tafelblad verjongen - druppelvorm

jessiesanders

Nieuw lid
31 dec 2021
3
0
Zeist
Hi,

Ik ben van plan om een salontafel set te maken van massief Amerikaans notenhout. Blad is 3,4 cm dik en ik wil de rand graag met 60 graden verjongen zodat hij matcht met onze eettafel. Ik heb wel eens een vierkant tafelblad verjongd met de tafelzaag wat aardig lukte (45 graden). Maar de salontafels die ik nu wil maken hebben geen rechte randen. Beide hebben een beetje een ovaal-/druppelvorm. Dus de tafelzaag valt naar mijn idee af. Te weinig stabiliteit tijdens het zagen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een mal maken voor de bovenfrees en afwerken met schuren? Mal voor decoupeerzaag? Of toch met de hand doen met een schaaf? En dan een handschaaf of schaafmachine? Met die eerste heb ik minimale ervaring, met de laatste geen.

Deze tafeltjes zijn een klein beetje het uitgangspunt.
Bedankt alvast. :)
Metaform-nobby-1-700x700.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zo te zien zijn ze redelijk hanteerbaar.
Ik zou aan de zijkanten goed aftekenen met een afschrijfblokje en dan vertikaal over de zaagtafel manoeuvreren. Zaag buiten het lijntje en daarna met een goede schuurmachine tot aan het lijntje werken.
Mss niet ideaal maar zo zou ik het doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jessiesanders

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Er zijn bovenfreesjes met een andere hoek dan 45 graden, in jouw geval dus 30 graden. Als je een steuntje maakt onderaan de zool van je freesmachine, haaks erop (een ronde stok met een stuk draadeind erin werkt goed), dan wordt dat je geleiding waarmee de zool van de bovenfrees 90 graden tov de onderzijde van het blad blijft staan. De frees met lager wordt dan het tweede steunpunt, zolang je de zool van de machine netjes tegen het blad aan blijft duwen, krijg je daar een keurige verjongde rand mee. Stukje veiliger dan de tafelzaag ook.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en jessiesanders

jessiesanders

Nieuw lid
31 dec 2021
3
0
Zeist
Dank allebei. De optie met de bovenfrees geniet nu wel mijn voorkeur. Ik ben toch bang dat ik met de zaagtafel te weinig ondersteuning kan bieden. Ondanks dat ze inderdaad redelijk handelbaar zijn is het massieve hout redelijk zwaar en is de lengte van een van de bladen 1.20 m.

Ik had inderdaad ook fresen gezien met andere graden hoeken. Rick, jij spreekt over een 30 graden frees maar dan wordt mijn hellingshoek toch maar 30 en niet 60? Of leg je dan het blad niet plat, maar op zijn kant?
Als ik het blad plat leg moet ik neem ik aan toch een andere gradenhoek hebben (150?)? Of omdat het in fases moet (vanwege dikte van het blad en diepte frees) krijg je met de 30 graden frees hetzelfde resultaat?
Deze 30 graden zou dan geschikt zijn?

Zoals je merkt, is dit verjongen nog redelijk nieuw gebied voor mij. :giggle: Handvatten of kleine sierrandjes fresen is tot nu toe het enige wat ik heb gedaan met de bovenfrees. Ik ben handig maar ook blij met de hulp hier.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Dank allebei. De optie met de bovenfrees geniet nu wel mijn voorkeur. Ik ben toch bang dat ik met de zaagtafel te weinig ondersteuning kan bieden. Ondanks dat ze inderdaad redelijk handelbaar zijn is het massieve hout redelijk zwaar en is de lengte van een van de bladen 1.20 m.

Ik had inderdaad ook fresen gezien met andere graden hoeken. Rick, jij spreekt over een 30 graden frees maar dan wordt mijn hellingshoek toch maar 30 en niet 60? Of leg je dan het blad niet plat, maar op zijn kant?
Als ik het blad plat leg moet ik neem ik aan toch een andere gradenhoek hebben (150?)? Of omdat het in fases moet (vanwege dikte van het blad en diepte frees) krijg je met de 30 graden frees hetzelfde resultaat?
Deze 30 graden zou dan geschikt zijn?

Zoals je merkt, is dit verjongen nog redelijk nieuw gebied voor mij. :giggle: Handvatten of kleine sierrandjes fresen is tot nu toe het enige wat ik heb gedaan met de bovenfrees. Ik ben handig maar ook blij met de hulp hier.
Als je de zool van de machine vlak op het tafelblad laat rusten wordt de hoek idd maar 30 graden vanuit de verticaal. Maar als je de zool van de machine 90 graden kantelt tov het platte vlak en tegen de zijkant aanhoudt (met een ondersteuning zoals ik beschreef) dan verjong je het blad zoals jij dat wilt. Een alternatief zou het vinden van een bossingfrees kunnen zijn met een hoek van 120 graden of meer, maar dat zijn hele grote diameter frezen, die vaak ook een grotere schachtdiameter hebben.

De optie van Mathieu is natuurlijk ook prima. Twee referentielijnen zetten en aan de slag!

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: jessiesanders

jessiesanders

Nieuw lid
31 dec 2021
3
0
Zeist
Helemaal helder je uitleg Rick. Ik ga eens een proefstuk maken op die manier.

Bedankt voor het voorbeeld Musicus. Best slimme oplossing om op deze manier een jig te maken. Ook dat ga ik eens onder de loop nemen.

Dank voor de input. :) Als ze klaar zijn zal ik de foto eens plaatsen.
Nu eerst de kledingkast afmaken in de slaapkamer maar dit geeft me genoeg om op onderzoek uit te gaan voor de tafeltjes.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik vond laast deze manier van verjongen. Zelf nog niet toegepast, maar het is prima geschikt voor de tafel die je wil maken.

Bekijk bijlage 112571
Een tijdje terug heb ik zo een dikke ronde tafel een flinke verjonging gegeven, door zo’n soort opstelling met een middelpunt op de tafel te monteren. Werkt idd ook prima!

Rick
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe houd je hiermee de afstand van de frees tot de rand van de tafel gelijk?
Just curious, mooie oplossing :)
vermits @Musicus het nog niet zelf toegepast heeft, veroorloof ik mij een inschatting

het lijkt mij een minitieus samengaan van:
1) de 2 in een precieze hoek gezaagde houtjes op het einde
2) het plaatje onderaan op het laagste houtje, dat de afstand tot het werkstuk bepaalt
3) de diepteïnstelling van het freesmesje

ik denk dat je dit moet uittekenen, vooraleer je tot deze opbouw overgaat is

1641160089928.png
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
vermits @Musicus het nog niet zelf toegepast heeft, veroorloof ik mij een inschatting

het lijkt mij een minitieus samengaan van:
1) de 2 in een precieze hoek gezaagde houtjes op het einde
2) het plaatje onderaan op het laagste houtje, dat de afstand tot het werkstuk bepaalt
3) de diepteïnstelling van het freesmesje

ik denk dat je dit moet uittekenen, vooraleer je tot deze opbouw overgaat is

Bekijk bijlage 112604

Check ik zie nu pas deeltje 2. 1 en 3 had ik gezien en zijn logisch... maar ik miste iets om de afstand tot de rand te houden (dacht aan een as naar het midden van de tafel, "maarja die is niet rond... hoe doe je het dan" vroeg ik me af"). Maar dat stukje hout verklaart veel. Dank voor de uitleg @ZotVanHout
Gaaf gedaan!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik zat het mij ook af te vragen, maar na drie keer kijken zie ik inderdaad een plaatje hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.