicht iets mee kan doen, maar het kan natuurlijk ook met de invalzaag, mits je exact aftekent. Ben niet in het bezit van een freestafel of een loopwagen bij de zaagtafel.

Wat zouden jullie aanraden?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
van de onderzijde van het blad kan je een hoek van 45° afnemen
heeft dat freesje een wieltje ?
Jazeker, ik had bedacht dat dit waarschijnlijk de beste manier zou zijn, maar wellicht zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd.
Soms zie je dat een blad heel langzaam verjongt. Dus een veel grotere hoek (of kleiner, net hoe je het bekijkt) Maar dat wordt denk ik gedaan met een zaagtafel en niet met een bovenfrees.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Het kan wel met een bovenfrees, op ongeveer dezelfde manier als het vlakken van hout met een bovenfrees. Zoek maar eens op "router sled".
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Die heb ik gezien, hij deed het met de bovenfrees. Maar hij had een veel grotere freesbit dan ik heb.
Inmiddels met de 45 graden bit het blad zover verjongt als mogelijk.

Het resultaat volgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en jelmer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Dit zijn klusjes waar een handschaaf het vaak wint van machines. Heb het bij mijn keukentafel ook met de handschaaf gedaan. Is minder werk dan machine stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.